יום שישי , מרץ 29 2024
דף הבית / משרד המשפטים – הרשויות לא נותנות מידע לתושבים

משרד המשפטים – הרשויות לא נותנות מידע לתושבים

לראשונה, בדק משרד המשפטים את יישום חוק חופש המידע ברשויות המקומיות, התוצאות לא טובות בלשון המעטה, משרד המשפטים ביקש לקבל את הדיווחים לשנת 2014-2016, יהוד וסביון לא השיבו לבקשות, אור יהודה גני תקווה וגבעת שמואל השיבו באופן חלקי

מידע לתושבים

אזרחים רבים כלל אינם מודיעים לחוק חופש המידע בו מחויבות כל רשות עירונית או ממשלתית לספק לאזרחים מידע ותשובות אודות שאלות והבהרות אותם דורשים האזרחים לדעת.


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


הרשויות מחויבות למסור פרטים, למעט בנושאים ביטחוניים או רגישים תוך מספר ימים הנקוב בחוק, בחלק מהמקרים יש צורך לשלם דמי טיפול בבקשה לרשות. רשויות רבות, מוסיפים ביורוקרטיה וסחבת כדי להימנע ממתן תשובות ולרוב האזרחים מתייאשים ומוותרים. בפנייה למשרדי הממשלה המצב שונה, שם מקפידים על מילוי החוק, ומידע עובר לאזרחים בקלות רבה.

בדיקה מיוחדת של היחידה הממשלתית לחופש המידע העלתה: 50% מהרשויות המקומיות לא נתנו מענה לבקשת חופש מידע בסיסית שהוגשה אליהן

היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים העבירה למנכ”ל משרד הפנים דו”ח אודות אופן יישום חוק חופש המידע ברשויות מקומיות (מצ”ב). “ממצאי הבדיקה שערכה היחידה מעידים על פער משמעותי בין ההסדר הרצוי למצב הקיים”, כתבה עו”ד דב”ש, ראשת היחידה, במכתב הנלווה לדו”ח. הבדיקה העלתה, בין היתר, כי מחצית מהרשויות המקומיות שנבדקו, כלל לא השיבו לבקשת חופש המידע שהוגשה ורק 9% מהן העבירו מענה מלא. “כאשר רמת הציות נמוכה כל כך בבקשה פשוטה, יש רק להניח מהי רמת המענה ואיכותו בבקשות מורכבות יותר,” הוסיפה דב”ש.

במסגרת הבדיקה, נשלחו, באופן אנונימי, בקשות חופש מידע ל-254 רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ, בבקשה לקבל מידע בסיסי אודות נתוני הטיפול בבקשות חופש מידע שעל כל רשות לפרסם באופן יזום אחת לשנה, כמחויב בחוק ובתקנות חופש המידע.
ממשרד המשפטים נמסר כי גם ערים ומועצות בבקעת אונו נבדקו והתבקשו לשלוח בבקשת חופש המידע,  את דיווח הממונה שלהן לשנים 2014-2016. דיווח הממונה כולל נתונים אודות בקשות חופש המידע שהוגשו לרשות – כמה בקשות למידע הוגשו, האם נענו (מלא /חלקית/ נדחו), מה היו זמני המענה (חוק חופש המידע קובע כי יש לענות לבקשה תוך 30 יום ובמידת הצורך ניתן להאריך את מועד התשובה. מידע אודות זמנים כולל את זמני המענה לבקשות) ובמידה ונדחו בקשות – מדוע נדחו.

ואלו התוצאות:
יהוד מונסון
לא השיבו לבקשה כלל
סביון:
לא השיבו לבקשה כלל
קריית אונו:
השיבו על הבקשה באופן חלקי. לא נתנו מענה לגבי זמני המענה לבקשות חופש מידע ברשות בשלוש השנים האחרונות.
גבעת שמואל:
השיבו על הבקשה באופן חלקי. לא נתנו מענה לגבי עילות הדחיה (הסיבות) בגינן הן דחו את הבקשות שהגיעו אליהן ב- 3 השנים האחרונות.
גני תקווה
השיבו על הבקשה באופן חלקי. לא נתנו מענה לגבי זמני המענה לבקשות חופש מידע ברשות בשלוש השנים האחרונות.
אור יהודה
השיבו על הבקשה באופן חלקי. לא נתנו מענה לגבי זמני המענה לבקשות חופש מידע ברשות בשלוש השנים האחרונות.

תגובות
מועצת סביון – “המידע המופיע בכתבה אינו נכון. המועצה לא קיבלה פניה בנושא ממשרד המשפטים וכל הנתונים מפורסמים באתר המועצה תחת לשונית “חוק חופש המידע”. המועצה מקפידה על פרסום הנתונים, הדוחות והפרוטוקולים השונים באופן סדור והשקיפות היא נר לרגלינו”.

מעיריית אור יהודה נמסר בתגובה: “עיריית אור יהודה מפרסמת כדין הן את הדו”ח השנתי והן את פרסום הממונה בהתאם לקבוע בחוק חופש המידע לפי סעיף 5[א] לחוק חופש המידע התשנ”ח 1998 ותקנה 7 לתקנות חופש המידע התשנ”ט 1999. במסגרת פרסומיה וכמתחייב בדין, מפרסמת הממונה אחת לשנה דיווח על פעילותה במסגרת דו”ח חופש המידע השנתי, והוא כולל את כל הפרטים המחויבים בתקנה 7 לתקנות בהתאם למבנה ולטבלאות דיווח בנוהל מס’ 2 ‘נוהל דיווח ממונה’ של משרד המשפטים. הממונה מקבלת בברכה את הבהרת משרד המשפטים לפיה יש לצרף לפרסום הממונה גם את הנתונים אודות זמני הטיפול בבקשות חופש המידע ותעלה לאתר את הפרסום בהקדם”.

עיריית גבעת שמואל  נמסר: ” במטרה להבין במה מדובר יובהר כי העירייה היא זו המעבירה את הדיווח השנתי בגין פעילותה בנושא חוק חופש המידע למשרד המשפטים. אנו גאים על כך שרק שתי פניות לאורך כל השנים האחרונות- לא קיבלו מענה וגם הן עקב העובדה שפשוט לא עמדו בתנאי  חוק חופש המידע. בקשה אחת עליה דיווחה העירייה כי לא נענתה, מפאת העובדה שלא שולמה עבורה אגרה כנדרש בחוק ובמקרה השני הבקשה שהועברה נגעה לנושא שכלל אינו קשור לחוק חופש המידע ותשובה מתאימה ניתנה לפונה”.
עיריית יהוד – לא מסרה תגובה לציבור
עיריית קריית אונו – לא מסרה מידע לציבור
מועצת גני תקוה – לא מסרה מידע לציבור

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@ononews.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

יו”ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס וליזי דלריצ’ה. צילום: דוברות גני תקווה

גני תקווה: ליזי דלריצ’ה נבחרה לכהן כיו”ר ועדת החינוך ותייצג את השלטון המקומי

תפריט נגישות