לכבוד ראש השנה: ראש עיריית אור יהודה ליאת שוחט מסכמת חצי קדנציה
היא מספרת באילו הישגים היא מתגאה, מה טעון שיפור בעיר ומהו הנושא הכי בוער שבו היא מטפלת כעת
כשלוש שנים לאחר שנבחרה לראש עיריית אור יהודה, ב-30 באוקטובר 2018, מסכמת ליאת שוחט (48) את מחצית הקדנציה שעברה. נציין כי זוהי כהונתה השנייה של שוחט כראש עירייה, לאחר שנבחרה בפעם בראשונה לראשות העירייה ב-8 בספטמבר 2015 לאחר התפטרותו של דוד יוסף.
איך את מסכמת את הקדנציה הנוכחית עד כה?
“הקדנציה הזו מבחינתי היא המשך ישיר לקדנציה הקודמת שגם היא הייתה גדושה בעשייה ופעילות למען התושבים בשלל תחומי החיים. שמתי לי למטרה לגעת בתושב בכל התחומים, חינוך, קהילה, תרבות, ביטחון, רווחה, כל זאת במקביל לקידום פיתוח העיר, הקמת שכונות חדשות, הקמת OPARK שזה מתחם התעסוקה והמסחר החדש שלנו, קידום תכניות להתחדשות עירונית וכדומה. כשאני מסתובבת בעיר, אני מרגישה היטב את השינוי שמשפיע על התושבים ברמה היומיומית, ועל כך אני גאה”.
באילו הישגים את גאה?
“עם כל הכבוד לכל התחומים שציינתי, הגעתי לתפקיד כדי להשפיע בעיקר בנושא החינוך, ואין מאושרת ממני לראות את הדרך המשמעותית שעשינו בנושא הזה. זה לא רק הזכייה בפרס החינוך מלפני שנתיים שמעידה על קפיצת המדרגה המשמעותית שעשינו. בשבועיים האחרונים קיבלנו לידינו את הנתונים שטרם פורסמו על אחוזי הזכאות לבגרות. נתונים אלו עתידים להתפרסם אחרי החגים ומעידים על כך שכל מוסדות החינוך בעיר זינקו באחוזי הזכאות לבגרות, וכמובן ברמה העירונית עשינו קפיצה משמעותית שאין שנייה לה. חינוך זהו תחום שההשקעה בו נראית אחרי שנים, ואני שמחה שלמרות שלא עבר הרבה זמן מאז שהתחלנו ברפורמות, אנו נמצאים במקום אחר לחלוטין ממה שהיינו בו קודם”.
מה טעון שיפור בעיר לדעתך?
“לא הייתי מגדירה זאת כטעון שיפור, אבל המשימה שאני פועלת מסביב לשעון כדי להשלים בהקדם האפשרי, ואני יודעת שאני אעמוד בה זה הקמת בית עלמין לתושבי אור יהודה. שנים מדברים על הצורך, אבל לשמחתי הרבה בשנה האחרונה השגנו את פריצת הדרך שלה ייחלנו, ואנו מקדמים הקמה של בית עלמין כאן אצלנו מבלי שאנחנו צריכים טובות או חסדים של אחרים. אנו נמצאים בשלבים מתקדמים של התכנון כשהמטרה היא להביא את התכניות לאישור ומיד להתחיל בביצוע. כולי תקווה שנשלים את הפרויקט הזה בהקדם האפשרי”.
מה הנושא הכי בוער שבו את מטפלת כעת?
“מאז החתימה על הסכם הגג ב-2017, אנו הופכים את תשתיות העיר, פשוטו כמשמעו. אנו מגיעים אל הרחובות שדורשים טיפול יסודי ומשמעותי, חופרים, מטמינים קווי חשמל, מטפלים בניקוז ובביוב ומחדשים את שאר התשתיות כדי לתת מענה למשך עשרות שנים, מה שלא עשו פה מעולם. אני יודעת עד כמה זה מטריד ולא נוח, אני מכירה היטב את הפקקים וחווה אותם גם בעצמי, אבל מצד שני אני גם יודעת שזה הדבר הכי נכון לעשות. הרי הייתי יכולה לעשות קרצוף וריבוד לכל כבישי העיר, אבל אני מתנגדת נמרצות לבצע טיפולים קוסמטיים והנחת פלסטרים על חשבון טיפול יסודי. אנו מקימים מובל ניקוז שייתן מענה יחד עם המובלים הנוספים שאנו מקימים לצורך מניעת ההצפות שמגיעות לכאן בחורף, בוודאי על רקע ההתחממות הגלובלית”.
