יום שלישי , אוגוסט 19 2025
דף הבית / עמוד הבית ראשי / כשהמנהלים מקבלים את הכוח: הצצה לתכנית גפ"ן שנותנת מענה למחסור במורים ולפערים בכיתות

כשהמנהלים מקבלים את הכוח: הצצה לתכנית גפ"ן שנותנת מענה למחסור במורים ולפערים בכיתות

בבית הספר הממ"ד יגאל אלון ביהוד השתמשו בתקציב הגמיש כדי ליצור את פרויקט "יחד להצלחה", שילוב מנצח של תגבור לימודי ותמיכה רגשית. התוצאה: תלמידים שפרצו קדימה, והורים שמספרים: "זה החליף לנו את המורה הפרטית והעניק לילדה מתנה לחיים"

כיתה ריקה
כיתה ריקה. צילום אילוסטרציה canva

תכנית גפ"ן של משרד החינוך, המקצה תקציב גמיש של מאות אלפי שקלים ישירות למנהלי בתי הספר, נועדה בדיוק למצבים כאלה: לתת פתרונות יצירתיים במקומות שבהם המערכת מתקשה, כמו מחסור במורים או פערים לימודיים גדולים. דוגמה מרגשת לאופן שבו הכוח הזה מתורגם להצלחה בשטח מגיעה מבית הספר הממלכתי-דתי יגאל אלון ביהוד, שם החליטו להשתמש בתקציב כדי לבנות תכנית ייחודית לתלמידי חטיבת הביניים, שקוטפת שבחים מהצוות החינוכי ומההורים כאחד.

באוגוסט 2021 התקבלה בממשלה החלטה 226 בנושא "התוכנית לגמישות הניהולית במערכת החינוך". שנועדה להגביר את הגמישות הניהולית של מנהלי בתי הספר, מתוך מטרה להביא את מערכת החינוך בישראל ליעילות ולהובלת תלמידיה לפיתוח וצמיחה באופן מותאם לצורכיהם.

בהחלטה נקבע בין השאר כי החל משנת הלימודים תשפ"ג (2022/23) יוקצה תקציב ייעודי לשימוש מוסדות החינוך ("סל גמיש") בהתאם למספר התלמידים הלומדים במוסד.

כך בהלימה, במאי 2022 השיק משרד החינוך את מערכת גפ"ן המקוונת, שנועדה להציג למנהלים את התקציב הגמיש העומד לרשותם. הסכומים משתנים מרשות לרשות גם עפ"י קריטריונים סוציו-אקונומיים. הסכומים המוקצים למנהלים נעים מכמה עשרות או מאות אלפי שקלים למליון שקלים ויותר. המערכת מאפשרת גיבוש תוכנית עבודה בית ספרית וניהולה, תכנון של התקציב, רכישה של מענים חינוכיים מותאמים ודיווח על ביצוע. בתחילת יוני 2022 נפתחה המערכת לשלב התכנון המלא, והוצעו במערכת אלפי מענים במגוון תחומים לבחירת המנהלים. במרץ 2023 העריך משרד החינוך את תקציב תכנית גפ"ן ברחבי הארץ  בכ2.59- מיליארד ש"ח. אם בתחילת דרכה מערכת גפ"ן כללה מאות ספקים כיום מדברים על עשרות אלפי ספקים ומעל 25,000 תוכניות שונות מתוכם מנהלי בתי הספר יכולים לרכוש תכנים לבית ספרם בשישה תחומים עיקריים:

  1. מענים פדגוגיים ורגשיים שכולל שעות עידוד למקצועות בחירה/הגבר, תוכניות לימוד במקצועות השונים, תוכניות לשיפור האקלים הבית ספרי, התערבויות פסיכולוגיות, תוכניות לשיפור מיומנויות הלמידה, שימוש בתוכנות ללמידה דיגיטלית ועוד.
  2. חינוך חברתי-ערכי – מיועד לפעולות ולתוכניות העשרה בתחום החברתי והערכי, לרבות טיולים, פעילויות גיבוש, מעורבות חברתית, התנדבות בקהילה, חוגי ספורט ותחרויות ספורט, מופעי מוזיקה וחוגים.
  3. מנהיגות חינוכית – מענה בנושא פיתוח מקצועי והדרכה, רווחה וחוסן להנהלה ולצוות המורים כקבוצה וכפרט.
  4. סל לקידום רווחת התלמיד– מיועד למלגות לתלמידים, קידום תוכנית השאלת ספרי לימוד. ועוד
  5. מענים לאוכלוסיות מיקוד – מיועד להכלה, השתלבות ומענים לימודיים ורגשיים לנוער בסיכון, עולים ואוכלוסיות נוספות. סל זה נועד לטובת קידום תלמידים וכן להכשרת צוותים חינוכיים ייעודיים.
  6. תשתיות בית ספריות – הצטיידות במטרה לאפשר סביבת למידה מתקדמת ומותאמת לצרכים הפדגוגיים והחברתיים של בית הספר, לרבות פיתוח סביבות למידה מתקדמות, רכישת עזרים פדגוגיים, אחזקה וריענון של התשתית התקשובית ועוד.

