יום שני , נובמבר 25 2024
דף הבית / נוסעים מבקעת אונו לתל אביב? בקרוב תשלמו על זה אגרה

נוסעים מבקעת אונו לתל אביב? בקרוב תשלמו על זה אגרה

שתי רפורמות חדשות שהינן חלק מחוק ההסדרים מנסות לקדם את השימוש בתחבורה ציבורית. האם הן באמת יגרמו לתושבים לנטוש את הרכב הפרטי ולעבור לתחבורה הציבורית? שאלנו מומחה

פקק תנועה. צילום אילוסטרציה: Canva
פקק תנועה. צילום אילוסטרציה: Canva

חניה בכחול-לבן ברחבי העיר תהיה בתשלום ותיגבה אגרה במעבר בין ערי גוש דן  – כך מוצע בחוק ההסדרים שהונח על שולחן הכנסת ואושר היום (יום חמישי) בערב בקריאה ראשונה. הוא יובא לקריאה שנייה ושלישית בחודש נובמבר.


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


מטרות שתי הרפורמות – מס הגודש במעבר בין ערי גוש דן וביטול החניה חינם בכחול-לבן ברחבי העיר, הן הורדת הגודש בתנועה בכבישים, הגדלת היצע החניה והורדת זמן החיפוש אחר חניה וחשוב מכל – עידוד מעבר מהתניידות באמצעות הרכב הפרטי להתניידות באמצעות תחבורה ציבורית.

כחלק מרפורמת “מס גודש” יחולק גוש דן לשלוש טבעות שעל חציית כל אחת מהטבעות תיגבה אגרה. הטבעת החיצונית כוללת את הרצליה, פתח תקווה, קריית אונו, גני תקווה, גבעת שמואל, יהוד-מונוסון, אור יהודה, סביון וראשון לציון; הטבעת האמצעית כוללת את בני ברק, רמת גן, חולון ובת ים; והטבעת הפנימית כוללת את תל אביב, כשהגבול הצפוני שלה הוא שדרות רוקח והגבול הדרומי הוא מרכז שכונות יפו.

כמה זה יעלה לכם? חציית הטבעות ברכב פרטי בבוקר בשעות 10:00-06:30 תעלה 5 שקלים עבור הטבעת החיצונית, ו-10 שקלים עבור כל אחת מהטבעות האמצעית והפנימית. בשעות 19:00-15:00 התעריף לחציית כל טבעת ייחתך בחצי. התקרה היומית לחיוב היא 37.5 שקל. רכב עם תו נכה פטור מתשלום האגרה, אופנועים יחויבו במחצית התעריפים ואילו משאיות ישלמו סכום כפול. כמו כן, התקרה היומית לא תחול על משאיות ומוניות ספיישל. אם תיסעו למשל מקריית אונו לתל אביב תאלצו לשלם על מעבר בשתי טבעות – האמצעית והפנימית – לפי 10 שקלים לכל אחת, סך הכל 20 שקל. אגרת הגודש תיכנס לתוקף מ-1 במרץ 2024, אך שרי האוצר והתחבורה יוכלו לדחות את החלת הרפורמה בשנה.

מפת הטבעות של רפורמת "מס גודש". צילום: משרד האוצר
מפת הטבעות של רפורמת “מס גודש”. צילום: משרד האוצר

רפורמה נוספת שנכללת בחוק ההסדרים היא החניה בתשלום בדרך עירונית – בכחול-לבן. לפי ההצעה בחוק ההסדרים, החניות לא יוגבלו יותר בתקרת מקסימום, עד 6.3 שקלים כיום, ויהיה תעריף חניה ארצי אחיד. אולם, אם התעריף הארצי לא ישקף את שווי החניה בתחומי אותה רשות מקומית היא תוכל לגבות תשלום בהתאם לביקוש וההיצע בתחומה. בנוסף תושב יוכל לחנות בחינם רק באיזור המגורים שלו וייקבע לו טווח מסוים. בהתאם לכך לא יתאפשר לו לחנות באיזורים מסוימים בעיר ללא תשלום, כפי שהחוק מאפשר לו כיום. חניה חינם תתאפשר באיזור המגורים ומוצע שהמפקח על התעבורה יוסמך להגביל את מספר התווים שיינתנו לתושבים בכל איזור.

