אלו הימים האחרונים של החופש הגדול וההתרגשות לקראת הכניסה לגנים מתחילה לרחף. חלק מהילדים מאוד שמחים ומצפים לכך וחלקם, במיוחד אלו שמתחילים מסגרת חדשה, מאוד מתרגשים ואף חוששים לקראת המעבר וההתחלה החדשה.
הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז
כיצד נקל על ההסתגלות שלהם?
קבלו חמש המלצות שיעזרו לכם להכין את ילדכם לקראת הכניסה לגן:
1.יצירת ודאות
הכנה מראש מעניקה לילדינו ביטחון, כך הם יידעו – מה צפוי להם ומה הולך להיות. כדאי להתחיל כבר לשוחח איתם ולשתף אותם במה שצפוי להם. ספרו להם מהו שם הגן, מה שם הגננת, צבע השיער שלה, הראו להם תמונה שלה (אם יש), ספרו מה יש בגן – פינת קוביות, ספרים, בובות, חצר, שירותים וכדומה. התאימו את רמת הפירוט תהיה ליכולת ההבנה של הילד. למשל, אמרו לילדים “בקרוב נלך לגן אפרסק ונפגוש שם את הגננת כרמלה והסייעת חגית”.
2.תחושה מוכרת
כדאי לקבוע בימים האחרונים של החופש מפגש עם חבר או שניים שאיתם הוא יהיה בגן, למשל דרך קבוצות פייסבוק או וואטסאפ שכונתיות. אמנם גם לנו זה לא תמיד קל ונוח לייצר מפגש עם אנשים שאנחנו לא מכירים, אך זה מאד מקל על הקטנים שיש פרצופים מוכרים, במיוחד בימים הראשונים. גם אם הם ממשיכים באותה מסגרת, מומלץ להפגיש עם חבר בשבוע האחרון. בנוסף, מומלץ לטייל באיזור הגן, להתיידד עם הסביבה כדי שתהיה להם מוכרת.
3.עידוד לעצמאות
ככל שנאפשר לילדינו לעשות בעצמם יותר פעולות כך הם ירגישו את תחושת המסוגלות שלהם, שאנחנו סומכים עליהם ושהם יכולים לסמוך על עצמם. לדוגמה, לאפשר להם לאכול לבד, לשטוף פנים וידיים, לאסוף משחקים, להתלבש ועוד. הרעיון הוא לזהות את המקומות שאפשר לתת להם להתאמן ולקחת חצי צעד אחורה. זה ייקח קצת יותר זמן וזה לא יהיה בדיוק כמו שאנחנו היינו עושים, אבל זה ייתן להם הרבה יותר חוזק, במיוחד כשאנחנו לא לידם.
4.מקום לתחושות
אנו שמחים ונינוחים כשהם בהתרגשות טובה, אך כשהם מביעים חשש, אנו נלחצים ולעתים אף מנסים להעלים את אותה תחושה איומה. חשוב לתת מקום גם לתחושה הזו, כדי שהילד יקבל את המסר שזה לגמרי נורמלי להרגיש כך. בעקבות זאת הוא יחוש מובן ויוכל לקבל מאיתנו תמיכה ועוגן. לכן נמנע מאמירות כמו “אין לך ממה לפחד, יהיו לך מלא חברים וכיף!?”, אלא ניתן לגיטימציה ושם לאותה תחושה – נשתף אותו שגם אנחנו התרגשנו וחששנו לקראת היום הראשון בעבודה חדשה.
בנוסף, ברגע שהילד אט אט מזהה אצלו את הרגש שעולה מתפתחת אצלו היכולת לעשות עם זה משהו כדי להתמודד עם כך. נוכל לשאול אותו מה לדעתו יכול לעזור לו ולהציע לו רעיונות שאנו חושבים שיתאימו לו.
5.טקס פרידה
הגיעו מוקדם לגן כשיש עדיין מעט ילדים ויותר פניות לצוות. חשוב לא למשוך את הפרידה כי זה מגביר את המתח. רצוי לעדכן את הילד ולא להיעלם לו, לייצר סדר פעולות קבוע של הכניסה לגן ולתמלל – “נגיע לגן, נפתח את השער, נפגוש את כרמלה, ניתן את התיק, ניפרד עם חיבוק, נשיקה אחת בלחי ואחת במצח ואבוא לאסוף אותך אחרי העבודה”. אם נראה שקשה לו נגיד בקצרה “אנחנו רואים שקשה לך, לאט לאט נתרגל למקום החדש, אתה יכול להחזיק את “ארנבוני” (חפץ מעבר שהכנו), “אנחנו נאסוף אותך אחרי אוכל/שנ”צ”. נהיה ספציפיים וכך נייצר וודאות ונלך כשאחת מנשות הצוות מתפנה אליו ומנחמת. כמובן שבימים הראשונים הכל ייעשה בהדרגתיות, בהתאם להנחיות הגננת. רצוי לשתף פעולה עם הצוות כדי להקל על ההסתגלות.
הרבה פעמים לקראת ההתחלה החדשה מי שבעיקר בלחץ זה אנחנו. גם לנו הסיטואציה מלווה בהרבה חששות, לכן בררו גם אתם את כל הדברים שהייתם רוצים לדעת לפני היום הראשון. זכרו שיש לילד שלכם יכולות וייתכן שכבר צלח מספר התחלות חדשות. הקושי בהתחלה הוא טבעי והוא לגמרי חלק מהחיים. כרגע הוא בעיקר זקוק לנו יציבים, בטוחים ולא מודאגים כי אנחנו כבר יודעים שזה סיפורן של התחלות חדשות ולכן נטעין אותם בבית במלא הכוחות.
הכותבת היא מדריכת הורים ומרצה בתחום ההורות מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך
להמלצות נוספות בהורות – ארבל שרייבמן הדרכת הורים
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]