“זלזול משווע של העירייה בתושבים”. כך אומרים מ”מנהלת המחאה לביטול הנת”צ בלוי אשכול“.
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של אונו ניוז
הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז
קבוצה של תושבי העיר התנגדו לפתרון של נת”צ שמאלי בלוי אשכול קריית אונו עוד טרם הקמתו. מספר הפגנות מחאה נגד הקמת הנת”צ נערכו, אך ללא הואיל. עבודה מואצת של חברת נתיבי איילון, החברה המבצעת את הפרויקט, גרמה לכך שבתוך מספר חודשים הנת”צ שמאלי בלוי אשכול הפך לעובדה מוגמרת.
לאחר שקם הנת”צ, ומשראו לטענתם קבוצת התושבים כי רמת הפקקים לא פוחתת, אלא להפך לדבריהם, החליטו התושבים המתנגדים לממן מכספם סכום כסף לצורך הזמנת מהנדסת תחבורה מטעמם, שתבחן את חלופת הנת”צ השמאלי שנבחרה.
המהנדסת, אריאלה אושפיז ויגל, בעלת תואר .B.Sc בהנדסה אזרחית מטעם הטכניון בחיפה ותואר.M.Sc בהנדסת תנועה ותחבורה מטעם הטכניון בחיפה, הגישה בתאריך 24.05.23 דו”ח המסכם את ממצאי הלימוד הראשוניים שלה.
במכתב הסיכום מציינת אושפיז ויגל כי הלמידה הראשונית שלה מתבססת בין היתר על מסמכים שהועברו עליה מנציגי הוועד של משתמשי הרחוב, מידע ותכניות פיתוח מאתר עיריית קריית אונו, ממצאים מסיור בשטח והנחיות שונות ממשרד התחבורה.
במכתבה מציינת אושפיז מספר תובנות ראשוניות אליהן הגיעה.
אושפיז רושמת: “התרשמתי שהסדר העדיפות לתחבורה ציבורית שבוצע, מייצר בעיות זרימת תנועה ובטיחות משמעותיות בציר לוי אשכול”. אושפיז נותנת דוגמא מסיור שנעשה בשעת צהריים, בה נצפו אורי תור ארוכים במספר צמתים (כמו לוי אשכול – ירושלים).
בהמשך מציינת אושפיז כי “מעיון בתוכניות הסדר העדיפות לתח”צ בלוי אשכול, ומתצפיות בשטח לגבי בעיות זרימת התנועה והבטיחות באופן תפעולו של ההסדר שבוצע, עולה התהיה מדוע נבחרה להיות מבוצעת חלופת הנת”צ השמאלי במקום הימני”.
“למעשה לא ברור מה היו במקרה זה השיקולים לבחירת חלופת הנת”צ השמאלי, כאשר על פניו נראה שלא מושגות בתכנון המבוצע היתרונות שבהסדרה מסוג זה”.
זאת ועוד, כותבת אושפיז כי “בבחינה ראשונה של הממצאים נראה שיתרונות הסדרת נת”צ ימני היו פותרות חלק ניכר מבעיות התפעול של ההסדר שבוצע ושל הגודש המשמעותי של תנועת הרכב הפרטי”.
תושבי העיר, בהובלתם של מנהלת המחאה, הגישו מכתב למבקר העירייה שימי זהבי, ובו מספר שאלות ובקשות לאור הממצאים בדו”ח של המהנדסת מטעמם. המכתב נשלח בתאריך 30.05.23, אך לטענתם טרם התקבלה התייחסות כלשהי.
“מדובר בזלזול משווע בתושבים ובתושבות של העיר”, אומרת ליאת גרוסמן-תמיר, ממובילות מחאת הנת”צ החתומה על המכתב שנשלח למבקר.
“זכותנו כתושבי העיר לדעת ולהבין מדוע נבנה מת”צ מרכזי/נת”צ שמאלי ולא ימני. כפי שראינו בסיכום המפורט ששלחה לנו המהנדסת אריאלה אושפיז, ישנן הרבה תהיות בנושא.
“מדוע בחר ראש העיר להקים מת”צ מרכזי? תחבורה ציבורית היא בהחלט חשובה, אך יש לחשוב על צורכי הציבור והמציאות הקיימת”.
מעיריית קריית אונו נמסר: “בהתאם להסכם שאושר ונחתם במועצת העיר בשנת 2016 בין משרד התחבורה, חברת נתיבי איילון ועיריית קריית אונו, הרי שחברת נתיבי איילון היא החברה המתכננת של הכביש, וכל אישורי התכנון התקבלו ממשרד התחבורה והגורמים המקצועיים במהלך השנים.
