יום חמישי , אפריל 25 2024
דף הבית / מדורים / בריאות / כל הסיבות לביצוע בדיקת קולפוסקופיה

כל הסיבות לביצוע בדיקת קולפוסקופיה

ישנם מקרים רבים של מחלות שגילוי מוקדם שלהן מהווה את ההבדל שבין טיפול יעיל ומציל חיים לבין פגיעה קשה ואף מוות של החולה. אחת הבדיקות הללו הינה בדיקה פחות מוכרת, בדיקת הקולפוסקופיה.

בדיקת-קולפוסקופיה כתבה 3

סרטן צוואר הרחם


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


בגדול ובכלליות, בדיקת הקולפוסקופיה מאפשרת לבדוק ממצאים חריגים באזור שפות הפות, הנרתיק וצוואר הרחם ובכך לאפיין האם התאים באזור הם תאים סרטניים, תאים טרום סרטניים או תאים בריאים. אם נפשט את האמירות האלה נבין מדוע בעצם נדרשת בדיקת הקולפוסקופיה. בדיקה זו הינה הדרך היעילה ביותר לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם.

גילוי מוקדם באמצעות בדיקה מוקדמת מהסוג, בעיקר כאשר התאים אשר מתגלים הם טרום סרטניים, מאפשרת טיפול מהיר, יעיל וברוב המקרים מציל חיים.

וירוס הפפילומה

וירוס הפפילומה הינו הסיבה העיקרית להיווצרות סרטן צוואר הרחם. מדובר על קבוצה של כ-200 וירוסים אשר חלקם גורמים לסרטן צוואר הרחם. חלק נוסף מן הווירוסים הללו יכולים לגרור יבלות באזור איבר המין ופי הטבעת בגברים ונשים כאחת

כמו כל מחלת מין, גם וירוס זה מועבר באמצעות יחסי מין. הווירוס נחשב למדבק במיוחד היות והוא נמצא בתאי העור של החולה ויכול לעבור באמצעות סוגים שונים של יחסי מין (אוראלי, וגינלי ואנאלי). כמו כן, קונדום אינו מספק הגנה של 100%, זאת בשל בעובדה שהווירוס יכול להימצא גם בתאי העור שבאזור המפשעה.

מהי בדיקת הקולפוסקופיה?

בבדיקת קולפוסקופיה מבצעים שקיפות לאזור איבר המין הנשי. בשביל להבין מה זה אומר נצלול רגע למה היא הפתולוגיה שבוחנים בקולפוסקופיה. כאשר מתגלים ממצעים חריגים באזור איבר המין של האישה (נרתיק, צוואר הרחם או שפות הפות), יש צורך לבחון אותן לעומק ולהבין האם מדובר בתאים סרטים.

בדרך כלל בדיקת הקולפוסקופיה תהיה שלב שני בבדיקות אחרי שבדיקת PAP שגרתית (שיש לעשות אותה כל 3 שנים) מגלה ממצאים חשודים אשר יכולים להעיד על הימצאותו של וירוס הפפילומה ואף של תאים טרום סרטניים או סרטניים.

מהלך הבדיקה

במהלך הבדיקה הרופא יסמן את אזור איבר המין באמצעות חומרים המאפשרים לו להבליט את הממצאים החריגים. לאחר מכן הוא יבחן את הנרתיק, צוואר הרחם והפות באמצעות מכשיר הנקרא קולפוסקופ. הקולפוסקופ הוא סוג מסוים של מיקרוסקופ אשר מאפשר הגדלה של האזור הנגוע החל מפי שניים ועד כפי 60.

ההגדלה הגדולה, טווח ההגדלות הקיימות וחומרי הסימון השונים מאפשרים לרופא לבחון את הממצאים החשודים לפרטי פרטים ובדיוק גבוה. הרופא יבדוק את סוג הממצא, את צורתו וגודלו ויוכל לאבחן בצורה זאת האם מדובר בממצא סרטני או לא.

במידה והרופא מגלה ממצא שהוא אינו ברור לגביו, ניתן לקחת דגימה מן הממצא כביופסיה אשר תעבור פיענוח במעבדה ייעודית. יש לשים לב שבמידה ונלקחה ביופסיה יש להימנע מקיום יחסי מין ושימוש בטמפונים למשך שבעת הימים הקרובים.

הליך ההכנה לבדיקה

מדובר בבדיקה המדמה במקצת בדיקה גינקולוגית שגרתית אך עם מעט שינויים. ראשית הבדיקה נעשת בהרדמה מקומית, לא נדרשת לכך הכנה מראש וההרדמה מונעת תחושה של כאב במהלך הבדיקה. לאחר שלב ההרדמה הרופא ישטוף את אזור הנרתיק עם חומרים אשר יאפשרו לו לצבוע את הממצאים (למשל חומצה אצטית או תמיסת יוד).

מתי לא ניתן לעשות את הבדיקה?

היות ומדובר בבדיקה פולשנית, יש להגיע לאחר סיום דימום הווסת. כמו כן, לא ניתן לבצע את הבדיקה במקרה של זיהום או דלקת בנרתיק. לכן, יש להגיע לבדיקה רק לאחר השלמת הטיפול התרופתי כנגד הדלקת.

בדיקת הקולפוסקופיה הינה הבדיקה העיקרית אשר מאפשרת לגלות ממצעים טרום סרטניים וסרטניים. גילוי מוקדם ככל הניתן מאפשר התחלת טיפול מוקדם והצלת חיים. אך זכרו תמיד, לא כל ממצא הוא בהכרח תא סרטני ולכן אין צורך בדאגה לפני הזמן.

את המאמר כתב ד”ר גיא גוטמן.

אם יש לך עוד שאלות לגבי הבדיקה, את מוזמנת לפנות אלינו למרפאה.

בריאות שלמה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@ononews.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

ד”ר מוטי לוי. צילום: נדב כהן יהונתן

ממלחמה להחלמה: טיפול חדשני והוליסטי להתמודדות עם חרדות ומשברים אישיים בישראל

תפריט נגישות