גם אצלנו במרחב המקומי פועלת במרץ תוכנית גפ"ן. פעמים רבות לאור המחסור הרוחבי במורים לשפות ומורים למתמטיקה מערכת גפ"ן משמשת באופן יצירתי להתמודדות עם המחסור במורים ו/או כמענה ליצור חיזוק מהשטח של תחומים אלו בהם פעמים רבות שתי כיתות לומדות עם מורה אחד ועוד. החלטנו לבדוק איך זה עובד, מה זה מאפשר ושוחחנו עם רונית שרייבר, מחנכת כיתה ז׳ בנות בבית הספר הממלכתי דתי יגאל אלון ביהוד שסיפרה לנו על פרויקט יחד להצלחה שהתאפשר בזכות תכנית גפ"ן: " בבית הספר לומדים תלמידים עם פערים מאוד גדולים בתחומים שונים כגון: אוריינות, מתמטיקה ואנגלית. בשיתוף פעולה עם העירייה החלטנו להתמודד עם זה וכך פתחנו בשנה שעברה תכנית לימודים: מרכז יחד להצלחה שיגייס את התלמידים וההורים. כמו כן, הקפדנו לבחור תלמידים בעלי מוטיבציה לימודית גבוהה.

במסגרת התכנית ניתנים 7 שעות של תגבור לימודי ורגשי: 4 שעות לאחר שעות הלימודים ו-3 שעות בזמן הלימודים כשהשעות מתחלקות בין שתי חברות: קידום שמספקת העצמה לימודית באנגלית וסמל שמספקת תמיכה רגשית.

חברת קידום מובילה את תהליך העצמת התלמידים, הם מגיעים אלינו בימי רביעי ומלמדים ארבע שעות אנגלית. הקפדנו על קבוצות קטנות: 12 תלמידים בכל קבוצה וקידום מעבירים בכל קבוצה שעתיים באנגלית, פעם אחת לטובת העשרת התלמידים באנגלית: דיבור בעל פה ואוצר מילים ופעם שניה לעבוד איתם על הבטחון העצמי. כל תלמיד מתבטא בע"פ ויש כאן מענה מותאם לטובת צמצום פערים, שיאפשר, להביא את התלמידים לרמת מסוגלות של מבחן הבגרות".

החלק השני של תכנית מרכז ההצלחה היא פעילות חברת סמל. זוהי תכנית רגשית שנעשית בשיתוף פעולה של בית הספר, עם ההורים, העירייה והשפ״ח (שירותי פסיכולוגים חינוכיים). ההורים מגיעים לשלשה מפגשים של סדנאות בבית הספר – במטרה לתת מענה לשאלות, לספק להם ליווי, תמיכה הנחייה והדרכת הורים.

במקביל התלמידים עצמם נכנסים לפעילות של כתיבת יומן בבליוגרפי. זה יומן מקסים שסמל כותבים עם התלמידים וכך אנו מתוודעים לסיפורי ההצלחה של כל התלמידים. תהליך הכתיבה והזכרונות מאפשר לעבוד על הדימוי העצמי, הם נכנסים לתוך הנפש ובונים את הערך של התלמיד. זהו תהליך תרפויטי שמתחיל בחוויה שהם מעבדים עם המדריכה במשך שעה ויש חוויות חיוביות וגם שליליות, לאחר מכן בונים את הדרך בה החוויה תכתב לתוך היומן ולאחר מכן כל תלמיד מקבל שעה של כתיבה רפלקטיבית ביומן.

התכנית כמכלול והשילוב של המומחיות והמקצוענות של חברת קידום בלימודי אנגלית ביחד עם מקטע המיומנויות הרגשיות יוצר שילוב מנצח. קיבלנו מההורים פידבקים חיוביים רבים, הרבה מאוד תלמידים עשו קפיצות לימודיות. אני מודה בהזדמנות זו לראש העיר מר אמנון סעד, שהגיע לפרגן ועבר כאן ילד, ילד תוך שהוא לוחץ את ידו ומברך אותו. תכנית מרכז יחד להצלחה מאפשרת מענה מאוד גדול לתלמידים אלו, שיש להם מוטיבציה גבוהה ללימודים אך איכשהו רמת הידע הנוכחית שלהם, פחות מותאמת לכיתות האם בהם הם לומדים. אנו מאפשרים להם לצמצם את הפערים בדרכם להצלחה בבגרות החדשה, שמשלבת ידע כמו הבנת הנקרא כתיבה ודיבור, ביחד עם יכולת באסטרטגיות למידה: יכולת חקר, שאילת שאלות עד כדי כתיבת עבודת מחקר".

