יום חמישי , אפריל 18 2024
דף הבית / נדלן / בית ספר טוב לבריאות

בית ספר טוב לבריאות

המשרד להגנת הסביבה מעריך כי בעשור הקרוב מרבית בתי הספר ייבנו בבנייה ירוקה, בזכות הכדאיות הכלכלית למשק ולרשויות, והיתרונות לתלמידים ולצוות המורים

בית ספר רקפות

הסתכלו על בתי הספר מסביבכם, אלו שילדיכם יתחילו ללמוד בהם השבוע. מדוע שלא יהיו בתי ספר בבנייה ירוקה? כאלה שייבנו באופן ידידותי לסביבה ויהיו בריאים יותר לתלמידים, יעודדו חיסכון בחשמל ובמים, וישפרו את סביבת העבודה של צוות בית הספר.


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


רן אברהם, מנהל תחום בנייה ירוקה במשרד להגנת הסביבה, מציין כי המשרד מזהה מגמה של התמקצעות וירידה בעלויות המושקעות ברכיבי הבנייה הירוקה ובדרישות הרשויות המקומיות. לאור זאת, ובשל הכדאיות הכלכלית למשק וליזמים, המשרד להגנת הסביבה מעריך כי בעשור הקרוב מרבית בתי הספר ייבנו בבנייה ירוקה – זאת לעומת כעשרה בתי ספר שנבנו עד היום בבנייה ירוקה. “עד היום הושלמה בנייתם עשרה מוסדות חינוך בבנייה ירוקה, הכוללים גני ילדים, בתי ספר ומוסדות להשכלה גבוהה, ועוד כמה עשרות מצויים בשלבי תכנון ובנייה. אנחנו פועלים להרחיב את המגמה”, אומר אברהם.

כיום תומך המשרד במספר יוזמות לבניית בתי ספר בבנייה ירוקה, בעיר חריש וברשויות מקומיות נוספות. בנוסף פועל המשרד בשיתוף מנהל הפיתוח במשרד החינוך לקידום הקמתם של 10 בתי ספר חדשניים בבנייה ירוקה. (להערכת המשרד בנייתם תחל במהלך 2018 ) המשרד אף תומך בהסמכות של בתי ספר ירוקים, המשלבים חינוך סביבתי בתוכניות הלימוד ובפעילות והתנהלות בית הספר.

מממצאי מחקר חדש בנושא “כדאיות כלכלית של יישום בנייה ירוקה בבתי-ספר בישראל” שהזמין המשרד להגנת הסביבה על-ידי לשכת המדענית הראשית, ד”ר סיניה נתניהו, ושנערך על-ידי המרכז לחקר משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה, בהובלת פרופ’ אופירה אילון, עולה כי תוספת העלות כתוצאה מבנייה ירוקה בבתי ספר נאמדת בכ-7.5% מעלויות הבנייה וכ-4% מהעלויות הכוללות של הפרויקט – שהם כמיליון שקל. המחקר התבסס על ניתוח עלויות מפרויקטים בבנייה ירוקה בישראל אשר בנייתם הושלמה בשנים האחרונות.

במקביל לבחינת העלויות, נבחנו גם התועלות הישירות, העקיפות והחיצוניות, שמקורן בבנייה ירוקה של בתי ספר. החוקרים התמקדו באומדן התועלות הנובעות מחיסכון בחשמל, מים ופליטות מזהמים. נמצא, כי התועלות הכוללות השנתיות הנובעות מבניה של בית ספר בבנייה ירוקה נאמדות ב-96,750 שקל בממוצע במחירי 2016. רבע מסכום זה מקורו בחיסכון בעלויות חיצוניות של ייצור חשמל ומים. בחינת הכדאיות לחברה הנובעת מבניה ‘ירוקה’ של בתי ספר נעשתה באמצעות ניתוח עלות-תועלת. התרחיש הבסיסי, המתבסס על מחירי חשמל ומים ריאליים וקבועים, ועל ריבית ריאלית אפסית, מצביע על הגעה לנקודת איזון והחזר השקעה לאחר כעשור, עם תועלת נקייה של כמיליון שקל (במחירי 2016) לאחר 20 שנה.

לדברי אברהם, לצורך הדוגמה, בבית ספר המונה צוות של 60 עובדים נאמדת התועלת בכ-130 אלף שקל לשנה. בחינה כוללת של התועלות מחזקת את ממצאי המחקר ומצביעה על כדאיות ההשקעה בבניית בתי ספר בהתאם לתקן הישראלי לבנייה ירוקה (5281).
בתמונה: בית ספר רקפות, עיריית קריית ביאליק. אדריכלות: קנפו קלימור אדריכלים; צילום: אלעד גונן

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@ononews.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

סלון. צילום אילוסטרציה canva

ירידה במחירי השכירות באור יהודה

תפריט נגישות