משרד הבריאות הודיע בשעות הצהרים כי המים ביהוד מונוסון תקינים. כעת נוכל לחשוף לראשונה כי כבר מיום חמישי האחרון התגלו חידקיים במי השתייה, אך הרשויות לא הודיעו על כך לתושבים. בשיחה עם בכיר במשרד הבריאות עולה כי כבר ביום חמישי בצהרים נתגלו חריגות בתוצאות הבדיקות, משרד הבריאות בקש לערוך בדיקות יסודיות יותר ורק ביום שישי בצהרים יצאה ההודעה לציבור. פועל יוצא, תושבים צרכו מבלי ידעתם מי שתייה עם חיידקים כוליפורמים וכלל לא ידעו על כך. עד כה מסרבים במשרד הבריאות, מקורות ותאגיד מי אונו. לפרסם לציבור את תוצאות הבדיקות.
הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז
ראשיתו של המשבר ביום שישי לקראת השעה 14 בצהרים, אז הודיע משרד הבריאות שיש להרתיח את מי השתייה בגלל חריגה בתוצאות הבדיקות שנעשו בנקודת מקורות שמזרימה מים לעיר יהוד מונוסון. למרות שמדובר בחריגה בצינור מקורות, האחריות על בריאות הציבור נמצאת בידי משרד הבריאות שהוציא הודעה לציבור הרחב, מי שאחראי בפועל על שלום הציבור הם עיריית יהוד ותאגיד מי אונו, שני הגופים הללו הוציאו הודעות לתושבים באמצעי המדיה השונים ואף הפעילו רכב עירייה עם כריזה עליו.
האופי של אירועי חירום שלא ניתן לתכנן מתי הם יפרצו, הארוע הזה תפס את המערכות לפני סוף שבוע ובנוסף עובדים רבים נמצאים בחופשות. הרשתות החברתיות סערו בעשרות שאלות על המצב, מה מותר ומה אסור. ונותרו ללא מענה.עיריית יהוד ותאגיד מי אונו הוציאו במהלך יום שישי שתי הודעות לציבור, אחת המודיעה על הרתחת המים, והשניה בשעה 16 על חלוקת מכלי מים בארבעה מוקדים ביהוד. לקראת שעות הצהרים, פרסמנו לראשונה באתר אונו ניוז, על הימצאות חיידקים כוליפורמים במי השתייה וזאת הסיבה להודעה הדרמטית של משרד הבריאות על הרתחת מי השתייה.
ראש העיר יעלה מקליס, יצאה בהודעה לציבור רק ביום שבת בצהרים, 24 שעות מפרוץ המשבר וחזרה על ההודעה לציבור להרתיח את המים, ראש העיר ביקשה בדף הפייסבוק שלה מתושבים לכתוב לה שאלות המטרידות אותם, רובן נשארו ללא מענה. העדר מידע לציבור וחוסר בנוכחות של בעלי תפקידים ונושאי משרות בשעת חירום ברחובות העיר גרם לפאניקה, חרדה ובלבול בקרב אוכלוסיות שלמות. משיחות של תושבים עם כתב אונו ניוז עולה כי קשישים רבים כלל לא קיבלו הודעה אישית או פגשו עובד סוציאלי או קהילתי של העירייה והמידע נמסר מפה לאוזן, דבר שהציף שמועות רבות ולא מבוססות על הסיבות להימצאות חיידקים במים, כך גם מספר בני משפחה מהקהילה האתיופית הגרים ברחוב בן צבי מסרו כי כלל לא קיבלו הודעה מוסמכת והמשיכו לשתות מים כרגיל מהברז.