א' מספרת “הגענו ליגאל אלון אחרי שקיבלתי המלצות מפה לאוזן. זו הייתה שנה לא קלה בעקבות ה-7.10 אבל אהבנו את בית הספר ומרכז יחד להצלחה נשמע לי כמו תכנית לימודים שפשוט תפורה לבת שלי. התכנית הזו קסמה לי כי היא שילבה ידע ורגש.היא למדה בתכנית בשנה שעברה ואני חייבת לציין שהתכנית הזו החליפה את המורה הפרטית שהייתה מגיעה אלינו הביתה. היא השתפרה מאוד בלימודים, התעצמה והתחזקה רגשית וגם בדימוי העצמי שלה. התכנית הזו כמכלול עזרה לה להעביר הילוך מחטיבת הביניים לתיכון. מאז התכנית היא לא זקוקה למורה פרטית, יש לה ציונים טובים והיא ממש בסדר. היא זוכרת את שיעורי האנגלית ככיף וכחוויה נעימה והיא זוכרת את ענבל, המורה הג'ינג'ית החמודה שהייתה לה. זה מדהים איך הדימוי העצמי חיזק בה את הרצון ללמוד. היא הבינה מה היא שווה. הם היו נשארים עד שש בערב ואנו גרים ביישוב מחוץ לעיר, אבל היא אהבה והלכה ברצון ואני עוד יותר אהבתי כי הרגשתי שהילדה שלי מוחזקת ורואים אותה וחבל שאין את זה השנה בתיכון. לדעתי אם תהיה אפשרות לקחת את הפרוייקט הזה ולהפוך אותו לחלק אינטגרלי מהמערכת, בכיתות קטנות, ביחד עם שיעורי חיזוק והעצמה עצמית, זה כל כך מצמיח ומעשיר.

אני מופתעת שאני מדברת כל כך בחיוב על תכנית שהצריכה מאיתנו ומהבת שלי מחוייבות והתמסרות: זה התחיל אחרי הלימודים מ-14:00 עד 18:00 אחת לשבוע, בימי רביעי, במשך חצי שנה. אני מודה בהזדמנות זו לראש העיר, למחנכת ולמנהלת אגף החינוך בעיר, על שהקצו משאבים ללמד אותם בקבוצה קטנה ולהשכיל לחבר בין הרגש והבטחון העצמי שלהם ללימודים. זו מתנה לחיים, כי זה העצים וחיזק את הערך שלהם כאדם – פשוט פרוייקט מרגש.

משהו נוסף שחשוב לי לומר שהיינו מחוץ לעיר. הגענו לבית הספר יגאל אלון מאור יהודה, מבית ספר יסודי שמאוד עטף אותה ופתאום נחתנו לחטיבה, עם חששות, מקום בו לא הכירה איש והתכנית הזו עזרה לנו להשתלב. מבחינה חברתית זה נתן לה המון וגם לנו. פתאום במפגשי ההורים יצא לנו להתחבר להורים אחרים. ולבת שלי שהיו לה בלק אאוט במבחנים וקצת חסמים רגשיים יצאה שונה מאוד מאיך שנכנסה לפרוייקט. הלוואי שזה היה ממשיך".

אירית מורה בתכנית מחברת קידום, סיפרה לנו על התהליך הפדגוגי: "אנו מלמדים בשתי קבוצות קטנות במקביל לחומר הלימודי שנלמד בבית הספר. מדובר בתלמידים עם המון מוטיבציה, תלמידים שמאוד רוצים להשתפר ולהתקדם, כך שחוץ מקצת התמודדות עם כח המשיכה של הפלאפונים פה ושם…אין כמעט בעיות משמעת. במהלך השיעור אנו עובדים על קריאה בסיסית של מילים והברות. בשיעור למתקדמים מלמדים קריאה, מתמקדים בשיפור אוצר המילים, הבנה של תחביר, מבנה משפט וקצת חזרה על כללים. אני מדברת איתם הרבה בע"פ ומתרגלים דיבור לידע אבל בעיקר כדי לתת ביטחון עצמי ולהעלות את הביטחון. בכל שיעור יש בין 8-12 תלמידים, מתפתח עם התלמידים לאט לאט גם קשר אישי ויחסי חיבה. הם חמודים ומשתדלים והמטרה לחזק להם את שיעורי האנגלית בסביבה הטבעית של בית הספר, לתת להם ביטחון וכך לפתח אותם".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

תיכון מקיף יהוד. צילום אונו ניוז

בקעת אונו: 4 תיכונים מצטיינים ברשימה הארצית, המורים יקבלו מענק כספי

תפריט נגישות