יום שישי , אוקטובר 24 2025
דף הבית / עמוד הבית ראשי / גני תקווה פותחת את שנת הלימודים עם 100% איוש של עובדי הוראה

גני תקווה פותחת את שנת הלימודים עם 100% איוש של עובדי הוראה

לקראת שנת הלימודים תשפ"ו, ראיון עם קובי זמיר, מנהל אגף החינוך בעיריית גני תקווה

קריית החינוך החדשה בגני תקווה
קריית החינוך החדשה בגני תקווה. הדמיות: רגבים + אדריכלים.

כ-8,000 תלמידות ותלמידים יפתחו ביום שני את שנת הלימודים תשפ"ו בגני תקווה, ויפגשו מערכת חינוך שנערכה במיוחד עבורם עם חזון כפול: חיזוק החוסן הנפשי והיכולת להתמודד עם אתגרים, לצד הכנה לעולם המחר עם למידה מותאמת AI ומגמות טכנולוגיות חדשניות. על רקע שיפוצי קיץ נרחבים ותנופת בנייה של מוסדות חינוך חדשים, מנהל אגף החינוך, קובי זמיר, מסביר בראיון מיוחד מהם הדגשים המרכזיים לשנה הקרובה.

שנת הלימודים תשפ"ו עומדת בפתח. מהם שלושת הדגשים המרכזיים שהצבתם לשנה הקרובה?

למידה חברתית-רגשית (SEL) – שנת הלימודים הקרובה תהיה השנה הרביעית בה אנו מטמיעים באופן שיטתי את יוזמת הלמידה החברתית-רגשית בכל בתי הספר ביישוב, בשיתוף קרן יד הנדיב. התוכנית מפתחת את חוסנם האישי והחברתי של התלמידים, ומעניקה להם כלים להתמודד עם כישלונות ואתגרים יומיומיים. היא מחזקת את היכולת לנהל מערכות יחסים חיוביות, לגלות אמפתיה ולפתור קונפליקטים בצורה בונה. כך אנו מגדלים דור של לומדים בעלי חוסן פנימי ויכולת התמודדות מותאמת לעולם משתנה. בגני תקווה תלמידים לומדים לא רק להצליח – אלא גם איך לקום אחרי נפילה.

'ישראל ריאלית'גני תקווה מציבה לעצמה יעד להיות חלק ממהלך לאומי – 'ישראל ריאלית' המשקף מערכת חינוך מחוברת למציאות העכשווית. במסגרתה אנו מקדמים הוראה מותאמת אישית הנתמכת ביכולות AI, כך שכל תלמיד מקבל מענה אישי להתקדמותו. נפתח מגמות חדשניות, דוגמת מגמת חקר נתונים, המעניקה לתלמידים מיומנויות חיוניות לעולם של ידע, טכנולוגיה וכלכלה. היעד מחבר את התלמידים לעולם האמיתי, ומכין אותם להיות אזרחים פעילים ומשמעותיים בחברה הישראלית. בגני תקווה מחברים בין הכיתה למציאות – חינוך שמכין לחיים האמיתיים.

שימור וגיוס יצירתי של עובדי הוראההחוסן הארגוני של מערכת החינוך תלוי באנשי ההוראה – ולכן אנו משקיעים רבות בשימור וגיוס יצירתי של מורים ואנשי צוות. הרשות פועלת ליצירת סביבת עבודה מיטבית, הכוללת תמיכה מקצועית, ליווי אישי והכרה בהשקעתם של המורים. אנו מאמינים כי מורה שטוב לו – מלמד טוב יותר, ומצליח להצמיח תלמידים. במקביל אנו מפתחים מודלים חדשניים לגיוס כוח הוראה איכותי, מתוך אמונה כי ההון האנושי הוא מנוע הצמיחה המרכזי של מערכת החינוך. ההשקעה הגדולה ביותר של גני תקווה היא במורים – הם הלב הפועם של מערכת החינוך".

כיצד נערכה העירייה בקיץ מבחינת שיפוצים, בינוי והכנת מוסדות החינוך?

"כמדי שנה, גם הקיץ השקענו משאבים רבים בשיפוצי קיץ רחבי היקף בכלל מוסדות החינוך. ביצענו חידוש יסודי של כיתות, שדרוג חצרות ומתקנים, טיפול בתשתיות מים וחשמל, שיפורי בטיחות והנגשה, לצד צביעה וריענון מבנים. במקביל, התאמנו חללים ייעודיים ללמידה חדשנית, כדי לאפשר הוראה דינמית וגמישה המותאמת לצורכי התלמידים. השקעות אלו יוצרות סביבות חינוכיות איכותיות, בטוחות ונעימות, שמעניקות לתלמידים תחושת שייכות וגאווה קהילתית.

לצד זאת, אנו מקימים בימים אלה את החטיבה החדשה בגני תקווה, שתכלול כיתות חכמות, מרחבי למידה גמישים, מעבדות מדע וטכנולוגיה מתקדמות, ספרייה חדשנית וחללים לפעילות חברתית. החטיבה נבנית מתוך תפיסה חינוכית של למידה מותאמת אישית, והיא תאפשר רצף חינוכי איכותי ומאתגר לתלמידי הקהילה.

