יום שלישי , נובמבר 26 2024

היום יותר מתמיד קיימת עליה בביקוש להדרכת הורים לגיל הרך  – ארבל שרייבמן, כתבת במדור חינוך ומדריכת הורים מומלצת מאזור השרון מקבלת יותר ויותר הורים להדרכה פרטנית. גם בימי הקורונה שרייבמן מלווה משפחות באנגליה וארצות הברית כשמטרה אחת לנגד עיניה – לשים את תשומת הלב על ”חווית המשתמש”

ארבל שרייבמן, אמא לשני בנים מכפר סבא, הגיעה לתחום הייעוץ והדרכת ההורים לאחר לידת בנה הבכור: “בעבר הייתי מנהלת שיווק ולאחר לידת בני שמתי לב, שהיו הרבה דברים שאהבתי מבית ילדותי אך היו גם דברים שפחות התחברתי או כאלו שנראו לי פחות רלוונטיים לעידן של היום.

בהתחלה הגעתי ל”מכון אדלר” מתוך סקרנות ורצון להעשיר את ארגז הכלים להורות הפרטית שלי ומהר מאד הרגשתי חיבור לתיאוריה, התאהבתי בה והצטרפתי ללימודי הדרכת הורים במכון אדלר ומשם הכל היסטוריה.”

ארבל היא מדריכת הורים מומלצת שקיבלה את הסמכתה ממכון אדלר ומשרד החינוך. היא מלווה משפחות בקליניקה פרטית, מעבירה סדנאות הורים והרצאות בהורות לארגונים ומרכזי הורות, מתמחה גם בקשיים סביב גמילה מחיתולים וגם מתנדבת כמדריכה להורים לילדים עם חרדות חברתיות בעמותת “רקפת”.

מתי לדעתך כדאי לפנות להדרכת הורים?

‘כל ילד מפעיל אצלנו בבטן משהו אחר וזה מצריך מאתנו לפעול קצת אחרת כדי שנוכל לתת לו מענה המתאים לצרכים שלו. אבל אנחנו הרי פועלים מתוך “האוטומט” שלנו ולכן יש מצבים שמתקבעים וחוזרים שוב ושוב ובכך אנחנו מזינים את אותה התנהגות, מתוך כוונות טובות כמובן.

גם הילדים שלנו לא יודעים לצאת ולשנות את דפוסי ההתנהגות שלהם בעצמם. זו הנקודה שבדרך כלל אני פוגשת את ההורים – כשאנחנו מזהים שיש מחיר להתנהגויות הילדים ואנחנו מעוניינים לעזור להם אך מרגישים תקיעות וחוסר אונים, שאנחנו כבר מודאגים ומותשים והאווירה בבית נעשית קשה.

בהדרכת הורים אנחנו מזהים יחד את הצורך שמסתתר מאחורי אותה התנהגות ובעזרת כלים והכוונה ניתן לעשות שינויים משמעותיים. אני מאמינה, שהכל יכול להיות גם אחרת, כך שניתן להתקרב ולהיות ההורה שהיינו רוצים להיות עבור ילדנו. מגיעים אליי הורים להדרכה מסיבות שונות למשל: כשיש תחושה שכל דבר הופך למאבק במהלך היום, שמלווה באיומים ועונשים או, אם יש הרבה בכי וקושי כשאנחנו, ההורים, אומרים “לא” ומגיעים לתסכולים והתקפי זעם, או כשאנחנו רוצים לחזק את בטחונו העצמי של הילד ולעיתים זה כדי לעזור לו לדעת איך להתמודד בזירה החברתית, כמו גם התמודדות סביב נושא של הפחדים שלהם, או לקראת מעברים ופרידות, כולל גמילה מחיתולים ששם לעיתים יש קשיים רבים ועוד’.

 

מה לגבי אינטואיציה הורית? 

