יום ראשון , נובמבר 17 2024
דף הבית / הקו הסגול של הרכבת הקלה יזכה למימון של כמיליארד יורו

הקו הסגול של הרכבת הקלה יזכה למימון של כמיליארד יורו

הזכיין יתחיל את העבודות כבר בשבועות הקרובים, בהמשך לעבודות העתקת התשתיות והסדרת הרצועה המבוצעות בימים אלה. התוואי באורך של 29 קילומטרים כולל 46 תחנות ומחבר את החלקים המזרחיים של מטרופולין תל אביב, יהוד-מונסון, אור יהודה וגבעת שמואל, דרך רמת גן וגבעתיים, למרכז תל אביב. בתל אביב יעבור הקו בין היתר ברחובות אלנבי, בן יהודה וארלוזורוב, שבהם כבר מבוצעות עבודות הכנה והעתקת תשתיות.

מימין ישראל שפירא מבעלי שפיר, אורצי מונטלבו מנכל קאף ספרד, חיים גליק מנכל נתע ומיקל ישראל מנכ”ל HSbC, ליאת שוב- סמנכ”לית העסקית בנק לאומי. צילום באדיבות נת”ע
מימין ישראל שפירא מבעלי שפיר, אורצי מונטלבו מנכל קאף ספרד, חיים גליק מנכל נתע ומיקל ישראל מנכ"ל HSbC, ליאת שוב- סמנכ"לית העסקית בנק לאומי. צילום באדיבות נת"ע

היום (יום ג’) נחתמה הסגירה הפיננסית של הפרויקט בטקס שהתקיים במשרדי נת”ע, בהשתתפות יו”ר נת”ע עו”ד מיה ליקוורניק, מנכ”ל נת”ע חיים גליק, משנה למנכ”ל ומנהל הקו הסגול דן ארי, נציגי משרדי התחבורה והאוצר, נציגי בנק HSBC ונציגי הזכיין משותפות שפיר ו- CAF הספרדית. הבנק הבינלאומי HSBC בשיתוף בנק לאומי יעמידו לשותפות שפיר-כאף מימון של מיליארד יורו.


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


עם הסגירה הפיננסית, תוכל שותפות שפיר- כאף להתחיל בעבודות ההקמה של התשתיות והמערכות הטכנולוגיות הרכבתיות ולהזמין את קרונות הרכבת, זאת לאחר שזכתה במכרז ההקמה לפני כשנה.

יצוין כי לסגירה הפיננסית, המהווה הבעת אמון של בנק HSBC הבינלאומי, בנק לאומי וסוכנות האשראי הספרדית ליצוא CESCE, חשיבות רבה והבעת אמון בכלכלה הישראלית. המימון שיעמידו הבנקים נעשה במסגרת ‘מימון ירוק’, בו הבנק מממן פרויקטים בעלי אופי סביבתי, במטרה להוריד רכבים מהכביש ולעודד תחבורה ציבורית. שותפות שפיר-כאף עמדה בפני קריטריונים רבים ומורכבים על מנת לעמוד בדרישות לזכייה ‘במימון הירוק’ הזה.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא”ל (במיל’) מירי רגב: “מרגש ומעודד לראות בימים אלה כי גורמים פיננסיים בינלאומיים מובילים מצאו את הרכבת הקלה בגוש דן כפרויקט אמין ויציב לטווח הארוך. עברנו היום משוכה נוספת בדרך להשלמת רשת הרכבות הקלות בגוש דן.״

השרה הוסיפה “השלמת הקווים של הרכבת הקלה ובתוכם הקו הסגול, תגרום לאנשים לזנוח את הרכב הפרטי לטובת תחבורה אמינה ונגישה. העשור הקרוב הוא עשור מוטה תשתיות והסעת המונים, ברגע שנדביק את הפער בהשקעות החייבות להתבצע בתשתיות המדינה, נגרום להפחתת הגודש בכבישים, לפיזור אוכלוסיה, פיזור תעסוקה והורדת יוקר המחיה. מערכת התחבורה בישראל תעבור מהסתמכות על רכב פרטי לשימוש יומיומי בתחבורה ציבורית. הקו הסגול, יחד עם פרויקטים נוספים כגון חיבור מדינת ישראל שמצויים בשלבי תכנון וביצוע, הם סיבה לאופטימיות ולראייה חיובית של העתיד. יחד נצלח את תקופת העבודות ונגיע בעזרת השם אל היעד עוד לפני המועד המתוכנן”.

