יום שישי , מרץ 29 2024
דף הבית / מיכה המדריך ממליץ: טיול לשמורת החולה

מיכה המדריך ממליץ: טיול לשמורת החולה

טור חדש של מיכה בלצ'ינסקי שיוצא לטיולים ברחבי הארץ עם הצלם זמי מולדובן, שזכה בפרסים שונים יוקרתיים על תמונות טבע. והשבוע שמורת החולה 


שמורת החולה צילום זמי מולדובן
שמורת החולה צילום זמי מולדובן

סוף השבוע כבר מעבר לפינה וזה הזמן לעשות תכניות לסוף השבוע. אם אתם בעניין של טיולים בטבע אתם מוזמנים לצלול למדור החדש שלנו “מטיילים עם מיכה בלצ’ינסקי”.


  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של אונו ניוז

רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


בכל שבוע ייקח אותנו מיכה למקום אחר, אליו הוא יוצא עם הצלם זמי מולדובן, צלם חובב שזכה בפרסים שונים יוקרתיים על תמונות טבע.

והשבוע שמורת החולה.

הציפורים חולפות להן מעל 50 מיליון ציפורים מגיעות לארצנו כל שנה, בלי אישורי כניסה, בלי ויזות ודרכונים, חולפות להן ממעל ונוחתות במקור המים של שמורת החולה, ציפורים גדולות וקטנות מרחפות להן, שותות ואוכלות מכל טוב השמורה, בתקופה הזאת כדאי להגיע לשמורת החולה לטייל, להרים משקפת ולהתבונן בהן.

הציפורים מגיעות אלינו מהצפון לאחר מסע ארוך שעברו, בצפון הרחוק הן מטילות את ביציהן, הגוזלים מתפתחים וכשהיום מתקצר הן מבינות שכל הטוב הזה נגמר וצריך לנדוד דרומה, הן נודדות בהרבה מסלולים כאשר המסלול על ישראל והשבר הסורי אפריקאי חביב עליהן מאוד.

הסיפור של אגם החולה התחיל לפני 5 מיליון שנים, כאשר הבקע הסורי אפריקאי נפתח לו ויצר כמה אגמים שאצלנו קוראים להם ים, נוצר ים המלח, ים כנרת וגם אגם החולה, האגם זרם לו לכנרת עד שפתאום לפני 3 מיליון שנה הגיעה זרם לבה מרמת הגולן יצר את רמת כורזים ונוצר פקק תנועה למים, המים הפסיקו לעבור דרומה.

בחלק הדרומי של אזור החולה נוצר אגם ובחלק הצפוני נוצרו ביצות, הכל היה טוב, לציפורים, לאנופלס, לדגים וליונקים,עד שהגענו לאזור.

הישוב הראשון שהתמקם ליד האגם יסוד המעלה הוקם בעליה ראשונה, יתוש האנופלס ראה הרבה בני אדם ציונים ונחמדים והרג משפחות שלמות הייתה משפחה שנהרגו בה 12 בני משפחה.

שמורת החולה צילום זמי מולדובן
שמורת החולה צילום זמי מולדובן

בשלב מסוים הדבירו את הישוב וכאשר הוקמה המדינה הוחלט כאקט ציוני ראשוני לייבש את אגם החולה להזרים את המים לכנרת ולהתחיל לגדל גידולים באזור שיתייבש. ההחלטה נבעה אולי מאמוציות על מותם של אנשים ממלריה, החלטה שנעשתה בלי מחקר ומחשבה מעמיקים.

האגם יובש, אלפי חיות מתו, מינים אנדמיים (מיוחדים למקום מסוים) נכחדו, פתאום הבינו שהרסו את הטבע, לא רק שהרסו את טבע, גם המים שזרמו בהתחלה לכנרת הם מזוהמים בחומרים אורגניים והאדמה עלייה היה האגם לא אדמה טובה ונשרפת.

ציפורים שהגיעו לאזור הביעו את מחאתן ובשלב מסוים בשנת 1964 הוקמה שמורת החולה והפכה לשמורת הטבע ראשונה בישראל, החלק הדרומי הוצף מחדש בצורה מבוקרת. יש פה גם אגם וגם ביצה.

הציפורים חזרו וגם בעלי החיים חזרו ואפילו העגולשון שחור הגחון שחשבו שנכחד נמצא פתאום בשנת 2011  אגם החולה חזר לשמש  מקום עצירה והתרעננות לציפורים,ואיתו הגיעו התיירים מהארץ ומהעולם, אגם החולה הפך למרכז התכנסו לצפרים מכל העולם, מגיעים עם משקפות וצופים על הציפורים.

בשמורה תמצאו בעונה הזאת שקנאים, עגורים, אנפות ממינים שונים כמו לבנית קטנה, אנפית בקר, אנפת לילה, את הקורמורן, המגלן החום, שחפית ים ועוד הרבה מאוד ציפורים.

שמורת החולה צילום זמי מולדובן
שמורת החולה צילום זמי מולדובן

גם יונקים נחמדים תמצאו כאן חזיר הבר, הלוטרה, הנמיה, חתול הבר.

צבים ממינים שונים כולל הצב הרך שהביאו מנחל אלכסנדר נמצאים באגם.

במים שורצים להם דגים שונים שפמנון ועוד, חלק מהמינים האנדמים שהיו באגם נכחדו ולא מוצאים להם זכר בשמורה צמחייה ירוקה ומרהיבה, הצמחים מסודרים לפי מרחק מהמים כל אחד במקומו באזור האגם, בתוך המים מוצאים נופר צהוב, בצדדים נמצא גומא הפפירוס, בנקודה הצפונית יותר שלו בעולם. בחוף האגם רואים בעיקר קנה מצוי סוף, פטל קדוש ואירוס.

כדאי לבקר באטרקציות העיקריות: האגם והתצפית עליו (כדאי להגיע עם משקפת להסתכל על העופות על המים מצלמה עם זום לא תזיק) הגשר מעל הביצה, מגדל התצפית, מרכז המבקרים מרתק ומסביר את הייחודיות  של המקום.

שמורת החולה צילום זמי מולדובן
שמורת החולה צילום זמי מולדובן

שעות הפתיחה בסתיו ובחורף

בימים א’ – ה’ ושבת: 16:00 – 08:00

בימי שישי וערבי חג: 16:00 – 08:00

אוכל טוב לפני או לאחר מחכה לכם בראש פינה יחד עם היופי של המושבה.

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@ononews.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

יו”ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס וליזי דלריצ’ה. צילום: דוברות גני תקווה

גני תקווה: ליזי דלריצ’ה נבחרה לכהן כיו”ר ועדת החינוך ותייצג את השלטון המקומי

תפריט נגישות