‘אינטואיציה הורית חשובה והיא מעל הכל’ ארבל מדגישה, ‘אנחנו מכירים את הילדים שלנו יותר טוב מכל “צילום רנטגן”, יחד עם זאת, כמו לכל דבר בחיים שאנחנו מתכוננים אליו כגון לימודים, עבודה או כל מסגרת שאנחנו עוסקים בה, אנחנו משקיעים בחקר והלמידה שלהם, ולכן לתפקיד הגדול בחיינו, ההורות לאוצרות שלנו – הילדים, טבעי שנצרוך כלים נוספים עבורנו ההורים ועבור ילדינו. אני מאמינה שכל אחד יכול להיעזר באבני דרך כבר בתחילת הדרך כהורה, זהו סוג של מצפן פנימי שיוכל לכוון אותנו בכל מיני נקודות בחיים וכמו שהולכים לטיפת חלב בתחילת הדרך, היה רצוי שתהיה גם תחנה להדרכת הורים כבר מגיל צעיר – עוד לפני שצצים האתגרים. לדעתי, זוהי גישה מאד ישימה ונכונה לתקופתנו’.

יש לך טיפ להורים?

‘אמנות החינוך היא היכולת לדעת למלא את הצורך של הילד ולדעת מתי רק להכיר ברצונותיו ולתמוך בו כשהוא אינו מקבל את מה שהוא רוצה. לפעמים, הורים חושבים בטעות, שמה שהילד צריך זה שימלאו את רצונו ככל הניתן, העיקר שיהיה מרוצה, למעשה, זו טעות, כי הוא בעיקר זקוק שיכירו ברצון שלו ולאו דווקא שימלאו אותו תמיד, ממש כמו בחיים עצמם – הרי לא תמיד אנחנו מקבלים את מה שאנחנו רוצים. הרעיון המרכזי הוא ,שנכבד את הרצון לצד הגבול שנשים, שנכיל את התסכול שיגיע בעקבות השמת הגבול, בלי שנכעס מצד אחד או שננסה לרצות מהצד השני, אלא ניתן מקום לרגש שעולה ונתמוך בו, כי הבסיס להכל מושתת על היחסים שלנו עם הילדים – ככל שהיחסים טובים יותר כך גדלים הסיכויים לשיתוף פעולה בבית וכך גדלים הסיכויים שילדינו יאמצו את הערכים החשובים לנו בהמשך דרכם’.

איך מיישמים את זה בתקופה המאתגרת הזו?

‘אנחנו בתקופה שאנחנו המון בבית, עם הרבה איסורים, לחץ ושינויים, הייתי ממליצה במיוחד עכשיו להשקיע בלייצר אווירה טובה בבית, זה לגמרי בידיים שלנו. דמיינו למשל, שאתם נכנסים למלון – לא משנה כמה הוא יהיה יפה מבחוץ, בסופן של דבר נזכור את החוויה הכוללת שלנו – “חווית המשתמש”: איך קבלו אותנו בקבלה, האם חייכו אלינו? שאלו לשלומנו, הייתה מוסיקת רקע נעימה? איך הם משוחחים בינם לבין עצמם -האם בחיוך ופירגון או בעקיצות וביקורת? אם למשל נשבר לנו אגרטל בחדר, מה הייתה תגובת המלון אלינו? אכזבה וכעס או עזרה? ואם נחזור לבית שלנו “לחווית משתמש של הילדים בבית” האם רוב הזמן אנחנו רואים את מה שיש סביבנו או מקטרים ומרוכזים באין? כי זה בעצם האוויר אליו הילדים שלנו קמים בבוקר.

לכן, נרצה לשים דגש על חווית הילדים שלנו בבית, יותר נדבר איתם ופחות נדבר אליהם – בתפעול וחלוקת הוראות, נשים חוקים וגבולות באהבה, נשתף ונתייעץ איתם על עצמנו, על עצמם ועל הבית, נתכנן רגעים מיוחדים יחד לצד זה שנשים לב להיות נוכחים איתם ברגעים שלהם, גם כשהראש שלנו טרוד ועמוס. נשים רגע את הניידים ומחשבותינו בצד, ונהיה איתם בקשב מלא והנאה מהרגע האינטימי שנוצר עימם. כי מזה הילדים שלנו צומחים – מהמזון הרגשי בבית, ומזה היחסים נבנים ממש מההתחלה ולא מגיל 16 כשנחשוב שהם מספיק בוגרים ומביני עניין, אלא נבנה אותם ממש מהיותם קטנטנים – בצעדים קטנים נצעד יחד’.

לפרטים להרצאות לחברות, סדנאות וליווי אישי הקליקו כאן 
לטורים של ארבל שרייבמן הדרכת הורים >הקליקו כאן

טלפון:

תפריט נגישות