שנת לימודים חדשה בפתח ולכולנו ברור שהיא לא תהיה דומה לאף אחת לפניה, לא באופן הלמידה ולא באיכותה. מסגרות החינוך נפתחות עם סימן שאלה גדול, מתווה לא יציב הנתון לשינויים, כיתות המחולקות לקפסולות ותלמידים שילמדו לסרוגין, אם בכלל, גם במסגרות וגם מהבית.
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של אונו ניוז
הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז
בנוסף לכל זה, החומר שילמד השנה יהיה חייב לכלול תכנים שטרם נלמדו בשנה שעברה על מנת לצמצם פערי למידה ולאפשר התקדמות והרחבת הידע. אנו מצפים שמשרד החינוך, בית-הספר והמורים ידאגו לתוכניות למידה המתאימה באופן אופטימלי ביותר לתלמידים, הן פרונטלית והן באופן מקוון, סינכרוני וא-סינכרוני ומקווים כמובן שתלמידים שאין ידם משגת יקבלו סיוע ומימון לאמצעים הטכנולוגיים הנדרשים, אך האם יש משהו שגם אנחנו כהורים יכולים לסייע בו? איך נוכל לעזור לילדים ללמוד נכון ולהיות פנויים ללמידה?
פנינה קרוקלי, תושבת אור יהודה, בעלת מרכז למידה ומוסמכת בהוראה מתקנת עם כל הכלים שיעזרו לילדכם לצלוח את שנת הלימודים הבאה.
בשלושת החודשים האחרונים למדתי בזום בכל יום, מספר שעות לא מבוטל. חשתי פיזית ומנטלית כיצד למידה באופן הזה, במשך כל כך הרבה שעות, היא מאתגרת מאד ואיך בעזרת תנאים נכונים וטובים, ניתן עדיין לשמור על עניין וחדוות למידה. מצאתי את עצמי, כבעלת מרכז למידה, נדרשת גם ללמד מרחוק דרך הזום את תלמידיי ובוחנת כיצד הם בוחרים ללמוד מהצד השני של המסך.
היכן הם יושבים, עד כמה הם תזזיתיים, באילו אמצעים טכנולוגיים הם משתמשים, האם הם קשובים או מוסחים, מתי הם יותר משתתפים והאם הם בכלל פנויים ללמידה.
בחרתי על כן לתת לכם, הורים ותלמידים, מספר המלצות פשוטות להשמה שיוכלו לסייע למצות באופן הטוב והאיכותי ביותר את הלמידה המקוונת:
הגיעו רעננים לשיעור
אם זה בבוקר, התעוררו לפחות חצי שעה לפני תחילת השיעור. מצאו זמן להתרענן, להחליף בגדים, לשתות או לאכול משהו קל, לקרוא הודעות וואטסאפ ולהתעדכן באינסטגרם ואז להגיע יותר רגועים ומרוכזים לשיעור.
דאגו למקום נח ללמידה
תנוחת הגוף שלנו בעת הלמידה מאד חשובה למיקוד והתכוונות ללמידה מחד וגם ללמידה שעות ארוכות יותר מאידך. שכיבה על מיטה או התרפקות על הספה לא משדרות נכונות ללמידה ומהר מאד יכולות להוביל אותנו לחוסר ריכוז והרדמות. שבו על כיסא מול שולחן.
הניחו על השולחן את המחשב או הטלפון הסלולרי באופן שבו יהיה לכם נח לצפות בשיעור ושניתן יהיה לצפות בכם. ילדים עם הפרעות קשב, יכולים להניח לצידם כדורי גומי לריכוז או לגלגל כפות רגליהם על משטח תחושתי ברצפה… ממליצה לכם לקרוא ולהרחיב בכתבות נוספות בנושא “איך מארגנים סביבת עבודה ביתית?”
