תוכן ממומן ע"י ישראכרט
הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז
אורן הדר
זה נשמע כמו חלומו של כל בעל עסק: הביקוש מרקיע שחקים, המתחרים לא מזהים את ההזדמנות, וברור שהבשילו התנאים להתרחבות וצמיחה. בין אם מדובר בשיפור המכירות מול לקוחות קיימים, פריצה לשווקים חדשים או פיבוט – בעלי עסקים רבים מסתנוורים מהפוטנציאל, מרחיבים את העסק בחיפזון ונכשלים. לפני שלוקחים הלוואה ומסתערים על השוק, חשוב לבנות נכון את הצמיחה. מדריך זה יציג לכם נקודות חשובות להרחבת עסקים נבונה.
משאבים: מאיפה יבוא הכסף?
קודם כל, צריך להבטיח שהצמיחה שלכם תישען על משאבים זמינים ולא רווח פוטנציאלי; את הכסף סופרים בבנק ולא באוויר. יש עסקים שמכניסים שותפים ונשענים על כספם, או מחפשים משקיע – כאשר חשוב לזכור שיש מחיר לשלם: הכנסת גורם השפעה שעשוי לשנות לגמרי את אופי העסק, ויחייב ויתור על נתח גדול מהרווחים. זה גם תהליך שצריך להתבצע לאט ובזהירות – מה שיכול לעכב את תנופת העסק עד כדי החמצת ההזדמנות.
ולכן, ממליצים יועצים לשקול לקחת הלוואה לכל מטרה * – הלוואה מיידית אונליין זאת לאחר שבחנתם, באחריות רבה, פרמטרים כגון: ריביות, הגוף המלווה, ותנאי השירות וביצעתם השוואה בין החברות השונות. כל אלה נועדו לסייע לבחור את ההלוואה המתאימה ביותר לצרכים של העסק שלכם.
תוכנית עסקית: מה מרחיבים, ולאן?
גם אם המודל של העסק פשוט ובסיסי, קריטי לנתח את הפעילות ולוודא שאתם מרחיבים את מנוע הצמיחה הנכון – שיכול להיות מוצר או משפחת מוצרים, אל מול פלח שוק ספציפי.
ברגע שאתם יודעים מאין מגיע עיקר הכסף, חשוב להבין בדיוק מדוע. האם התחרות חלשה דווקא מול פלח זה? האם מדובר בטרנד נקודתי? אופנה שיכולה גם לחלוף? האם ישנו פער בפלח זה מול רשתות גדולות, ואתם ממלאים את הוואקום? כל אלה הם תרחישים אפשריים, שייקבעו מה מקור הכוח שלכם בשוק. המטרה היא לזהות ולשמר אותו, כדי להבטיח צמיחה בריאה ומתמשכת.
אלו השורשים לתוכנית ההתרחבות שלכם – אותה כדאי לבנות בשיתוף יועץ חיצוני. כך תוודאו שיש ביקורת אובייקטיבית על התוכנית, וסיכוי קטן יותר לטעויות מעגליות יקרות.
המתחרים: איך יגיב השוק?
צמיחה של חברה אחת גוררת האצת תוכניות צמיחה של מתחרותיה, אפילו אם שתיהן בסטות בשוק. לכן, חשוב לנתח את המתחרים לקראת הרחבת העסק ולהבין מה אתם עושים שהם לא ולהיפך, וכמה קשה יהיה להם ליישר קו.
אל תחששו לאמץ מהם שיטות ופרקטיקות, כל עוד אתם נזהרים מפעולות שמוגנות בזכויות יוצרים ומקפידים להוסיף ערך לכל פעולה שאימצתם. למשל, אם המתחרה הרחיב את האחריות, הרחיבו גם אתם והוסיפו תמיכה 24 שעות לשנה הראשונה.
הכנת העסק למהלך: איך חותכים עלויות?
לא כל התרחבות תעלה יפה, וחשוב לעשות מקצה שיפורים בעסק כולו גם אם מתכננים להרחיב בו רק את מחלקת המכירות. לכן, מומלץ לצמצם תקורות מקצה לקצה. אפשר להשיג זאת ע"י החלפת פונקציונרים במשרה מלאה בספקים חיצוניים, שחרור עובדים לעבודה מהבית ומעבר למשרד קטן וזול יותר, ואפילו בהתקנת חיישנים וטיימרים שסוגרים את האור כשיוצאים מהחדר.
עוד שיטה היא אופטימיזציה של נכסים דיגיטליים: לעיתים קרובות אפשר לצמצם עלויות שיווק ולייצר לידים אפקטיביים רק דרך תוכן. יכול להיות שמאמרים בבלוג החברה או סרטונים פשוטים ביוטיוב וטיקטוק יספקו לכם חשיפה אורגנית טובה בהרבה מכל קמפיין יקר.
סוגי התרחבות בישראל: יותר או פחות מוצרים?
הרחבת צוותים. ישנם עסקים שמחליטים לצמוח פשוט כדי לענות על ביקוש, מה שיצריך הרחבת מלאי, צוותי מכירות, וקמפיין חכם שיבהיר ללקוחות שסוגיית ההיצע נפתרה. חשוב לוודא שהשדרה הניהולית יודעת להתמודד עם תוספת העובדים – בעיקר בעסקים קטנים.
שינוי אסטרטגיית מוצר. תוכלו לבחור להוסיף מוצרים לקטגוריה מבוקשת, להתמקד במוצר אחד ספציפי שזוכה לביקוש גדול ויציב, או לתת למוצר קיים מעטפת מיתוגית שתרחיב את ערכו – למשל, תוכנית פרימיום או מועדון VIP. גם כאן יהיה צורך בשינויי לוגיסטיקה, מכירות וקמפיין מתאים.
כניסה לשווקים חדשים. ישנם עסקים שמחליטים לפנות לקהל חדש לגמרי, לעיתים בעלי מאפיינים שונים בתכלית משל לקוחות קיימים: שפה וסגנון, צרכי מוצר, מגבלות רגולציה ועוד. במקרה זה, ההתרחבות תשים דגש רב על שיווק, כדי להבטיח חדירה נכונה של המותג ומוצריו.
דיגיטציה. לעסקים קטנים רבים אין באמת נוכחות ברשת. הם פתחו עמוד פייסבוק לפני עשר שנים, אבל לא עושים בו דבר למעט פרסום ברכה בחגים. לעסקים רבים אחרים אין אפילו אתר שמספר היכן הם נמצאים או מספר מה הם עושים טוב מאחרים. ולכן, רבים ממקדים את ההתרחבות בהקמת אתר מכירה מסודר, נוכחות במדיה החברתית ותוכן שמייצר לידים. התרחבות כזו תצריך גיוס ספקי בניית נכסים דיגיטליים, אנשי תוכן ושיווק.
סיכום
אחרי שבניתם תוכנית, ניתחתם מתחרים, איתרתם הלוואה ברגע או מצאתם מימון אחר ובחרתם באפיק הצמיחה הנכון, אפשר לצאת לדרך. זיכרו לשלב כמה שיותר רכיבי חקר ביצועים לפעילות שלכם, כדי לזהות בהקדם שינויי שוק ולאפשר תגובה מהירה ומתאימה.
*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.
**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.
***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]