יום שישי , מרץ 29 2024
דף הבית / חדשות חמות / פשיטת רגל כבר לא סוף העולם

פשיטת רגל כבר לא סוף העולם

פשיטת רגל – למה כדאי, למה דווקא עכשיו, ולמי זה מתאים? עו"ד עומר נירהוד, ממשרד שנברגר נירהוד ושות', עם מדריך מקוצר בנבכי פשיטת הרגל בישראל

הימורים

משקי בית רבים בישראל נאבקים שנים רבות להפטר מחובות כבדים של מאות אלפי שקלים – תוך שהם מדי חודש משלמים אלפי שקלים להחזרי הלוואות, ממחזרים הלוואות, לוקחים הלוואות חדשות, והכל כדי לגמור את החודש. לעיתים חובות אלו הם מניסיון להקים עסק שנים אחורה, לעיתים מהתנהלות עבר, ולעיתים אף מבעיה רפואית או משפחתית אשר נפתרה מזמן, אבל העול הכלכלי שהיא יצרה עוד מעיק. לפעמים מדובר בחובות בהוצאה לפועל בני שנים בודדות ועד לעיתים בני שלושים שנה, ולפעמים בחובות שמשולמים באופן שוטף ולא דרך הוצאה לפועל. המשותף לכל החובות האלה, שבמקום שהמשפחה תחיה כמו שצריך, ילדים נאבקים בעול חובות עבר של הוריהם או להיפך, בני משפחה נאלצים לחיות שנים ארוכות ללא חשבון בנק וללא יכולת אפילו לתת שיקים לשכירות, וכולם מבזבזים את חייהם בניסיון להחזיר חובות – שהאמת? לא באמת צריך להחזיר. הרי אם נודה על האמת – לא מדובר בהחזר החובות עצמם, כי הללו הוחזרו מזמן, ובעלי החוב כבר מזמן קיבלו את סכומי החוב. מדובר בהחזר הריביות המטורפות שההוצאה לפועל מאפשרת לאותם נושים לגבות מהמשפחות המסכנות לאורך שנים, במסכת בלתי נגמרת לעולם. מדינת ישראל רק לעיתים נדירות עושה משהו לטובת האזרח הקטן, וגם כשזה בטעות קורה – בדרך כלל מהר מאוד “מתקנים” את זה ומבטלים את ההטבה.


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


כרגע נוצר חלון הזדמנויות – חלון שלא יהיה שם להרבה זמן כנראה, ושמאפשר לבעלי חוב – אנשים מהישוב, בעלי עסקים ובעלי עסקים לשעבר, לצאת ממעגל החובות האינסופי, ולפתוח דף חדש בחיים. החלון הזה לא יהיה שם לעוד הרבה זמן – בעלי האינטרסים, הבנקים ובעלי ההון, לוחצים כיום על המדינה לשנות את תנאי פשיטת הרגל, שמאז הרפורמה שביצע כונס הנכסים היוצא, פרופ’ דוד האן לפני כשלוש שנים, ושהתוצאות שלה מתחילות לתת אותותיה בכלכלה לאחרונה, מקילות מאוד על חייבים. בימים אלו, עם סיום כהונתו של פרופ’ האן ומינוי כונס הנכסים רשמי חדש, ובעקבות לחץ בעלי ההון למנות כונס נכסים רשמי חדש שיהא מוטה יותר לטובת הנושים, עלול חלון הזדמנויות זה להיסגר, וזה רק עניין של זמן כנראה עד שהמתנה הזו שמאפשרת המדינה תהפוך לכלי כל כך קשה שלא יהיה ניתן להשתמש בו.

אז על מה מדובר בעצם?
בעבר, הליך פשיטת הרגל היה הליך שלקח בין חמש לעשר שנים. פרופ’ האן העביר לפני כשלוש שנים רפורמה המאפשרת לחייב לסיים את ההליך בתוך 18 חודש (!). כך בעצם יכול אדם אשר גורר חובות שאותם הוא לא מצליח לסגור, להתנקות מאותם חובות, ולצאת לדרך חדשה בתוך כשנתיים. למה הדבר דומה? אם מדובר בחובות של 250 אלף ₪, מדובר בעצם בחיסכון של עשרת אלפים ₪ לחודש – מתנה בגובה של עשרת אלפים ₪ לחודש שנותנת המדינה לאדם הפרטי שנקלע לחובות. ההיגיון הטמון מאחורי הליך פשיטת הרגל אומר שאותם חייבים שקבורים תחת נטל החובות לא מצליחים לפתח חיים חדשים, ומהווים עול למדינה. אם המדינה תאפשר להם למחוק את החובות ולצאת לחיים חדשים, הכלכלה של המדינה תרוויח, ובשורה תחתונה כולם, כולל הנושים, ירוויחו מכך.

