יום שישי , מרץ 29 2024
דף הבית / כל סודות המיטה של העדה הבוכרית

כל סודות המיטה של העדה הבוכרית

עדי רוזלינה בגימוב, תושבת אור יהודה, יועצת זוגית ומינית. מספרת על כל הסודות של העדה הבוכרית. מה קורה שגבר אינו מצליח לספק את אישתו או מקרים שאימו של הגבר שולטת בקשר

בגימוב יועצת זוגית מאור יהודה שבחרה להתמחות דווקא במקום המוכר לה אישית – העדה אליה היא משתייכת, וכן גם היא נשואה 19 שנה לבוכרי. 


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


היא עלתה מהעיר בוכרה שבאוזבקיסטן, לפני 28 שנה, אם לשלושה. בהחלט דמות יוצאת דופן בקרב העדה, גם מבחינת העיסוק הלא שגרתי, ובעצם הכניסה והמעורבות בחיי הנישואין של זוגות הנמצאים במשבר היא מתחזקת את קבוצת הפייס הסגורה, לנשים בלבד, מעלה סרטוני משפטי העצמה ופוסטים של פונות אנונימיות, וגם מציעה דרכי התנהלות ופתרון למשברים בחיי האישות, שבדרך כלל לא מדברים עליהם בפומבי את רוב ניסיונה המעשי רכשה מתוך חיי הנישואין שלה, וגם למדה קורס בנושא זוגיות.  

איך הגעת לתובנות הנוכחיות שלך?
“שנים חיפשתי את עצמי.. זה קרה בעקבות המקרה של המשבר שעברתי עם בעלי, אחרי שמונה שנות נישואין. נישאתי בגיל צעיר, רק בת 18, אף אחד לא הסביר לי מהי זוגיות, מהם חיי נישואין. הוא היה החבר הראשון והיחיד שלי, לא הייתה לי בשלות, הייתי ילדה.. בעלי חשב שאישה צריכה לפחד מבעלה, הוא חשב שהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה”.

וקצת התמרדת?
“המון! העסק של בעלי קרס, היו עוני ובעיות והרגשתי נורא לבד. לא היתה לי תמיכה, נאמר לי מהסביבה הקרובה: ‘את בחרת בבעלך זה מה שיש!’ לא היו לי כלים ולא היה לי מקצוע ומהתחתית חיפשתי, קראתי ספרים, פניתי לדת- שם נאמר לי: ‘זה התיקון שלך’ קראתי על טהרת המשפחה, אמרו לי שבעלי צריך להניח תפילין, ולא נתנו לי את הנוסחה לזוגיות טובה”.

עדי רוזלינה בגימוב

איך קרה שעשית שינוי?
“חיפשתי מקצועות, עסקתי בכל מיני, מהנהלת חשבונות וחשבות שכר, עבודה שהייתה בלחץ, ודרשה ראייה טובה. הבעיה שנולדתי עם קטרקט ומצב העיניים שלי הדרדר, נאלצתי להפסיק לעבוד לאחר ניתוח שעברתי. ההחלמה ארכה כשלושה חודשים והבנתי שאני חייבת שינוי. הזמנתי את בעלי לבית קפה וישבנו ודיברנו על המצב. אמרתי לו: ‘תקשיב: אני מרגישה שיש לי איתותים מלמעלה. אין לנו יועצים טובים, אף אחד לא מדריך אותנו איך לחזק את הבית שלנו. אנחנו חיים באילוצים ולא מתוך רצון, וזה מה שקורה עם הבוכרים, בגלל הלחץ החברתי מה יגידו, בקיצור, שלא יצא לנו שם רע. התייעצתי עם בעלי אולי אלך ללמוד משהו שייתן הכוונה לנשים לחיות מתוך רצון ואהבה.

בעלי אמר לי משפט שלא אשכח לעולם:’לכי תלמדי מה שאת רוצה, אבל תזכרי שיש לך ילדה בת שנה, ואת צריכה לדעת לא לפגוע בבית, מה שצריך ממני אני כאן בשבילך’. מצאתי קורס מקוון בנושא יעוץ זוגי באוניברסיטת ניו יורק, ואני יודעת אנגלית היטב. החלטתי שאהיה יועצת ומרצה לזוגיות לנשים נשואות, שרוצות לשמור על הקן המשפחתי או רוצות לייצר זוגיות טובה יותר”.