במקביל, הונחה התשתית להקמת קריית חינוך חדשנית בשכונת לב הבקעה – מהלך אסטרטגי שעתיד להעניק מענה לגידול הדמוגרפי ולהוביל תפיסת חינוך מתקדמת ברמה הארצית. הקריה תכלול בתי ספר, מגמות חדשניות, מרחבי למידה עתידיים ותשתיות מתקדמות, ותהווה מרכז חינוכי, קהילתי ותרבותי חדש עבור כל תושבי הקהילה".

מהם נתוני הרישום לשנה זו?

"בשנת הלימודים הקרובה יפתחו את השנה כ-8,000 תלמידים – מהגנים ועד התיכונים. כלל התלמידים החדשים כבר עברו שיחות אישיות עם המחנכים, צעד חשוב שמבטיח קליטה מיטבית והתחלה רגועה ובטוחה. אני גאה לציין כי בגני תקווה אין מחסור במורים ובגננות, הודות לעבודה מוקפדת בשימור וגיוס צוותי הוראה איכותיים".

מערכת החינוך בגני תקווה חזרה לשגרה.צילום: דוברות העירייה.
מערכת החינוך בגני תקווה .צילום: דוברות העירייה.

כיצד מתמודדים עם פערים לימודיים ורגשיים הנובעים מהמצב הביטחוני והחברתי?

"במערכת החינוך בגני תקווה אנו מעניקים מענה רגשי ולימודי משולב, מתוך הבנה שהמציאות הביטחונית והחברתית משפיעה על כל תלמיד ותלמידה. כבר בתחילת השנה כלל התלמידים החדשים עוברים שיחות אישיות עם המחנכים, כדי לחזק תחושת ביטחון ולזהות צרכים בזמן אמת.

במישור הרגשי, אנו מטמיעים זו השנה הרביעית את תוכנית SEL בכל בתי הספר, בשיתוף קרן יד הנדיב. התוכנית מפתחת חוסן, אמפתיה ויכולת התמודדות עם כישלונות ואתגרים.

במישור הלימודי, אנו מפעילים תוכניות תגבור ממוקדות בתחומי הליבה, תוך שימוש בכלים דיגיטליים ו-AI להוראה מותאמת אישית. המטרה היא לצמצם פערים במהירות, אך גם להעניק חוויות הצלחה שיחזקו את תחושת המסוגלות.

במקביל, אנו מכשירים את הצוותים לזהות סימני מצוקה רגשית ולספק מענה מותאם. העבודה מתבצעת בשיתוף פעולה הדוק עם ההורים וגורמי הקהילה. כך אנו מבטיחים שכל תלמיד ירגיש שרואים אותו, שומעים אותו ומלווים אותו מקרוב. המפתח בעינינו הוא לא רק לצמצם פערים – אלא להעניק לתלמידים תחושת יציבות וחוסן לעתיד".

כיצד מתמודדים עם המחסור הארצי באנשי הוראה?

"לשמחתנו הרבה, בגני תקווה יש מאה אחוז איוּש של עובדי הוראה בכיתות ובגנים – הישג שאינו מובן מאליו נוכח המחסור הארצי במורים. הצלחנו בכך משום שאנחנו משקיעים באופן עקבי בטיפוח מתמשך והקמת מעטפת תומכת: מעגלי ליווי, פורומים למורים חדשים, סיוע רגשי ומנטלי באמצעות גורמים מקצועיים וטיפוח יוזמות חינוכיות חדשניות.

זו השנה העשירית בה פועלת קהילת המנהלים והסגנים בעיר, קהילה מקצועית שמעניקה ליווי, תמיכה ושיתוף ידע, והופכת את העשייה החינוכית למשימה משותפת. אני גאה במיוחד שארבעה ממנהלי בתי הספר שלנו הם דור המשך שצמח כאן – מורים מצטיינים שהמערכת ידעה לזהות, לטפח ולקדם לעמדות הנהגה. זהו סיפור הצלחה המעיד על הכוח האמיתי של מערכת חינוך שמאמינה באנשיה, שומרת עליהם לאורך זמן, ויוצרת עבורם בית מקצועי, אופק ומשמעות. כשמורים ומנהלים חשים שיש להם גב ותשתית אנושית יציבה – הם בוחרים להישאר, לצמוח ולהוביל, וזוהי התשובה האמיתית שלנו למחסור: לא פתרונות קסם רגעיים, אלא השקעה ארוכת טווח שמחזיקה גם בתקופות של משבר".

כיצד שודרגו סידורי הביטחון במוסדות החינוך?

"בגני תקווה נושא הביטחון הוא ערך עליון. כל מוסדות החינוך בעיר ממוגנים ומצוידים בממ”דים, בהתאם לדרישות משרד החינוך ופיקוד העורף. מעבר להצבת מאבטחים קבועים והשקעה באמצעי פיקוח מתקדמים, אנחנו מקפידים גם על היערכות מתמדת: לאורך השנה יתקיימו תרגולים שוטפים עם התלמידים וצוותי החינוך, כדי להבטיח מוכנות מלאה לכל תרחיש. ההורים יודעים שילדיהם נמצאים בסביבה מוגנת, ואנחנו לא מהססים להוסיף משאבים כדי לשמר תחושת ביטחון גבוהה ועקבית".