תושבים רבים מביעים מורת רוח וביקורת ציבורית נוקבת על הטיפול של הרשויות האמונות על בריאות הציבור בשעת חירום, מספרת אחת התושבות – אני גרה בשכונה במעמד סוציאקונמי נמוך, כאן רבים מהתושבים הם מבוגרים, לא נמצאים בפייסבוק או באפלקציה של העירייה, לא ראיתי אף נציג עייריה או תאגיד שמגיע לשכונה, עובר בין הבתים ובודק שהקשישים שמעו על המקרה”. תלונות דומות הגיעו מתושבים כבדי שמיעה – בזמני חירום אנו מקבלים הודעות סמס, לא בלנו שום דבר שהודיע על המקרה”
תגובות –
אתי בורלא משרד הבריאות – לקראת השעה 15 יתקבלו תוצאות מעבדה ואז נוכל לצאת לציבור ולהודיע. לגבי בריכות שחייה, מדובר על אותה הנחייה כמו במקלחות, במידה ולא שותים את המים אין בעיה, לא ידוע לי עם נבדקו בריכות השחייה ביהוד. לגבי מסננים במכשירי המים, אני מציעה לפנות לחברות שמספקות את המכשירים ולשאול אותם, ההיגיון אומר שיש צורך להחליף את המסננים, כי זה קרקע להיווצרות חיידקים, זאת האחריות של הצרכנים.
תגובת מקורות -עקב חריגות בבדיקות שגרתיות שהתגלו בחיבור הצרכן של “מקורות” לעיר יהוד-מונוסון (דרכו מסופקים המים לעיר) נדרשו התושבים להרתיח את מי הברז לפני שתייה ובישול. אף כי החריגות הנן קטנות החליט משרד הבריאות להמשיך בהוראת ההרתחה עד לקבלת תוצאות תקינות. “מקורות” ממשיכה בבדיקות במערכת המים שלה באזור. כול הבדיקות יצאו תקינות ואף בבדיקות האחרונות שהתבצעו בחיבור הצרכן ליהוד-מונוסון נמצא שיפור דרסטי. חושבי העיר מתבקשים להישמע להוראות משרד הבריאות.
תגובת תאגיד מי אונו – “ביום שישי בשעות הצהרים המאוחרות התקבלה הודעה ממשרד הבריאות ,כי במים המסופקים על ידי חברת מקורות לעיר יהוד מונוסון יש ממצאים חריגים . הדגימות שנערכו על ידי חברת מקורות הניבו ממצא חד ממשמעי.” המים אסורים לשתייה , בישול וצחצוח שיניים אלא רק לאחר הרתחה. לשאר השימושים, כגון רחצה, כביסה, הדחת כלים ועוד, השימוש הינו כרגיל. עם קבלת ההודעה, על הימצאותם של ממצאים חריגים במים המסופקים לתושבי יהוד מונוסון , הוקם בתאגיד “מי אונו”, חדר מצב שכלל את הנהלת התאגיד וצוותי השטח. במהלך סוף השבוע התבצעו דגימות מים, הן על ידי חברת “מקורות” והן על ידי תאגיד המים “מי אונו”, אשר אחראי על איכות המים לתושבי העיר. כמו כן, נפרסו ברחבי העיר, סמוך לבתי הכנסת , עוקבי מים על מנת לסייע ולהקל על שומרי השבת שלא הספיקו להרתיח מים. חדר המצב של התאגיד עמד בקשר רציף עם יחידות החירום של העירייה וכלל עדכונים שוטפים לראש העיר הגברת יעלה מקליס וצוותה ולהיפך . לאור המצב, נשלחו הודעות כתובות למכשירי הטלפון הניידים , פעלה מערכת קריזה במספר סבבים, הודעות עלו ברשתות החברתיות ובאתרים השונים. חברת “מקורות” מסרה בתגובה :עקב חריגות בבדיקות שגרתיות שהתגלו בחיבור הצרכן של “מקורות ” לעיר יהוד מונוסון, דרכו מסופקים מי “מקורות” לעיר, נדרשו התושבים להרתיח את מי הברז לפני שתיה ובישול . אף כי החריגות הינן קטנות החליט משרד הבריאות להמשיך בהוראת ההרתחה עד קבלת תוצאות תקינות. “מקורות” ממשיכה בבדיקות במערכת המים שלה באזור. הבדיקות שהתבצעו היום יצאו תקינות . ואף בבדיקות האחרות שהתבצעו בחיבור הצרכן ליהוד – מונוסון נמצא שיפור דרסטי. תושבי העיר מתבקשים להישמע להוראות משרד הבריאות
