האם תושבי אור יהודה ויהוד-מונוסון ייהנו מכביש 46 המתוכנן? לטענת מתכנן הערים והתחבורה אלון סיגלר, התשובה היא חד משמעית – ממש לא.
הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז
סיגלר, יליד יהוד, מגדיר עצמו כ”מעריץ של המרחב העירוני, מתלהב מהעיר, מהחיבורים והאפשרויות שעיר טובה יכולה להציע”.
בצד המקצועי עבד סיגלר באגף התנועה בעיריית תל אביב, ולקח חלק בפרויקטים של התחדשות עירונית בוועדה המחוזית תל אביב. כיום סיגלר משמש יועץ עצמאי לתכנון ערים ותחבורה.
בראיון מיוחד ל’אונו ניוז’ מספר סיגלר מדוע לדעתו הכביש, שאושר ע”י מנהל התכנון באפריל 2021, לא יועיל לתושבי אור יהודה ויהוד-מונוסון, ורק יגביר את העומס לבאים לתל אביב.
אלון מה היעד של כביש 46?
“הכביש עתיד לחבר את הערים אור יהודה ויהוד-מונוסון לכביש 6 במזרח, ולהגיע עד לכביש 1 בתל אביב במערב. אלה בעצם שתי הערים היחידות במטרופולין תל אביב שאין להן חיבור ישיר לכביש 6”.
נשמע נהדר. איפה הבעייתיות?
“הבעייתיות היא שאין בו שום צורך. העלות הכוללת של הכביש הזה מוערכת בכ-2 מיליארד שקלים, והוא אמור לשרת כ-70,000 תושבים בסה”כ, כאשר יש מאות אלפים בכל המטרופולין הזה”.
למה לדעתך אין בו צורך?
“בדיונים לקידום הכביש במוסדות התכנון נאמר שהכביש יהיה שער הכניסה למטרופולין תל אביב לבאים מכביש 6, אך זה ממש לא נכון. שני היישובים הקטנים האלה (אור יהודה ויהוד-מונוסון) נמצאים בעורף המטרופולין הגדול במדינה, ולכן זה לא באמת שער הכניסה”.
הכביש לדעתך לא יעזור לתושבים שם?
“לא. לפי סקר סלולר שערך משרד התחבורה, רוב התושבים בערים אור יהודה ויהוד בכלל לא נוסעים לכביש 6. הרוב המכריע של התושבים מתנייד או בתוך הערים עצמן, או מגיע לתל אביב ופתח תקווה”.
אז למגיעים לתל אביב זה לא יעזור?
“לכביש יתרון אחד קטנטן, אם נהגים מיהוד ואור יהודה ירצו לנסוע לתל אביב יחסכו להם 4 רמזורים על כביש 412 בדרך לפקקים הקיימים בכביש 1, פקקים שעוד יגדלו כשהכביש החדש ייסלל ויזרים לשם עוד אלפי מכוניות. האם התועלת המזערית הזו שאולי תחסוך 5 דקות בדרך לתל אביב מצדיקה הוצאה של 2 מיליארד שקלים?”
מה לגבי הפקקים? הכביש לא יפחית את הפקקים לתל אביב?
“לפני כמה שנים, כחלק מעבודות הרקע לתכנון נעשו גם בדיקות תחבורתיות שיבדקו אם הכביש יפתור את הפקקים. גם לפי הבדיקות, הכביש לא יעזור לפקקים, והוא אפילו יוסיף מכוניות לכבישים העמוסים ממילא”.
בנוסף לדברי סיגלר, הקמת הכביש תגרום לנזק סביבתי חמור, בין היתר של זיהום אוויר, בעקבות תוספת של אלפי מכוניות מדי יום, וסלילתו תגרום גם לכריתת אלפי עצים, כך טוען סיגלר, לפי מסמכי התכנית להקמת הכביש. בנוסף, לדברי סיגלר תתרחש הפרדה בין נחל יהוד, עם כל החיים והצמחייה בו, מהערים יהוד ואור יהודה, שממועטות בראות ירוקות בשטחן.
אלון מה אפשר לעשות אחרת?
“בניתוח הסקר הסלולרי אפשר לראות בקלות לאן רוצים לנסוע רוב תושבי יהוד ואור יהודה. במקום כביש חדש ומיותר אפשר לקדם פתרונות זולים ויעילים בהרבה שיגרמו להרבה מאד אנשים להשאיר את הרכב בבית. כדי שזה יקרה צריך שיהיו חלופות הרבה יותר נוחות מאשר עמידה בפקקים ארוכים.
את הכסף לסלילת הכביש צריך וניתן להעביר לטובת סלילת שבילי אופניים, נתיבי תחבורה ציבורית ותגבור קווי האוטובוס שבאזור”.
תגובת חברת נתיבי ישראל:
“פרויקט כביש 46 שפירים- טייסים, הינו בשלבי תכנון מוקדם, כשבחלקו המערבי בקטע שפירים – הטייסים הפרויקט מקודם על ידי חברת נתיבי ישראל ובחלקו המזרחי- הטייסים-גבעת כח, מקודם על ידי חברת כביש חוצה ישראל.
מטרת הפרויקט הסטת התנועה העוברת מ ואל המטרופולין מהדרכים המקומיות והאזוריות שבבקעת אונו, אל הדרכים הארציות – כביש 6 במזרח וכבישים 1 ו- 4 במערב.
במסגרת תכנית פיתוח מתחמי הדיור החדשים בבקעת אונו, ביניהם שטחי מחנה תל השומר המתפנה, מקודם חלקו המערבי של הכביש.
בנוסף, כביש 46 יהווה תשתית לרשת התחבורה הציבורית המתהווה במרחב בקעת אונו, וזאת כחלק ממדיניות משרד התחבורה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית.
כביש 46 הינו נדבך תחבורתי חשוב בראיה של נגישות למרכז המטרופולין הן לתנועה העוברת, הן לתחבורה הציבורית, והן לפיתוח החזוי במרחב ובפרט מרחב בקעת אונו. הכביש ישפר את הנגישות לצירי התחבורה הראשיים ולאזורי התעסוקה המרכזיים ועל ידי כך יתרום באופן חיובי לפיתוח הכלכלי האזורי”.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]
הבחור צודק. נקודה.
תושבי יהוד ואור יהודה רוצים להתחבר לרשת הרכבות. גם אנחנו רוצים להגיע לשדה התעופה, לירושלים ולחיפה עם הרכבת.