יום שלישי , נובמבר 26 2024
דף הבית / מדורים / המומחים / כיתות גדולות, פערים גדולים: טיפים פרקטיים למורים בישראל להתמודדות עם המצב

כיתות גדולות, פערים גדולים: טיפים פרקטיים למורים בישראל להתמודדות עם המצב

רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בעלת ניסיון של 35 שנה בתחום, ממליצה למורים בישראל כיצד להתמודד עם מגוון רמות תפקוד בקרב תלמידים בכיתות גדולות ומסבירה כיצד ניתן להתאים לימוד אישי במערכת חינוך שאינה מותאמת אישית

רותי פרגר מאור פסיכולוגית חינוכית מומחית 1 (002)
רותי פרגר מאור פסיכולוגית חינוכית מומחית. צילום: אמנון חורש

מורים במדינת ישראל מתמודדים עם אתגרים רבים וקשים, אך נדמה שעם חלקם (שעות עבודה ללא תשלום בבית, משכורות נמוכות וכן הלאה) הם מוכנים להשלים כל עוד יתנו להם לעסוק במה שהם אוהבים ומאמינים בו: לעורר אהבה ללמידה, לחזק את ההתפתחות האינטלקטואלית והרגשית של הילדים ולנטוע בהם ערכים לחיים.


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


עם זאת, מערכת החינוך הנוקשה והמציאות בשטח לא מאפשרות להם להגיע למטרה זו, בעיקר בשל שתי בעיות מרכזיות: כיתות לימוד גדולות ומגוון רחב מדי של רמות תפקוד אצל תלמידים באותה הכיתה.

מורים יקרים, הידעתם? כמעט בכל כיתה יש לפחות ילד מחונן אחד. ייתכן שהוא לא מאובחן, בייחוד בכיתות הנמוכות ולפני מבחן איתור המחוננים של משרד החינוך. כמורים, אתם חייבים להיות מודעים לכך שבדומה לילדים שסובלים מלקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז, ילדים מחוננים גם הם דורשים התייחסות מיוחדת.

ילד מחונן הוא התלמיד שהכי פחות מדאיג את המורים – נכון או לא?

מורים רבים חשים שילד מחונן שמסתדר היטב עם התחום הלימודי ואף נראה ש”קל” לו במקצועות המורכבים, אינו צריך יחס מיוחד, אך ההיפך הוא הנכון: ילדים מחוננים צריכים את היחס המיוחד להם, כפי שכל תלמיד צריך את ההכרה ביכולותיו וההתאמה של מערכת הלימוד אליהן.

נוסף על כך, פעמים רבות ילדים מחוננים משתעממים מהחומר הנלמד ומתחילים להפריע בשיעור, או מגיבים ברגישות גבוהה ובבכי בסיטואציות חברתיות מסוימות – מכיוון שקלטו משהו שהתלמידים האחרים לא.

כמו כן, ילדים מחוננים עלולים שלא לשים לב שהם מתפרצים באמצע שיעור כשהם מתקנים את המורה, וכך מערערים על סמכותה בלי שהתכוונו, רק משום שרצו להעמיד את הדברים על דיוקם. בעיות אלו יכולות להיפתר אם המורה מבחין בהתנהגויות של הילד ויודע להתמודד איתן מראש.

מה עושים כדי להתמודד עם ילדים מחוננים בכיתה בצורה הטובה ביותר?

  1. מתן משימות מתקדמות לילד אינטליגנטי להעשרת יכולותיו

חשוב להבין שילד מחונן או בעל אינטליגנציה גבוהה מבזבז את יכולותיו בזמן שהכיתה לומדת דברים שהוא כבר יודע. מה אנו כמורים יכולים לעשות? אין באפשרותנו לבנות מערך שיעור מתקדם רק עבור מחוננים, ויותר מזה, לא ניתן לפצל את עצמנו וללמד במקביל בכמה רמות כדי להתאים את עצמנו לכל תלמיד ותלמיד.

מה בכל זאת אפשר לעשות? תלמידים מחוננים על פי רוב מסוגלים ללמוד באופן עצמאי וברמה גבוהה, ולכן בכיתות הנמוכות אפשר לתת להם חוברות עבודה מתקדמות לעבודה פרטנית, כך שיקבלו ערך מוסף בזמן השיעור ברמה שלהם וללא צורך בעזרה של המורה.

בכיתות המתקדמות יותר, כשהתלמיד המחונן כבר יודע לקרוא ולכתוב, ניתן להציע לו לבצע עבודת חקר בנושא שמעניין אותו ולאחר מכן להציג אותה מול הכיתה. פעולה זאת לא רק תעשיר את ידיעותיו אלא גם תאפשר לו לחזק את מעמדו וביטחונו העצמי בקרב שאר תלמידי הכיתה.

  1. שילוב תלמידים מצטיינים ומחוננים בכיתות גבוהות בלימוד מקצוע ספציפי

תלמידים מחוננים רבים מראים יכולות גבוהות במקצוע ספציפי, למשל מתמטיקה, מדעים או מחשבים. במקרה כזה ניתן לשלב את הילד בכיתה גבוהה יותר במקצוע הספציפי כדי שיוכל להתקדם יחד עם תלמידים נוספים שמצויים ברמתו.

זאת אפשרות שלא מצריכה תהליך מלא של הדלגה (הקפצת כיתה) כולל האבחון והאישור הבירוקרטי, ועדיין נותנת לילד מענה לימודי הולם לצרכים שלו. ילד בכיתה א’ שמתפקד כמו ילד בכיתה ג’ או ד’, יוכל להשתלב בכיתה ב’ בלי שיכולותיו יאותגרו יתר על המידה – ובכל מקרה ניתן להתייעץ עם הצוות הבין-מקצועי כדי לעשות זאת.