מפת הקו הסגול של הרכבת הקלה. צילום: מתוך האתר של נת”ע
מפת הקו הסגול של הרכבת הקלה. צילום: מתוך האתר של נת”ע

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ’: “מדינת ישראל נמצאת בפיגור גדול בכל הנוגע לתשתיות תחבורה והסעת המונים. הממשלה שלנו החליטה להסתער על האתגר הזה, שהוא אחד החשובים כלכלית וחברתית. העברנו במסגרת חוק ההסדרים את חוק התשתיות הלאומיות שיאפשר לקצר בצורה דרמטית את זמני התכנון והביצוע ואנחנו משקיעים סכומי עתק ברכבות, רכבות קלות, מטרו, ועוד. אני מודה לשרת התחבורה על שיתוף הפעולה. יחד נחבר את ישראל”.

הקו הסגול צפוי להיפתח לציבור במהלך שנת 2027, ולהסיע כ-256 אלף נוסעים ביום, בתדירות שיא של 4 דקות, שהם כ-70 מיליון נוסעים בשנה.

התוואי באורך של 29 קילומטרים כולל 46 תחנות ומחבר את החלקים המזרחיים של מטרופולין תל אביב, יהוד-מונסון, אור יהודה וגבעת שמואל, דרך רמת גן וגבעתיים, למרכז תל אביב. בתל אביב יעבור הקו בין היתר ברחובות אלנבי, בן יהודה וארלוזורוב, שבהם כבר מבוצעות עבודות הכנה והעתקת תשתיות.

הקו הסגול יצטרף לרשת קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, הכוללת את הקו האדום שיופעל בקרוב; הקו הירוק שיחבר את צפון המטרופולין ודרומו, שהעבודות עליו כבר החלו וצפוי להיפתח בשנת 2028; הקו הכחול והקו החום שיופעלו בשלב הראשון כקווי מערכת אוטובוסים מהירים BRT; שלושת קווי המטרו; ורשת נתיבי העדפה “מהיר לעיר”.

הקו הסגול יספק חיבור נוח ומהיר למוקדי תעסוקה, מרכזים רפואיים, מוסדות לימוד, שווקים ומקומות בילוי ופנאי, יתחבר לקו הירוק והקו האדום של הרכבת הקלה, לרכבת ישראל ובעתיד לקווי המטרו.

הזכיין יתחיל את העבודות כבר בשבועות הקרובים, בהמשך לעבודות העתקת התשתיות והסדרת הרצועה המבוצעות בימים אלה. הפרויקט מבוצע במתכונת PPP וממומן באמצעות שיתופי פעולה עם המגזר הפרטי, בהמשך להשלמה הפיננסית של הפרויקט על ידי הזכיין.

מנכ”ל נת”ע חיים גליק: “הימים האלה הם ימים של גאווה ושמחה בנת”ע, עם הבשורה על פתיחת הקו האדום הקרבה, והיום על כניסת הזכיין לקו הסגול. רשת הרכבות הקלות קורמת עור וגידים, ולא יחלוף זמן רב עד שתהפוך לחלק משמעותי מחיינו. אני גאה על הידע והניסיון הרב שנת”ע מביאה עימה לקווים הבאים, ואני בטוח שהדבר יבוא לידי ביטוי במהירות הקמתן וטיובן. כך אני מבטיח יהיה גם בשלושה קווי המטרו ההכרחיים כל כך”.

אורן כהן, מנכ”ל הזכיין: “העמידה של שותפות שפיר-כאף באבן דרך מרכזית זו בפרויקט מהווה הבעת אמון של המערכת הבנקאית בארץ ובעולם ביכולות השותפות ובאיכות הפרויקט. הסגירה הפיננסית היא תוצאה של שיתוף הפעולה ויחסי האמון שנבנו בין כל בעלי העניין בפרויקט והדחיפה והסיוע של משרדי התחבורה והאוצר ושל נת”ע. חבילת המימון כוללת הכרה ב’מימון ירוק’ מצד המלווים האירופאים, וזאת בפעם הראשונה לפרויקט תחבורתי בארץ. שותפות שפיר – כאף הוכיחה מחויבות, מצוינות ויכולת ביצוע בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים ואנו בטוחים שהניסיון שלנו בתחום יביא לביצוע מהיר ואיכותי של הפרויקט”.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

מבזק תאונה כללי

אור יהודה: פועל נפל מגובה במהלך עבודות בכביש – מצבו בינוני

תפריט נגישות