מה זה מודעת אבל
מודעת אבל היא פרסום הודעה תמציתית ומכובדת, בעקבות לכתו של אדם מהעולם. המודעה משתפת את הציבור אודות פטירתו של אדם, בצורה מכובדת, בדפוס ולעיתים גם באופן מקוון. היא מופקת בצירוף מספר פרטים מקובלים, שיאפשרו לכל הקרובים, הידידים ומוקירי זכרו של הנפטר או הנפטרת, לכבד אותם בהלוויה ו/או בשבעה. לאחר פטירה, נהוג להוציא לפרסום גם מודעות משלימות, להוקרת זכר הנפטר. כך לדוגמא, מודעות של השתתפות בצער, מודעות של הנצחה וכיוצא בזה.
איך מפרסמים מודעת אבל
הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז
שלא כמו מודעות מסוגים אחרים, שבהם שמים דגש על עיצוב וסגנון, לעיתים גם יצירתיות, פרסום מודעת אבל נעשה בדרך כלל עם רגישות, בפשטות ועם פורמט פחות או יותר קבוע. הפורמט הקבוע, שאומנם איננו מחייב ואינו מבוסס על כלל בל יעבור, מאפשר להפיק את המודעה בצורה מהירה ועל פי נוסח מקובל ומוכר שהפך לסטנדרטי (על פי רוב). ההיצמדות לפורמט ידוע ומוכר נחשבת למכובדת וגם מקילה על המשפחה הקרובה. כך אין צורך להשקיע מחשבה יתירה או להתלבט בשעה שבה הלב לא פנוי לכך וישנה נטייה להתכנס פנימה בהרהורים ובאבל ובזיכרון. בהירות הניסוח והפשטות מיועדים גם על מנת להקל על הקורא. כלומר להקל על מי שנחשף למודעה, להבין מיד את כל הפרטים החשובים והמרכזיים. בין רקע ניתן לקלוט את תאריך ההלוויה, לזהות את מיקומה, היכן יושבים בני המשפחה שבעה וכן הלאה.
היכן מפרסמים מודעת אבל
פרסום של מודעת אבל נעשה על פי רוב בדפוס. פרסום מסוג אחד נעשה בסמוך לבית הנפטר וקרובי המשפחה. שם נהוג לתלות מודעות עבור השכנים ותושבי הסביבה הקרובה. בנוסף, מאוד מקובל להזמין פרסום מודעת אבל בעיתון ולמעשה בעיתונות, ברמה מקומית או ארצית. פרסום מהסוג הזה נבחר בהתאם להיקף הרצוי ועל פי השאיפה לקיים הלוויה מרובה משתתפים או לחילופין פרטית יותר.
לשם מה נהוג לפרסם מודעת אבל
פרסום מודעת אבל נועד בראש ובראשונה לידע על לכתו של אדם ופטירתו מהעולם. היא מאפשרת במידה מסוימת התמודדות ראשונית עם האבל ועם הבשורה הקשה. במודעה מכבדים את זכר הנפטר והיא מאפשרת למוקירי זכרו, לידידים ולמכרים להעביר הלאה את ההודעה וכמובן להגיע ולהשתתף בצערה של המשפחה. למרות שישנם יוצאים מן הכלל, המודעות לרוב שומרות על נוסח מקובל ואין זה משנה מהו מוצאו של הנפטר, היכן הוא התגורר, מהן נסיבות הפטירה וכן הלאה.
איך נהוג לנסח מודעת אבל
מודעת אבל מתחילה בדרך כלל בהבעת צער והודעה על פטירתו של האדם, עם ציון מצבו המשפחתי ובני משפחה הקרובים. כך למשל יבוא הניסוח “בצער רב מודיעים על פטירתה של אימנו, אחותנו וסבתנו…” (בצירוף שמה, כמובן). בהמשך המודעה יצוין תאריך ההלוויה, עם פירוט תאריך מלא. כלומר, מודעת אבל סטנדרטית תציין את היום בשבוע, את התאריך העברי ואת התאריך הלועזי, שעת ההלוויה ומיקום בית העלמין. בחלק הסוגר של המודעה, בהנחה שמדובר על נפטר או נפטרת יהודיים, תצוין הכתובת של הבית שבו יושבים שבעה. קוראי המודעה יודעים כי בימי השבעה לשם ראוי להגיע על מנת לחלוק כבוד אחרון. כדאי לציין כי במודעת האבל לא נהוג להלל או לשבח את הנפטר במילים גבוהות אך כן נהוג לעיתים לציין כמה מאפיינים מיוחדים, חיוביים, אודות מי שהלך לעולמו. כמו כן, נהוג להוסיף תואר רשמי לשם הנפטר, במידה וקיים.