  1. גיבוש חברתי על ידי עבודה משותפת של ילד מתקשה עם ילד אינטליגנטי

מרבית הבעיות של ילדים מחוננים נעוצות דווקא בהקשר החברתי – שאותו מורים רבים מזניחים, בלי כוונה כמובן, מתוך המחשבה שההיבט השכלי בלבד הוא זה שצריך התייחסות.

מה ניתן לעשות כדי לסייע לילד מחונן בכיתה מבחינה חברתית ו’על הדרך’ לגשר על פערים לימודיים שנוצרים עקב מגוון של רמות בכיתה? לשלב ילד מתקשה עם ילד אינטליגנטי בעבודה אישית כדי לפתח ביניהם קשר חברות לצד חיזוק יכולות לימודיות.

הילד האינטליגנטי יתמודד עם לימוד והסבר של חומר, פעולה מורכבת יותר מלהבין את החומר לבד. ואילו הילד המתקשה יוכל לקבל הסבר בגובה העיניים ויחס אישי במקום הלימוד הכללי הפרונטלי בכיתה.

  1. ומה עושים בזמן לימוד פרונטלי כשילד מחונן מתקן את המורה ומביך אותה מול כל התלמידים?

כמורים, חשוב להבין שילד מאוד אינטליגנטי או מחונן לא שואף להשפיל אתכם, אלא רק מנסה להעמיד דברים על דיוקם בשל חוש הצדק המפותח שיש לו. לעיתים הוא אף ירגיש שהוא רוכש כך את חיבתם של שאר התלמידים.

נכון, זה יכול להיות מביך או מעליב להיות מתוקנים על ידי התלמיד מול שאר הכיתה, אך חשוב מאוד לא לכעוס עליו או לנטור לו טינה ובטח שלא לנסות להתווכח איתו – מה שעלול ליצור דיון מיותר שלא מוביל לשום מקום.

הדבר החכם ביותר לעשות הוא לקבל את התיקון בחיוך בזמן השיעור ורק לאחריו לבקש לדבר עם הילד. להסביר לו שגם מורים הם בני אדם ויכולים לטעות, ושבפעם הבאה, אם הוא רוצה לתקן, הוא יכול לעשות זאת מאוחר יותר בארבע עיניים ולקבל את תשומת הלב הראויה.

רותי פרגר מאור פסיכולוגית חינוכית מומחית. צילום: אמנון חורש
רותי פרגר מאור פסיכולוגית חינוכית מומחית. צילום: אמנון חורש

טיפ מנצח להתמודדות עם מגוון רמות בכיתה אחת: למידה בקבוצות

בכיתות הלימוד יש פערים מסוגים רבים ושונים. ילדים אינטליגנטיים שמשתעממים ומפריעים בשיעור, ילדים עם לקויות למידה שצריכים לימוד איטי יותר, ילדים עם הפרעת קשב שמאבדים במהרה את הריכוז ועוד מגוון רחב של קשיים רגשיים וסוציאליים – כאשר כל אחד מהם הוא עולם ומלואו ודורש את היחס המותאם בשבילו.

אנו כמורים לא יכולים להעניק במסגרת המצומצמת של השיעור יחס מיוחד ל-30 ול-40 תלמידים במקביל. הכיתות הגדולות ומגוון הרמות הגדול מקשים עלינו מאוד, ובסופו של דבר יש תוכנית לימודים מטעם משרד החינוך שיש לעמוד בה ומטרות לימודיות שיש להשיג.

אבל כיצד מורה בכיתה ב’ אמורה להעביר מערך שיעור מסוים בקריאה, כשיש לה ילדים שלא מזהים את כל האותיות ולעומתם ילדים שקוראים ואפילו כותבים כבר מגיל 5? במשבר הקורונה הפערים התחדדו אפילו יותר והפכו כמעט בלתי אפשריים לגישור, לפחות לא במסגרת הלימודית הקיימת.

אז מה אפשר לעשות? מערכת החינוך הקיימת לא מאפשרת הרבה התאמה אישית של הרמה לכל תלמיד. זאת בעיה מוכרת, אך כמורים יש לנו האפשרות (והאחריות) לנסות להתאים ככל הניתן את שיטת הלימוד שלנו למגוון הרחב של הרמות בכיתה.

איך עושים זאת? מתאימים את מערכי השיעור לעבודה בקבוצות ומחלקים לפי הרמות השונות. המורה יוכל לעבור בין הקבוצות ולתת את היחס המתאים לכל רמה באופן אישי, והתלמיד מצידו יוכל להתקדם בקצב שלו, איטי או מהיר, כדי ללמוד בצורה אפקטיבית ולפתח את יכולותיו.

נכון, זה לא תמיד קל ודורש יצירתיות רבה, היכרות טובה עם התלמידים וחשיבה מחוץ לקופסה – אבל זה שווה את זה, ומאפשר לילדים להתקדם בצורה טובה יותר ולהגיע להישגים שגם יפתחו אותם ברמה האישית ויחזקו את ביטחונם העצמי ואת אהבתם ללמידה.

ולסיכום חשוב לזכור: מורים, אתם לא לבד! גם אם נראה לכם שקשה מדי להתאים את מערכי השיעור למגוון הרמות, או שיש לכם קושי ספציפי עם תלמידים מסוימים הדורשים יחס מיוחד – אתם תמיד יכולים להתייעץ עם יועצת בית הספר או עם פסיכולוג או פסיכולוגית חינוכיים מומחים שיסייעו לכם להתמודד עם אתגרים אלו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

עבודות תשתית. צילום אילוסטרציה canva

החל מהלילה עבודות ברח’ רפאל איתן בקטע שבין רחוב יצחק נבון לרחוב הרב גורן

תפריט נגישות