במידה ולמתנגדים יש טענה, 7 שנים לאחר אישור התכנון, עליהם להביאה לפתחו של משרד התחבורה שהינו הגורם המאשר ולצוות התכנון של נתיבי איילון”.
מנתיבי איילון נמסר: “משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון מקדם את פרויקט הרשת המטרופולינית ב- 16 רשויות במטרופולין גוש דן. במטרה להקל על העומס בכבישים ולהנגיש תחבורה ציבורית מהירה יעילה ובטוחה למשתמשי הדרך.
בחירת סוג הנת”צ, אופיו ומיקומו בוצעו לאחר בחינת מספר חלופות, בתיאום ובאישור משרד התחבורה, הרשות המקומית וכלל הועדות המקצועיות הנדרשות, תוך התחשבות ביתרונות הנת”צ השמאלי בסביבה אורבנית: רציפות ומהירות תנועת האוטובוסים בנסיעה בנת”צ, קיומן של “חניות לטווח קצר” לתושבים בצדו הימני של הציר, גישה למגרשי חניה פרטיים ופריקה וטעינה לעסקים לאורכו של הציר”.
בנתיבי איילון ציינו כי בנוסף לקריית אונו, חלופה של נת”צ שמאלי נבחרה ב-7 רשויות נוספות:
כפ”ס – מקטע ויצמן מזרח – פעיל ונפתח לתנועה
הרצליה – מחלף הסירה – שלב ביצוע מתקדם
רמת השרון – מקטע סוקולוב – נמצא בשלב תכנון
רמת גן – מקטע ששת הימים (חד כיווני) – פעיל ונפתח לתנועה
פ”ת – מקטעים יוסף ספיר+בר כוכבא – צפי לביצוע בשנה הקרובה
לוד – מקטע צומת הנשיא ועד כביש 44 – בשלב ביצוע
רמלה – מקטע שדרות הרצל – בשלב ביצוע, מקטע הרצל דרום בסמוך לקריית הממשלה נפתח לתנועה לפני כחודש.
אולי יעניין אותך גם: הנתונים נחשפים – הלמ”ס מפרסמת את כל המידע על קריית אונו
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]
בכל הערים שצויינו או בוטל או רחובות בשולי העיר ולא במרכזה….
הפקקים יותר גרוע. הזמן שנחסך בנת”צ מתבזבז בהמתנה ברמזורים. עכשיו יש פקקים גם בשעות שבעבר הכביש היה פתוח וזורם. מתסכל!
אני רואה את התלונות של התושבים בפייסבוק, תמיד אותה קבוצה שמתלוננת על הכל ומי שלא בדעתם ישר נקרא בוט, בתור תושב שגר על לוי אשכול אני מברך את ראש העיר בכל בוקר מחדש, הדבר הכי חכם שעשו פה בשנים האחרונות
אני תושב גני תקווה בתור כזה יוצא לי להגיע ללוי אשכול פעם פעמים בשבוע, מאז התחלת העבודות בנת”ץ לא ניתן ליסוע שם וזה פשוט פקק אחד גדול, לפני הנתץ היו מעט מאוד פקקים באזור מה שאומר שפגענו בתנועת כלי הרכב אבל לא שיפרנו משמעותית את מצב התחבורה הציבורית
ההורים שלי תושבי קרית אונו והחליטו לא לבחור בישראל גל בבחירות הקרובות בגלל המצב בלוי אשכול
הרג אותנו הנתצ הזה
הוצבו 14 רמזורים לאורך כ 2 ק”מ, כל 200 מטר עומדים ברמזור אדום. הרמזורים אינם מסונכרנים, בעידן הככרות שלפני הרמזורים לחצות את לוי אשכול לקח כ 5 דקות, היום במקרה הטוב 20 דקות, וגם לתחבורה הציבורית לוקח יותר זמן לעבור את לוי אשכול. על זה נאמר “טיפש אחד זורק אבן לבאר, 100 חכמים לא יוכלו להוציאה”
לא יודע נתצ ומני או נתצ שמאלי התוצאה היא שפשוט מפחיד להכנס לרחוב לוי אשכול מאז פתיחת הנת”צ !
לקח לי 20 דקות להגיע מרחוב צה”ל לרחוב הגליל בגני תקווה בשעות הערב, פשוט עומסים בלתי אפשריים שנוצרו מהצרות הנתיבים הציבוריים והעמסת יתר של רמזורים על הנתיב הכי מרכזי בעיר.
זה נהייה בילתי להיכנס לעיר הזאת