יום שישי , מרץ 29 2024
דף הבית / אנשי השבוע – מלכות המדבר בכלא

אנשי השבוע – מלכות המדבר בכלא

"להקשיב ולא לשפוט, לבנות אמון הדדי", כך מתארת פנינה קופל, את היחס הרצוי, לגבי האסירה שהיא מלווה כמתנדבת בכלא 'נווה תרצה'. במסגרת פרויקט מלכות המדבר

פנינה קופל, מוכרת לרבים בגלל עיסוקה כסוכנת נדל”ן מבוקשת בבקעת אונו. מעטים יודעים כי בשעות הפנאי, היא מתנדבת במיזם חברתי בתוך בית הכלא נווה תרצה, בתוכנית לשיקום ותמיכה באסירות לפני שחרור.
מדובר בפרויקט מיוחד של בוגרות מסע הג’יפים ‘מלכת המדבר’, שקיבלו כל אחת, אסירה העומדת לפני שחרור, כדי לסייע לה להתאקלם שוב בעולם מחוץ לכלא. בשבוע שעבר יצאו האסירות והמתנדבות לטיול בדרום הארץ. מדובר בכ-10 מלכות וכ- 20 אסירות, יחד עם אנשי צוות .“היה פנטסטי, חיבור נהדר, מאתגר וחוויה נהדרת. למדתי גם שכל אדם נמצא בכלא העצמי שלו”. קופל מעידה על עצמה שחזרה בתחושה שההתנדבות פועלת לשני הכיוונים כך, שכל מי שנותן בעצם מקבל והרבה.
בנות קופל


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


קופל, דמות מוכרת ביהוד, היא אשת נדל”ן ויזמית בתחום, גרושה ואם לשלושה ילדים ולשני נכדים. “משפחתי כאן בעיר כבר חמישה דורות”, אומרת קופל ומוסיפה כי בשנת 2007 השתתפה ב-‘מלכת המדבר’, בפרויקט על טהרת המין הנשי, שיצא במסע ג’יפים משותף.“אני מגיעה מבית של ארבע אחיות שכולנו ‘מלכות’ , אחיותי הן: קלרי באשי, תושבת יהוד, אורנה פסח מגבעת שמואל, אילנית זגורי מאור יהודה ואנוכי. אחרי המסע מצאתי את עצמי מעצימה נשים, גם באמצעות העסקתן , כאשר הכוונה היא להפוך אותן לנשים חזקות שיעריכו את עצמן. הפואנטה היא שהרגשתי מועצמת והסתכלתי על נשים אחרות מבלי לשפוט אותן, קיבלתי אותן כמו שהן”.
כלא נשים

ספרי על הפרויקט:
הפרויקט החל לפני כשלוש שנים וחצי, בשיתוף פעולה עם מנהלת הכלא, שרה פרידמן ‘מלכת מדבר’ בעצמה. בית הכלא נמצא בלוד ויש בו כ- 200 אסירות. כשאישה נכנסת לכלא, אם יש לה תא משפחתי הוא לרוב מתפרק, לעיתים הילדים נשלחים למוסדות או לאומנה. אחרי שהם משתחררות, אין מי שמחכה להן, אין אפילו בית, אולי רק הסרסור ממתין להם…הן חוזרות פנימה כי בכלא יש אוכל, יש קורת גג יש לימודים /עבודה וזו חממה. התפקיד שלנו בוא מעין אחות גדולה שתפקידה ללוות, להיות אוזן קשבת. האסירות לעיתים מאבדות את סדר העדיפות שלהן, הן יכולות לשוחח אתנו לאחר שעברנו הדרכה וקורס בנושא”.
בנות קופל

את מי את מלווה ?
“אני מלווה אסירה כבת 40, ששהתה בכלא כבר חמש פעמים. היא נכנסת  ויוצאת מגיל צעיר מאוד 20 +. היא היתה נרקומנית וגם מכרה סמים בעצמה, לאחר מכן הפכה להיות כייסת. היא לא נשואה אבל יש לה שני ילדי משני גברים שונים, והם נשלחו לבתי אומנה. בני הזוג שלה גם בכלא.

איך הרגשת כשאת נכנסת לכלא?
“בפעם הראשונה נכנסתי רק עם הבגדים שלי בלי כסף, מפתח או טלפון. כשהדלת הכחולה נטרקה מאחורי זה היה שוק נוראי, כי אי אפשר לתקשר עם העולם וזהו! ברגע שראיתי אסירות עם ידיים כבולות ורגלים כבולות, מעולם לא נתקלתי במראה כזה… הכרתי בכלא רוצחות מפורסמת. ולמדתי כי בחיים, אנו הולכים על חבלים דקים ולהיות מחוץ לכלא ובתוך הכלא – זה לעיתים הבדל דק, לדוגמה, אשת הייטק שדרסה רוכב אופנים, הייתה אישה נורמטיבית שמצאה את עצמה בכלא”.

איך ההתנדבות בפועל?
“פגישה אחת לשבועיים במשך כשעה –זה מה שמותר להן לצאת. האסירה שליוויתי נמצאת בהוסטל יצאנו לטייל בחוף הים, היא אהבה לספר מה היא עושה ואמרה שהיא מתחילה דרך חדשה.

ומה עשיתן בשעה שהייתן יחד?
“להקשיב, לא לשפוט, לבנות אמון הדדי. היא בדקה איתי גבולות לדוגמה, ביקשה שנלך לשתות משקה חריף ואני שותה רק מים מינרלים.. עניתי לה שבשום פנים ואופן לא. עמדתי על שלי והייתי צריכה להיות מספיק חזקה כי לי יש אחריות. היינו יחד מספר חודשים וברגע שהיא ברחה אסרו עלי ליצור עמה קשר”.
פנינה קופל

מדוע בחרת להתנדב דווקא בפרויקט זה?
“חלק מהאסירות מגיעות לפעמים בעל כורחן. עברו חוויות ילדות, פגיעה במשפחה, עברו לסם, לזנות. הן לא יכולות לחזור לחברה לא מוכנות, לא יכולות לשכור דירה, כי אין להם חשבונות בנק מסודרים. יש כמה מקומות שכן מעסיקים אסירות משוחררות, אבל החברה בעצמה, לא מקבלת אותן. ליצור חיים נורמטיבים נורא קשה להם. שמעתי סיפורים קורעי לב. התפקיד שלנו כחברה, כנשים מעצימות היא לתמוך וללוות את מי שצריכה ליווי.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@ononews.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

יו”ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס וליזי דלריצ’ה. צילום: דוברות גני תקווה

גני תקווה: ליזי דלריצ’ה נבחרה לכהן כיו”ר ועדת החינוך ותייצג את השלטון המקומי

תפריט נגישות