מינעו הסחות דעת
עדכנו את שאר בני הבית בשעות הלמידה שלכם ובקשו מהם לא לפנות אליכם בזמן הזה ולשמור על שקט כמה שאפשר. אם אתם לומדים דרך המחשב, מומלץ לשים את הטלפון על שקט או לכבותו, אם זה יגרום לכם להרגיש חוסר שליטה ויסיח דעתכם יותר מאשר באם הטלפון ישאר פתוח, דאגו פשוט להניחו במקום מרוחק כדיי להמנע מלהציץ בו לעיתים קרובות.
שימוש באמצעים טכנולוגיים מתאימים
מומלץ מאד ללמוד דרך מסך מחשב ולא מסך טלפון. מסך המחשב מאפשר לצפות במידע ובמצגות בבהירות וברזולוציה נוחה יותר לצפייה. בתוכנות מסוימות כמו בזום, קיימות פונקציות רבות יותר לצפיה במחשב מאשר בטלפון. חסרון נוסף בלימוד דרך הטלפון הוא תחושת הארעיות שהוא נותן מעצם האפשרות לקום ולהסתובב איתו ממקום למקום, מה ששוב משבש את כושר ההאזנה והריכוז.
לא תמיד התלמיד נמצא בבית לבד או בחדר סגור ולכן מומלץ מאד להשתמש באוזניות במהלך השיעור. זה מחדד את ההאזנה לנאמר בשיעור, התלמיד נשמע טוב יותר ללא רעשי הרקע ויש בזה גם סוג של נוחות ואינטימיות עבור התלמיד בכך שלא כל הנוכחים בבית שומעים את הנעשה בשיעור או להיפך, את הנאמר בביתו כאשר המיקרופון פתוח. כמובן שחיבור טוב לאינטרנט ומהירות גלישה טובה חשובים מאד ויש לדאוג לכך מראש כדיי להמנע מניתוקים וקשיי התחברות.
למידה אפקטיבית מותאמת
תקופת הקורונה כנראה מובילה אותנו למציאות של למידה עצמאית הן באמצעים המסורתיים של קריאת ספרים וחוברות והן בלמידה טכנולוגית מרחוק. כל ניסיון מוצלח בתחום הזה ותרגול, יסייעו לתלמיד להפוך ללומד עצמאי, אוטודידקטי ולסגל לעצמו כלים ודרכים ללמידה שיסייעו לו להרחיב ולפתח את הידע שלו בכל תחום שיעניין אותו. כמבוגרים אנחנו כנראה כבר יודעים מהי הדרך הכי טובה לנו ללמוד, האם דרך קריאה, האזנה לנאמר, כתיבת סיכומים במהלך השיעור, שרבוט קשקושים וכדומה.
ילדים עדיין לא סיגלו לעצמם את הדרך הכי מתאימה להם ללמוד וחשוב להקשיב להם ולסייע באבחון הזה. למי שנוח לסכם ולכתוב במהלך השיעור, חשוב שיהיו על השולחן מספר כלי כתיבה ודפים או מחברת. שיעורים רבים מוקלטים ויש אפשרות להקשיב להם שוב בנקודות מסויימות על מנת לחזור ולהבין את הנלמד. הדור הזה הוא דור קסום, הכל אפשרי מבחינתם והיעדים והמטרות שלהם הם הרבה יותר מאתגרים ומשמעותיים עבורם ולכן חשוב שידעו איך יוכלו להצליח בדרך להגשמת חלומותיהם בכלי הלמידה הקיימים כיום ובדרך הלמידה האופטימלית עבורם.
אין ספק שיש לא מעט חסרונות בלמידה מקוונת, אך יש תלמידים רבים שרואים בה הזדמנות להתנהל אחרת מהאופן שבו למדו באופן פרונטלי. הם מרגישים יותר בנח להעלות שאלה או להביע דעתם לנאמר בשיעור מבלי הסחות דעת מהנעשה בכיתה או מתגובות חבריהם. סביבת למידה מאורגנת ושקטה והתכווננות לקראת הלמידה, תסייע להם במיקוד, הקשבה ולמידה פעילה מיטבית.
שנת לימודים מוצלחת לכולם.
פנינה קרקוקלי – בעלת מרכז הלמידה ”מועדונינה” ומוסמכת בהוראה מתקנת
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]