איך נעשה הליך פשיטת רגל?
לכאורה הליך פשיטת רגל יכול להיעשות על ידי כל אחד, אפילו בלי ליווי עורך דין מומחה. החייב מגיש טפסים לפי הנחיות שמופיעות באתר כונס הנכסים, בשלב הראשון ניתן לו צו כינוס, לאחריו הוא צריך לשלם תשלום חודשי שיכול לנוע בין מאה שקל לכמה אלפי שקלים לחודש, ולהגיש דוחות חודשיים בדבר ההכנסות וההוצאות שלו. לאחר כשנה וחצי יתנהל דיון בבית המשפט, בו יקבעו התנאים הסופיים בהם יקבל החייב הפטר מלא מחובותיו.

מה יכול להשתבש?
למרות שכאורה נראה שמדובר במהלך פשוט, בפועל מדובר בהליך מורכב שללא שיעשה בליווי של עורך דין מתמחה בתחום עלול להשתבש מאוד – החל מדרישה לתשלומים חודשיים גבוהים מאוד, כאלה שהחייב לא יוכל לעמוד בהם, ועד למצב של הפסקת ההליך באמצעו, ללא שהחייב יוכל לפתוח הליך חדש אלא מספר שנים לאחר מכן. אחת הבעיות השכיחות כיום בשוק הינו עורכי דין שלא מתמחים בתחום, ולא רק שלא עוזרים ללקוחות שלהם, אלא פוגעים בהם, בתחילה אף ללא שהלקוחות מבינים את זה. המשרדים הספורים שמתמחים בתחום פשיטות רגל נאלצים לטפל בעשרות ומאות תיקים של לקוחות שהתחילו תהליך בעזרת עורך דין שלא מתמחה בתחום פשיטות הרגל, ואשר רק לאחר שנגרמו נזקים ללקוחות הועברו למשרדים המתמחים. לעיתים, מאוחר מדי ותוך שלא ניתן להציל, או ניתן להציל רק חלקית, את התיק.

מה לגבי הפגיעה בשם הטוב עקב פשיטת רגל?
מי שלא מכיר ויודע נוטה לראות בהליך פשיטת רגל “סוף העולם”. זה לא המצב. לא מדובר ב”נקודה שחורה” שהורסת חיים אחר כך. מדובר במצב זמני, שאותותיו נמחקים אחר כך ובאמת מאפשרים לאדם לפתוח דף חדש, והרי בואו נודה בכך – זה לא שהמצב של מי שמגיע לפשיטת רגל כל כך טוב לפני כן, אחרת הוא לא היה שם. פושטי רגל לשעבר נמצאים היום בתפקידי מפתח רבים – גם בשרות הציבורי, גם כיזמים ובעלי חברות, בוודאי רבים מהם בעלי הון כיום, וידעו לנצל את ההליך ובאמת לפתוח דף חדש וחיים חדשים. אבל כאמור מדובר בחלון הזדמנויות שהולך ונסגר. מי שלא ידע לנצל אותו בחודשים הקרובים, עלול למצוא את עצמו מצטער לאחר מכן, תוך שהוא נאלץ להסתדר עם החובות לאורך כל שנות חייב, כגיבנת שלא ניתן להיפטר ממנה.

אז למי זה מתאים?
לכל מי שיש לו חוב שהוא לא מסוגל לסגור – זה יכול להיות בעל עסק ש”מגלגל” את החובות מבנק לבנק ומהלוואה להלוואה בלי שהעסק באמת מצליח לסגור אותם. זה יכול להיות האדם הפרטי שנושא על גבו שק חובות כזה שאין סיכוי שיוכל לסגור אותו לעולם. זו יכולה להיות אותה עצמאית או אפילו אם חד הורית שמגיעה למחשבה לפנות להלוואות חוץ בנקאיות – אם בכרטיסי אשראי או חברות ביטוח, או לאותו אדם שכבר מעורבב בניכיון שיקים ועדיין מקווה שההכנסות שלו יגדלו והוא יחזיר את הכל (טיפ – זה אף פעם לא יקרה). כך שאם אתם נמנים עם אלו שההלוואות שלהם הורגות אותם בבנק, או שניצלתם כבר כל הלוואה אפשרית בכרטיס אשראי, או שאתם חייבים לכל בני המשפחה שלכם כסף. אם חצי מהמשכורת שלכם או כולה הולך לתשלום חובות לא נגמרים, אם העסק שלכם מגלגל הלוואות ענק שעמוק בלב אתם יודעים שאין סיכוי שתחזירו, זה הזמן לחשוב על פשיטת רגל, לפנות למשרד עורכי דין שמתמחה בתחום, ולבדוק ספציפית מה המשמעות עבורכם.

שנברגר, נירהוד ושות’ חברת עורכי דין 03-5366635

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@ononews.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

שידת-מראה. קרדיט לתמונות:ביי פוסט באדיבות בי יוניק עיצוב הבית

ריהוט מראה – הדרך הטובה לשנות את העיצוב של החלל

תפריט נגישות