מהי המדיניות העירונית בנושא הכלת תלמידים עם צרכים מיוחדים?

"בגני תקווה אנו רואים בחינוך שוויוני ומכיל ערך מרכזי. כיום פועלות בעיר 15 מסגרות שונות לילדים עם צרכים מיוחדים – מגני הילדים ועד לתיכון המותאמות למגוון רחב של לקויות. השנה, לראשונה, נפתח גם מסלול חדש: כיתה רגשית ייעודית. לצד זאת, פועל מערך מובנה ומסודר לטיפול בפרט, הכולל מענה רגשי ואקדמי מותאם בכל בית ספר. צוות טיפולי רחב מעניק ליווי אישי לילדים ולמשפחותיהם. מעל לכל, עומדת תפיסה חינוכית ברורה: בתי הספר בעיר נועדו לכל ילדה וילד, ללא יוצא מן הכלל".

כיצד אתם רואים את תפקיד ההורים במערכת?

“ההורים הם חלק בלתי נפרד ממערכת החינוך, והשותפות שלהם היא תנאי להצלחתה. בגני תקווה אין יו"ר עירוני אחד, אלא הנהגה שיתופית של כלל בתי הספר, מתוך תפיסה שמערכת החינוך היא אחריות משותפת של כולנו. הבסיס לשותפות הזו הוא מודל אמון הדדי – מורה נכנסת לכיתה מתוך אהבה ומחויבות, והורה נדרש להעניק אמון מלא במערכת, לנהל שיח מכבד ומעצים, ולראות במורה שותף לדרך. כאשר מתקיים אמון הדדי בין הורים למורים, הילדים זוכים לקרקע בטוחה שמאפשרת להם לפרוח".

מה לגבי החינוך הבלתי פורמלי – תנועות נוער, חוגים ופעילות קהילתית?

“במסגרת התפיסה שלנו על חינוך שלם ומקיף, השקענו גם בתנועות הנוער ובפעילויות אחר הצהריים. פתחנו את מועדון הנוער שבמתחם הנגב המציע פעילות יצירתית ומגוונת לנוער. בנוסף, התחדשנו במנהלת מחלקת נוער חדשה, עינת לביא, שהגיעה עם ניסיון עשיר בניהול חטיבת הביניים. עינת מביאה איתה היכרות עמוקה עם מאפייני הגיל ויכולת להוביל את הנוער בצורה שמדברת אליהם בגובה העיניים.

בגני תקווה פועלות כיום ארבע תנועות נוער – צופים, בני עקיבא, עזרא ואיגי – והן חלק מהחזון שלנו לתת לכל ילד וילדה מקום לצמוח גם מעבר לשעות הלימודים.

בנוסף, בתי הספר משתלבים במערך עשיר של חוגי העשרה, תרבות וספורט שנערכים ברחבי העיר. מסגרות אלו מהוות המשך טבעי ליום הלימודים ומאפשרות לילדות ולילדים לבטא כישרונות, לטפח ערכים של מצוינות ולהתנסות במגוון עולמות תוכן.

כך, למשל, ניתן למצוא את להקות הריקוד הייצוגיות של "קדמת הבמה" הפועלות בשיתוף עם בתי הספר, את הפעילות בחווה החקלאית המחברת את התלמידים לאדמה ולטבע, את חוגי הספורט וההעשרה של החברה לפיתוח המתקיימים במתחם "לידר" ובמוסדות החינוך, לצד פעילויות נוספות. שילוב זה יוצר רצף חינוכי כולל, המעניק לכל ילדה וילד הזדמנות למצוא את מקומם, לפתח כישורים אישיים וחברתיים, ולגדול בתוך סביבה תומכת ומעצימה הדוחפת אותם להגשמה עצמית בבית הספר ומחוצה לו".

אם היית צריך להגדיר יעד אחד מרכזי, שהשגתו בסוף שנת הלימודים תשפ"ו יגדיר אותה כשנה מוצלחת עבור מערכת החינוך בעיר – מה הוא היה?

"היעד המרכזי לשנה הקרובה הוא לחזק אצל הילדים את היכולת להתמודד עם אתגרים, כישלונות וקשיים. בעידן שבו לעיתים נדמה שכל דבר קטן מערער אותם, ושכל קושי מיד זוכה לטיפול-אקספרס מההורים או מהמורים, חשוב לזכור שחוסן אישי לא נבנה מצמר גפן. דווקא ההתנסות בקושי, בעמידה מול כישלון ובפתרון עצמי – היא שמגדלת ומצמיחה אותם באמת".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

ליאת גרוסמן תמיר. צילום: שרית נבון

הצעד המפתיע של סיעת האופוזיציה בקריית אונו

תפריט נגישות