מה היו המסרים שהעברת?
“הצבתי כמה שאלות: האם אתן סובלות מזה שלבעל שלנו יש אגו מופרז? בעדה הבוכרית הבעל נותן את המילה האחרונה והאישה חייבת להיות כנועה, אחרת היא לא אישה
.. ‘האם’ נוסף שהעליתי- האם יש התערבות משפחתית מופרזת וביקורת מאוד גדולה, נניח מהחמה, מהגיסה מהאחים?.

בעיה זו נוצרת בעקבות העובדה שהאישה בדרך כלל צריכה לגור ליד חמותה, כי החמה צריכה לתת לה את הכלים הנכונים, כדי שהבן שלה יהיה מאושר, למשל איך לגדל את הילדים, כי הכלה מגיעה ללא ניסיון..אם הולכים לגור ליד המשפחה של האישה- זה  משפיל את הבעל.

שאלה נוספת: האם הבעל לא יודע לספק את האישה מבחינת חיי האישות? יש תופעה נפוצה בעדה הבוכרית, לפיה לגבר מותר ‘לחגוג’ לפני החתונה והבחורה אמורה להיות בתולה. הבעל צריך ללמוד, איך לתפקד כדי להגיע מוכן, אבל בפועל זה לא קורה. הגבר מגיע  בלי ידע והאישה בודדה בנושא הזוגיות”.

אז מה קורה באמת בתוך העדה הבוכרית?
“הנשים מאוד סקרניות אבל בשושו – בחדר סגור.. כשאני מספרת לנשים על עובדות פיזיולוגיות שהן עוברות, הן לא מאמינות שיש דבר כזה.

אחרי שנות נישואין רבות יש תופעה בעדה לפיה הגבר אוהב אישה ממוצא רוסי, ופזילה לצדדים לא סתם. ההורים אגב, רוצים רק אישה בוכרית, כי היא יודעת לתת כבוד, ומאוד חשוב  לגבר לקבל את רשות ההורים.

בוכרית יודעת לבשל, יודעת להיות כנועה ויש סטיגמה לפיה האישה הבוכרית יותר סבלנית ויותר שומרת על הבית. אבל ברגע שגבר נכנע להוריו, בבחירת אשתו, מן הסתם הוא פוזל לצדדים ויש כאלה שמנהלים גם חיים כפולים, כי הם לא רוצה לפרק את הבית”.

איך אפשר כן לעשות שינוי ?
“אני הבוכרית הראשונה שבאה בגישה מודרנית. הרבנות לצידו של הגבר ואני לוקחת את הדברים הטובים מהשובניזים ומהפמיניזם ויתרונות נוספים לשיפור הזוגיות.

בקבוצת הפייס אני רואה סקרנות ברמה שלא הייתה, אני מעלה תרחישים וסוגיות כמו מה קורה שהחמה מתערבת? שהבעל לא מספק את אשתו .ניסיתי בשבוע הראשון להעלות בעיות ולדון עליהן, אבל אף אחת לא שיתפה פעולה, זה קרה רק לאחר שאני שיתפתי על החיים לי. אני רואה שאין מי שיענה להן על השאלות חוץ מהרבנים.

העלתי סרטונים וגרמתי להן להזדהות ופתאום יש פניות אלי, גם מנשים שנמצאות בהליכי גירושים ואפילו גברים”.

איך בעלך מגיב לאישה החדשה שהפכת להיות?
“הפכתי ליוזמת עם ביטחון, לא שיניתי כלום, הגרעין הפנימי שלי התחזק. בעלי מאוד מעריך אותי, גאה בי ברמות שאי אפשר לתאר, גאה שיש לו אישה כמוני. הוא אמר לי:’את אישה מיוחדת, כל יום שאני חי איתך, אני רק יותר מאושר”.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@ononews.co.il

3 תגובות

  1. תותחית על.. ישר כח

  2. כל הכבוד, מדהימה!

  3. אהבתי לקרוא את מה שכתבת..
    בהחלט מעניין אותי מה קורה בעדות אחרות בנושא הזוגיות..
    תודה
    עליזה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

יו”ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס וליזי דלריצ’ה. צילום: דוברות גני תקווה

גני תקווה: ליזי דלריצ’ה נבחרה לכהן כיו”ר ועדת החינוך ותייצג את השלטון המקומי

תפריט נגישות