חניה בכחול-לבן באור יהודה. צילום: אונו NEWS
חניה בכחול-לבן באור יהודה. צילום: אונו NEWS

עמרי מטר, מהנדס תחבורה וחוקר בעמותת “תחבורה בדרך שלנו”, מסביר את השפעת הרפורמות על חיינו. “בעיית החניה במרכז שכולם מרגישים, לא נגרמת ממחסור במקומות חניה – למעשה במטרופולין ת”א יש הכי הרבה מקומות חניה בעולם. היא נגרמת מביקוש מאוד גבוה, שנגרם בין היתר מתעריפי חניה נמוכים ומפתרונות של חניה ‘חינם’. כולם רוצים חניה חינם בעיר, אבל המשמעות היא שבנסיעה לעיר שכנה חיפוש חניה הופך להיות מורכב ויקר יותר. זו מדיניות שבה בסוף כולם מפסידים. תיקון בנושא, יקטין את תפוסת מקומות החניה באופן שיקל על מציאת חניה ויקטין את תופעת ה’שיטוט’ אחרי חניה, תופעה שיש לה עלות גבוהה בזמן, בבזבוז דלק ואף בגודש במרכזי ערים. דבר נוסף, ‏בניגוד לבזבוז הזמן ויצירת הגודש במצב הקיים, המרתם בתשלום מאפשרת לעשות דברים מועילים עם הכסף כמו לשפר את התחבורה הציבורית. כמו רובין הוד שלוקח ממי שנסעו ברכב פרטי במזגן ונותן לנוסעי התחבורה הציבורית כך שיקבלו אוטובוסים חדישים יותר ותדירות גבוהה יותר”.

מטר מתייחס לרפורמת אגרת הגודש. “אגרת גודש משפרת את התחבורה הציבורית בכמה דרכים, היא לא רק מגדילה את המימון עבורה, אלא גם את הביקוש לשימוש בה וגורמת לשיפור השירות באופן משמעותי. עוד נקודה חשובה כאן, היא האספקט החברתי – כשגדל השימוש בתחבורה ציבורית היא הופכת פחות ‘סטיגמטית’ לא רק אמצעי של לקוחות שבויים, אלא של כולם”.

האם לדעתך אגרת גודש תפתור את בעיית הגודש בכבישים? “ככל הנראה לא”, אומר מטר, “ראשית, כדי להתמודד עם הגודש רצוי שאגרה כזו תהיה דינמית – כמו מחירים בנתיב המהיר או תעריפים של מוניות. אחרת לא בטוח שהתעריפים הראויים היום יהיו גם התעריפים הנכונים עוד שנה או ביום שבו יש משחק באיצטדיון. שנית, קיימת בעייתיות בשיח על ‘פתרון’ בעיית הגודש. בעיית הגודש דומה יותר לבעיות כמו ‘הבריאות’. האם יש פתרון לבעיה זו? כמובן שלא, ועדיין תזונה, כושר, טיפול רפואי ועוד יכולים לייצר שיפור בנושא. גם אין כאן פתרון במובן של אמצעי יחיד שיש לעשות בו שימוש, אלא מגוון גורמים – ייעול התחבורה הציבורית, הקמת תשתיות, אגרת גודש, תכנון עירוני ועוד שכולם שזורים זה בזה ובכולם יש לפעול כך שנזכה להקלה בגודש”.

מטר מסכם: “היתרון של אגרת גודש ותעריפי חניה, הוא שהם לא החלטות בינאריות. אדם לא צריך להחליט שמהיום הוא כבר לא נוסע ברכב פרטי ועובר לתחבורה ציבורית, אלא יכול להחליט לוותר על נסיעה לפעמים, או לעבוד יומיים מהבית או לנסוע עם חבר לעבודה לפעמים. לא צריך הרבה כדי להוריד את הפקקים, מספיקה ירידה של 10%-15% כדי לייצר אימפקט”.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

3 תגובות

  1. אכרת גודש ללא אלטרנטיבה ציבורית נורמלית = פשע. הקו הסגול לא יפעל עדיין במרץ 2024.

  2. אני עובדת בתל השומר גרה בוותיקה ואין לי אוטובוס לעבודה. לכן אמשיך לסוע ברכב פרטי ולעמוד יותר מחצי שעה בדרך של שבע גקות

  3. מה עודדד???? מה????

    עוד מעט תיקחו מאיתנו כסף כי אנחנו נושמיםםםםם
    דייי ממשלה זבל
    נמאס כבר מה זה????

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

תיכון מקיף יהוד. צילום אונו ניוז

עקב חוסר המיגון בבית הספר: הורי מקיף יהוד השביתו את הלימודים הבוקר לשעה

תפריט נגישות