עמותת אור ירוק עם נתון עצוב במיוחד – שנת 2019 הייתה השנה הקטלנית ביותר לאזרחים ותיקים בתחום העירוני.
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של אונו ניוז
הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז
דווקא בקרבת הבית, במקום בו הם צריכים להרגיש מוגנים, נפגעים יותר אזרחים ותיקים מבכל מקום אחר.
אזרח ותיק על פי החוק הוא מי שמלאו לו 65 ומעלה, על פי נתוני העמותה, בשנת 2019 נפגעו 1,830 קשישים בתאונות דרכים בערים, 38 נהרגו ו-374 נפצעו באורח קשה.
נתונים אלה מתפרסמים לרגל אירוע חודש הקשיש המצוינים באוקטובר.
מבט על רשימת הערים שבהן נפגעים הכי הרבה אזרחים וותיקים בתאונות דרכים חושף כי בתל אביב-יפו נפגעו הכי הרבה אזרחים וותיקים בעשור החולף, גבוה ב-52% יותר מאשר בירושלים. למעלה מ-2,200 קשישים נפגעו בתל אביב. וירושלים היא העיר השנייה במספר האזרחים הוותיקים שנפגעו בתאונות דרכים, בתחומיה נפגעו בעשור החולף 1,444 קשישים.
2019 בכבישים – בקעת אונו
באור יהודה נפגעו השנה ארבעה קשישים בתאונות דרכים בתוך העיר.
ביהוד מונוסון נפגעו 2 הולכי רגל בני הגיל השלישי בתחום העירוני. בגבעת שמואל המספרים מצביעים על נפגע אחד בלבד במהלך שנת 2019.
העיר בה נפגעו הכי הרבה אזרחים ותיקים הייתה קריית אונו, עם 9 אזרחים ותיקים שנפגעו בתאונות דרכים במהלך שנת 2019. בפער לא גדול ועם נתון מדאיג גם כן, נמצאת גני תקווה, עם 6 קשישים שנפגעו בתאונות דרכים בתחומי העיר במהלך שנת 2019.
עוד עולה מן הנתונים כי בעשור האחרון נהרגו 466 קשישים בתאונות דרכים בערים ובישובים, בממוצע כ-47 קשישים שנהרגים מדי שנה – קשיש הרוג בכל שבוע בממוצע. 3,005 קשישים נפצעו קשה בעשור האחרון, 300 קשישים פצועים קשה בממוצע בכל שנה בתחום העירוני בלבד.
ארז קיטה מנכ”ל עמותת אור ירוק: “מדינת ישראל מפקירה את ההורים שלנו. אנשים שייסדו את המדינה ועברו מלחמות לא מצליחים לשרוד את המלחמה שבכבישים. למרות הקורונה והסגר הארוך נהרגו יותר אזרחים ותיקים בתאונות דרכים כהולכי רגל מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. המדינה חייבת להתחיל להתחשב באוכלוסייה המיוחדת הזאת ולהתאים עבורה את התשתית. חייבים להתקין פסי האטה באזורים בהם קיים ריכוז גבוה של אזרחים וותיקים כמו בתי אבות ומרכזי יום לקשיש, לצבוע את מעברי החציה ולהאריך את משך האור הירוק ברמזור. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשויות המקומיות חייבים לשתף פעולה בשיפור התשתית בסביבת ריכוז גבוהה של אזרחים ותיקים ובצמצום היפגעותם הגבוהה בתאונות דרכים. רק בשילוב כוחות נוכל למנוע את ההרוג הבא”.
האזרחים הוותיקים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה להיפגע בתאונות דרכים. פגיעת רכב, ולו הקלה ביותר באדם מבוגר עלולה להיות קטלנית עבורו, להבדיל מפגיעה דומה באיש צעיר, שביכולתו להתאושש ולהחלים. ככל שגילם מתקדם יותר, כך נסוגות המיומנויות הפיזיות והקוגניטיביות שלהם. צפיפות העצם יורדת והיא נשברת ביתר קלות, הראייה והשמיעה נפגעות ומקשות עליהם להיזהר מפני סכנות, זמני התגובה שלהם מתארכים, כוח השרירים נחלש וחלוקת הקשב נעשית קשה.
המציאות מחייבת את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים למצוא פתרונות יעילים להפחתת ההיפגעות בקרב הקשישים. יש להתאים את תשתיות הדרך לנוכחותם של האזרחים הוותיקים, תוך התחשבות בצרכיהם הייחודיים. במספר פעולות פשוטות ניתן להציל חיים רבים:
- ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים שיש בהם קשישים רבים באמצעות התקנת פסי האטה שמפחיתים את תאונות הדרכים ב-40% במקומות שבהם הם מוצבים.
- הארכת משך האור הירוק ברמזור: באותם אזורים, בהם ישנו מספר רב של קשישים, יש להאריך את משך מופע האור הירוק ברמזור, כדי לאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה.
- טיפול במפגעי בטיחות: ריכוז הטיפול במפגעים כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חציה, שיפור הנראות על ידי סימון מובלט של מעברי החציה וכד’.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]