מנכ”ל “מי אונו” מר דוד עוזר מסר בתגובה: “הוראת משרד הבריאות, על איסור השימוש במים לשתייה , בישול וצחצוח שיניים, רק לאחר הרתחתם, הגיעה אלינו בצהרי יום שישי. צוותי התאגיד המתרגלים לאורך כל השנה מתן מענה בשעת חירום, נדרשו לעבודה מידית. לאור העובדה כי מדובר ביום שבת הוחלט לפתוח חמש נקודות לחלוקת מים, בסמוך לבתי הכנסת בעיר. כמו כן, נלקחו דגימות באופן שיטתי על מנת לעקוב מקרוב אחר הממצאים ולהיערך להמשך הטיפול במשבר. יחד עם זאת פעלנו בכל האמצעים העומדים לרשותנו בשיתוף עם העירייה לתת מענה לתושבים המודאגים ,על המצב ,ולתת מענה לשאלות הרבות שעלו על ידי התושבים . כולי תקווה, כי עד סוף היום יגיע משבר זה לסיומו והתושבים יוכלו לחזור לשגרת חיים רגילה . עם סיום המשבר נפעל מול חברת מקורות , יחד עם יו”ר הדירקטוריון וראש העיר קריית אונו מר ישראל גל ועם חברת הדירקטוריון וראש העיר יהוד – מונוסון גב’ יעלה מקליס על מנת שתקלה כזו לא תחזור על עצמה שוב”
תגובת עיריית יהוד מונוסון – “ביום שישי 25/8 בצהרים הגיעה הודעה ממשרד הבריאות כי בדגימות של מים שנלקחו על ידי מקורות התגלו חריגות. משרד הבריאות הנחה את התושבים בעיר להרתיח מים לשתייה, לבישול ולצחצוח שיניים. להלן הטיפול המקיף והמיידי של העירייה באירוע עד כה מיד עם קבלת תוצאות דגימות חדשות נעדכן את התושבים. יידוע התושבים על מצב מי השתיה וכללי התנהגות נדרשים בכל האמצעים כמפורט: באמצעות השיטור העירוני הפעלת מערכת כריזה בכל העיר עם הנחיות לתושבים פרסום הודעה בעמוד הפייסבוק של העיריה, פרסום הודעה באתר האינטרנט של העיריה, למעלה מ 150 שיחות טלפוניות של אנשי האגף לשירותים חברתיים לקשישים ולעובדים זרים המטפלים בקשישים סיעודיים, ומתן הנחיות מתאימות., עובדי האגף לשירותים חברתיים וידאו שכל האוכלוסיות המוחלשות הנוספות מעודכנות במצב, ויודעות כיצד לנהוג בטיפול במים. פניה בשפה האמהרית לאוכלוסייה האתיופית באמצעות ראשי הקהילה האתיופיות, שליחת הודעות באמצעות האפליקציה העירונית.
פניה למשרד הבריאות ודרישה להודעה במדיה הארצית ובעקבות פעילות העיריה ניתנה הודעה של משרד הבריאות במהדורת החדשות בשעה 14:00, עדכון ועד הרובע במונוסון ויידוע התושבים בגוגל מונוסון, שיתוף וועדי ההורים במערכת החינוך – דרך קבוצות הווטסאפ הכיתתיות, והמסגרות החינוכיות השונות, עדכון באתר האינטרנט של תאגיד המים מי אונו, הודעה בקבוצות הווטסאפ של מתנדבים בעיר. פעילויות נוספת: פריסה של 5 עוקבים עם מים במיקומים מרכזיים בעיר (באמצעות תאגיד המים מי אונו), תיגבור המוקד העירוני בנציגים נוספים ןהפעלת משמרת נוספת במוצאי שבת, מתן מענה לכל פניה של תושב למוקד העירוני 106 .למעלה מ 300 שיחות נענו., לא היו פניות שנותרות ללא מענה. מתן עדכון שוטף בעמוד הפייסבוק של העיריה. מתן תשובות של ראש העיר והתייחסות אישית לכל פניה של תושב. ראש העיר סיירה בעיר וביקרה קשישים בדיור מוגן, ודרשה בשלומם, וידאה שהמידע הגיע אליהם. קשר רציף עם משרד הבריאות ודרישה לטיפול מיידי בבעיה ולקיחת דגימות מים, פניה לראשי חברת מקורות לטיפול בבעיה. שיתוף פעולה עם תאגיד המים לפרסם הודעות ומידע לתושבי העיר.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]