על מה את מתחרטת? מה היית משנה?
“לא בהיבט של חרטה, אבל תפקיד ראש העיר הוא תובעני מראש, ומאלץ אותך להיות מעט מאוד בבית. לצערי הרב, לא חוויתי בשנה האחרונה מספיק את המשפחה שלי והייתי שמחה תמיד ליהנות מיותר זמן איכות. המשפחה שלי מכירה היטב את התפקיד והמגבלות שלו ומספקת לי את הרוח הגבית שכל כך דרושה עבורי כדי להצליח בתפקיד”.
איזה ציון היית נותנת לעצמך?
“קטונתי מלחלק לעצמי ציונים. את השאלה הזו מוטב יהיה להפנות לתושבי העיר שרואים את הפעילות והעשייה שמתקיימים ברחבי העיר ושופטים בעצמם את העשייה שלי ושל העירייה שבראשה אני עומדת”.
ליאת שוחט. צילום: דוברות אור יהודה
איזו ביקורת את חושבת שהתושבים היו מעבירים עלייך?
“אני יוצאת מנקודת הנחה שעבודות התשתית שמתקיימות בעיר גורמות לחוסר נוחות מסוים, אבל גם היום כשני מסתובבת בעיר, התושבים מברכים על כך, מבינים את החשיבות של העבודות ונותנים לכך רוח גבית. העיר נמצאת ‘על הרגליים’, פשוטו כמשמעו, כשבכל פינה בעיר מתבצעות עבודות, ולכן אנו חווים חוסר נוחות זמני, אבל מרבית התושבים מבינים עד כמה עבודות אלו משמעותיות וקריטיות לעתידה של העיר, ועל כך אני שמחה”.
מה דעתך על הצעת החוק לבטל את החניה חינם לתושבים בכחול-לבן?
“יש לפעמים הצעות חוק שבאות לעולם מתוך תפיסות שגויות, וכך גם במקרה הזה. יושבים להם אנשים במגדל השן ומקדמים החלטות שהן לא פחות מהזויות שפוגעות ישירות באזרח הקטן. המחשבה שתושב העיר ייאלץ לשלם עבור חניה באיזור קניות יוצרת פגיעה כפולה – הן בתושב שכדי לקנות מצרכים בסיסיים יצטרך לשלם תשלום נוסף והן בעסקים המקומיים שרוצים להתפרנס ועיקר פרנסתם היא מהתושבים עצמם. מרכז השלטון המקומי כבר הביע את התנגדותו הנחרצת לכך וכולי תקווה שההצעה הזו תיפול כי אין בה שום היגיון ומהווה הכבדה משמעותית על כתפי הציבור. כדי למנוע גודש בכבישים, צריך לדאוג לתשתיות תחבורתיות מתאימות ולא להטיל מגבלה כלכלית על האזרחים”.
מה דעתך על רפורמת אגרות הגודש בגוש דן שיגבו מכל נהג כסף במעבר בין הטבעות?
“שוב, בדיוק כמו בשאלה הקודמת. אפשר להתחיל לדבר על הרעיון הזה כשבאיזור גוש דן תהיה הסעת המונים שפועלת בצורה טובה, וזה לא יקרה לפני 2030. כידוע, תושבי אור יהודה ייהנו לפי התכנון ב-2026 משש תחנות של הרכבת הקלה וכמה שנים לאחר מכן משתי תחנות משמעותיות של המטרו, אבל מה ההיגיון בלדבר על אגרת גודש כשהתחבורה הציבורית הקיימת לא יכולה לתת את המענה הדרוש”.
מהו המסר שלך לתושבים?
“אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי לאחל לתושבי אור יהודה ולכל בית ישראל שנה טובה וחג שמח. כולי תקווה שאחרי השנה הזו, שהייתה שנת החיסונים, נוכל לחזור לשגרה אמיתית בהקדם האפשרי עם כמה שפחות הגבלות, כמה שפחות חולים וכמה שפחות בידודים, כל זאת למרות שאנו כבר מבינים שהקורונה לא הולכת להיעלם בקרוב”.