עדכון ברט (Bert) – גוגל רוצה להבין מה הגולשים רוצים
האלגוריתם שיצרו לארי פייג’ וסרגיי ברין עוד כשהיו דוקטורנטים באוניברסיטת סטנפורד במאה הקודמת השתנה כאמור גם גם בימים הראשונים והיחסית תמימים של האינטרנט. העדכונים הראשונים נקראו בוסטון, קסנדרה, דומיניק, אסמרלדה ופריץ – שמות שמתחילים באותיות עוקבות (באנגלית, כמובן) בדומה לדרך שבה נבחרים שמות לסופות הוריקן בארה”ב – ומעט מאוחר יותר הגיע גם עדכון באפי שנקרא כך כמחווה לאחת המפתחות של גוגל וובמאסטר (שהיא עצמה זכתה לכינוי על שם קוטלת הערפדים המפורסמת).
עדכונים דרמטיים במיוחד נרשמו בעשור ה-2 של המאה ה-21, ובפרט פינגווין ופנדה שנועדו להילחם בקישורים ספאמיים באופיים ובתוכן נחות באופן כללי. הנושא המעניין ביותר בתחילת העשור ה-3 של המאה הנוכחית הוא הבינה המלאכותית והיכולת של האלגוריתם ללמד את עצמו (על בסיס עקרונות שיוצרים כמובן בני אדם). בפרט מעוניינת גוגל לחזק את היכולת של מנוע החיפוש להבין בדיוק למה כוונת כל גולש וגולשת כשהם מקלידים ביטוי כלשהו בתיבת החיפוש.
הרכיב באלגוריתם שאמור לזהות נכון את ההקשרים הסמנטיים הנכונים בין המילים וכך גם את המשמעות המדויקת של החיפוש – במטרה להחזיר את התוצאות האופטימליות – נקרא BERT. הוא הוצג כבר בסוף 2019, כאשר במהלך 2020 הוא החל להשפיע על יותר ויותר חיפושים (בינתיים רק באנגלית), וההערכה היא שבשנים הקרובות הוא ישתדרג עוד ועוד וישפיע גם על חיפושים בעברית ובשפות נוספות.
גם בעולם גלובאלי – קידום לוקאלי
מגמה מובהקת נוספת לגבי קידום אתרים באינטרנט היא הגידול המתמשך במספר החיפושים מבוססי המיקום. גם כשהעולם הוא כבר ללא ספק כפר גלובלי, ואדם שאוכל עטלף (או בעל חיים אחר) בסין מטלטל עשרות מדינות בכל היבשות ואת החיים של כולנו, עדיין יש חיפושים רבים בעלי אופי לוקאלי.
גוגל משקיעה משאבים רבים בסיוע למי שעבורו הכתובת הפיזית של העסק או אזור הפעילות רלוונטיים במיוחד. בהתאם, מומלץ לבעלי אתרים ומקדמי אתרים להקדיש גם כן משאבים לקידום לוקאלי – באמצעות פתיחת כרטיס ב-Google My Business והפיכתו לעשיר בפרטים ומרשים, באמצעות בניית פרופיל קישורים מאתרים בעלי אופי מקומי ובאמצעות יצירת דפי תוכן שכוללים באופן טבעי מילות מפתח לוקאליות (למשל דף בנושא “השכרת אופניים חשמליים בתל אביב”, “התקנת תריסים חשמליים בצפון”, “הובלות קטנות בבאר שבע” וכו’).
חיפושים קוליים והמאפיינים הייחודיים שלהם
יותר ויותר בני אדם מדברים עם הסמארטפון שלהם. תרמו לכך סירי ושאר העוזרות והעוזרים הדיגיטליים, וגם האפשרות להקליט הודעות בווטסאפ – ולכן ניתן לזהות מגמה מובהקת גם בחיפושים בגוגל, כשהחלק של אלה המושמעים ולא מוקלדים הולך ועולה בהתמדה.
כשהגולש מקליט חיפוש במקום להקליד קל לו יותר להשתמש בביטויים מפורטים וארוכים (שמוגדרים בז’רגון המקצועי “ביטויי זנב ארוך”). מאפיין נוסף הוא שימוש בשפה פחות פורמלית ויותר “מדוברת”. מאפיינים אלה מחייבים את בעלי ומקדמי האתרים להתאים את עצמם לשינוי – ובפרט ליצור תכנים שמספקים מענה מדויק לשאלות נפוצות בתחום הפעילות שלהם. הצלחה לייצר מענה אפקטיבי לחיפוש של ביטוי זנב ארוך מאפשרת להגיע לקהל יעד ממוקד ורלוונטי במיוחד ולעקוף מתחרים כולל כאלה חזקים במיוחד – כך שתשומת הלב לסוגיה זו עשויה להתגלות כמשתלמת מאוד.
נכתב באדיבות המומחים של חברת לינקשייק.