איך מחליטים על נוסח סופי ועיצוב
ברגע שאדם קרוב נפטר, אפילו משימות הגיוניות כמו פרסום מודעת האבל הופכות למורכבות. זו הסיבה שרבים יעדיפו לפנות לחברה מקצועית, שעוסקת בפרסום של מודעות אבל ומכירה היטב את הנוסחים המקובלים ויכולה לסייע בעיצוב ותכנון הנוסח הסופי והמדויק של המודעה. גם אם כבר הוכן נוסח בסיסי, חשוב שעין נוספת תבדוק ותרד לפרטים הקטנים. כך אפשר למנוע טעויות הגהה וטעויות דפוס, לפני שמבצעים את הפקת המודעה והפצתה. חשוב לא פחות, הטיפול בהיבט הוויזואלי. לצד ניסוח מכובד ומכבד, מומלץ כי חברה מקצועית שמטפלת במודעות מהסוג הזה באופן שוטף תתכנן את סוג הגופנים, גודל האותיות, המסגרת של המודעה. כל השילוב של הפרטים הללו, הניסוח והעיצוב מצטרפים יחד למודעה רהוטה, מכובדת ושלימה.
מדוע מפרסמים מודעות אבל בעיתונות ולא רק אונליין
בימינו עלתה מאוד הפופולריות של הערוצים המקוונים והפלטפורמות הבלתי מודפסות. ואכן, ניתן לפרסם מודעת אבל בערוצים דיגיטליים, באתרים שונים ואפילו ברשתות חברתיות. יחד עם זאת, לא נהוג לחרוג מן המנהג להוציא מודעה גם בדפוס ויש לכם כמה טעמים.
ראשית, לפרסום בדפוס ישנו אפקט מסוג אחר. המסורת של הודעות בכתב, בעיתונים ובמודעות שניתן לא רק לראות אלא גם להרגיש ולחוש, ממשיכה וצפויה להימשך. שנית, קהל היעד של המודעה, בין אם מדובר במספר אנשים מצומצם יחסית ובין אם מדובר במספר רב, לא מצוי רק במרחב הדיגיטלי. כאשר רוצים לכבד את הנפטר ולהודיע את דבר פטירתו כראוי, מקובל להשתמש במודעות מודפסות שאותן תולים בקרבת מקום המגורים וכן במודעות מדפסות בעיתונות. ועוד דבר, ברגע שמפרסמים מודעת אבל בעיתון מקומי או בעיתון ארצי, אפשרי כי תינתן חשיפה גם לפרסום אונליין. זאת במידה ובגרסה המקוונת של העיתון ניתנת חשיפה שכזאת.
פרסום מודעת אבל בזמינות מלאה
ישנן מודעות שלא נהוג לפרסם לפני שעוברים תהליך ארוך של בדיקה, בחינה, בדיקת ניסוחים שונים כדי לבחור את המתאים ביותר, שיפורים גרפיים, הוספת תמונות או גרפיקה וכדומה. אולם, פרסום מודעת אבל איננו דבר שניתן לעכב אלא להפך. בפרסום מסוג זה ישנה חשיבות עליונה למהירות הביצוע. אי לכך, נהוג להיעזר בחברות שמטפלות בפרסום המודעות, בזמינות מלאה. כמובן, ניתן להתייעץ עם החברה בנושאים שונים, כגון עד כמה רוצים להדגיש בגופן עבה את שם הנפטר, האם לציין את שמותיהם המלאים של בני המשפחה או לציין פרטים נוספים.
שפה הפרסום של מודעת אבל
באופן טבעי, מרבית מודעות האבל בארץ, בין אם מקומיות ובין אם ארציות, מוזמנות בשפה העברית. אולם, מודעות מסוג זה ניתן להזמין במקביל בשפות נוספות. יש להביא בחשבון לא רק את שפת האם של הנפטרים אלא גם את השפה שאותה דוברים וקוראים הנמענים. לעיתים, עם בחירה בשפה אחרת או נוספת, יגזרו מההחלטה הזאת שינויים עיצוביים, מהותיים יותר או פחות.
מהי התפוצה הרצויה
סוגיה חשובה נוספת לגבי מודעת אבל היא ההחלטה לגבי התפוצה הרצויה. ניתן להתייעץ בנושא זה עם חברה מקצועית כדוגמת מודעות 24 ולקבל מענה מהיר ומדויק. ככלל, פרסום בעיתונות ארצית, באחד העיתונים המרכזיים בארץ מאוד מקובל אך לעיתים בוחרים לפרסם בעיתון מקומי. השיקול הוא התפוצה ומיהם הקוראים. כאשר הנפטר היה דמות ידועה ביישוב מסוים, נהוג באופן טבעי לפרסם במקומון או בעיתון אזורי. כאשר מדובר באדם שמוכר ברמה ארצית או שדבר פטירתו מעורר רושם בציבור רחב מאוד של אנשים, פרסום מודעה בעיתונות ארצית נחשב למתאים. כדאי כמובן לתת את הדעת על גודל המודעה. למתלבטים, ניתן להביא בחשבון את התפוצה של העיתונים וכך להחליט באיזה עיתון או עיתונים להזמין את הפרסום.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]
אחלה מידע שעזר לי לפרסם