יום שני , נובמבר 25 2024
דף הבית / ביהמ”ש הכריע: כביש המריבה יעבור בשיקוע מוגבה

ביהמ”ש הכריע: כביש המריבה יעבור בשיקוע מוגבה

אחרי שעבר יותר מעשור מאז שהוחלט כי הכביש בדרך רפאל איתן ברמת גן ייסלל אך זה לא קרה, בית המשפט המחוזי בתל אביב הכריע כי סלילת הכביש, שבו יעבור גם הקו הסגול של הרכבת הקלה, תצא אל הפועל עם שיקוע מוגבה. עיריות קריית אונו וגבעת שמואל שמחו על ההחלטה

WhatsApp Image 2021-06-30 at 13.31.51
דרך איתן, מצד שמאל כפר אז"ר ומימין קרניצי החדשה. צילום: יעקב שלום

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב לעניינים מנהליים אליהו בכר דחה את עתירות תושבי קרניצי החדשה וכפר אז”ר ברמת גן המתנגדות להגבהת השיקוע בדרך רפאל איתן. נציין כי הדרך עוברת בין כפר אז”ר ובין שכונת קריניצי החדשה ובה עוברים כביש 4612 ומסילת הקו הסגול של הרכבת הקלה. הגבהת השיקוע נדרשת בשל תעלת ניקוז איזורי המצויה במקום ושנבנתה על ידי עיריית רמת גן. המתנגדות טוענות כי הקטנת השיקוע תחשוף אותם לזיהום אוויר חמור ומטרדי רעש.


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


השופט פסק כי השיקוע בדרך רפאל איתן יוגבה בשל תעלת ניקוז איזורי המצויה במקום, שנבנתה על ידי עיריית רמת גן שלא כדין וקיומה הוסתר. כמו כן הוא פסק כי עיריית רמת גן תישא בהוצאות העותרים בסך 10,000 שקל לכל קבוצת עותרים ובהוצאות המדינה בסך 10,000 שקל – סך הכל 30 אלף שקל וכי אין מקום לפסוק הוצאות לטובת חברת נת”ע (נתיבי תחבורה עירוניים).

דרך רפאל איתן מחברת בין היתר בין אוניברסיטת בר-אילן בצפון לבין בית החולים שיבא בתל השומר בדרום. המקטע מושא העתירה הוא באורך של כקילומטר אחד בין צומת שיבא לצומת הרב גורן ובכ-200 מטר מתוך המקטע מצויה תעלת הניקוז האיזורי.

בשנת 2006 אישרה הוועדה המחוזית לתכון ובניה מחוז ת”א את תוכנית המתאר המקומית – “המשולש הגדול – תל השומר” (תוכנית 1004) וכן תכנון מפורט לכביש 4612. בתוכנית נקבע כי הכביש ייסלל בשיקוע וניתן יהיה למנהרו, על פי העקרונות למיגון אקוסטי המופיעים בנספחי התוכנית ועל פי שיקול דעת הגורמים האחראיים לביצוע הכביש. התוכנית התייחסה לאפשרות העקרונית כי קו הרכבת הקלה יעבור בתוואי הכביש. בינואר 2017 תוכנית הקו הסגול של הרכבת הקלה אושרה ונקבע כי הקו הסגול יעבור בדרך רפאל איתן והכביש שבו תעבור המסילה ייסלל על פי התוואי שנקבע בתוכנית 1004 – בשיקוע.

בהחלטת השופט צוין כי בשנת 2013, קודם לסיכום על סלילת הכביש ואישור תוואי הרכבת הקלה אך לאחר שהיה ידוע שהקו הסגול צפוי לעבור בדרך רפאל איתן, בנתה עיריית רמת גן תעלת ניקוז שחלקה נמצא בתוואי הדרך, בניגוד לתוכניות. רק בחודש אוגוסט 2018 יידעה העירייה את נת”ע, שאחראית על הקמת הרכבת הקלה, על אודות קיום תעלת הניקוז.

נת”ע נאלצה בשל הימצאות תעלת הניקוז בתוואי הדרך והקושי בהעתקתה, להגיש בקשה לשיקוע שונה מהשיקוע שסומן בתוכנית 1004 ובנספח המסילה – שיקוע בהגבהה של עד 6 מטרים. ועדת המשנה אישרה והתירה את הגבהת השיקוע ובעקבות כך הוגשו שתי העתירות נגד המהלך – אחת של אגודת תושבי כפר אז”ר והשנייה בשם תושבי שכונת קרינצי החדשה הגרים בבניינים הסמוכים לכביש.

בעתירת תושבי שכונת קריניצי החדשה נטען ש”השיקול של עלות העתקת המובל (תעלת הניקוז – מל”ג) ופרק הזמן להעתקתו אינם יכולים לגבור על השיקולים של חיי היום-יום ובריאותן של כ-600 משפחות עם ילדים קטנים, בנוסף לתושבי כפר אז”ר, שהקטנת השיקוע תחשוף אותם לזיהום אוויר חמור ומטרדי רעש”. העותרים מכפר אז”ר הוסיפו וטענו כי “הרכבת הקלה תיצור מטרדי רעש ופגיעה באיכות החיים וכי אין חומר מקצועי סביבתי הנוגע להשלכות של שינוי המפלס”. בנוסף, הם התנגדו לכריתת העצים בתוואי שלטענתם מיועדים לשימור, אך פקיד היערות הארצי דחה את הערר ואישר את כריתת העצים.

ישראל גל, כרמל שאמה הכהן ויוסי ברודני. צילום: יונתן בלום ודוברות עיריית גבעת שמואל

עירית רמת גן ובראשה כרמל שאמה-הכהן והוועדה המקומית לתכנון ובניה רמת גן תמכו בעתירות בכל הנוגע לשיקוע הדרך והגבהת המפלס. לטענת רמת גן, “לות”ל אין סמכות לשנות את שיקוע הדרך והמסילה ולא הוכח שאין מניעה סביבתית לשינוי המבוקש. עוד נטען כי תכנון הנדסי נכון יכול לאפשר עבודות במקביל להסטת המובל וכי טענות בדבר עיכוב הפרויקט אינן יכולות כשלעצמן לגבור על הוראות התוכניות התקפות במיוחד שעה שקיומו של המובל היה ידוע היטב לנת”ע ולות”ל מזה מספר שנים והן יכלו לדאוג לטיפול בנושא זה במהלך שנים אלו”.

עיריית קריית אונו ובראשה ישראל גל והוועדה המקומית לתכנון ובניה קריית אונו הצטרפו כמשיבות לעתירות. הן אינן עוסקות בהגבהת השיקוע אלא בעניין סלילת הכביש. חששן היה שהעתירות יובילו לביטול הכביש על רקע המגעים שהתנהלו בין המדינה, נת”ע ועיריית ר”ג להקמת הרק”ל ללא סלילת הכביש. נטען כי דרך רפאל איתן מהווה עורק חיוני שישפיע על כלל מערך התנועה בתחום קריית אונו ורווחת תושביה, שסובלים מעומס תחבורתי.

השופט בכר ביקר את עיריית רמת גן בחריפות: “למרבה הצער בשל התנהלותה הרשלנית של עיריית רמת גן, המקרה דנן הוא מסוג lose-lose – ואין בו ‘מנצחים’. לאחר ששקלתי את כלל הטענות שהובאו בפניי מצאתי כי החלטת ועדת המשנה היא הרע במיעוטו ואין מקום להתערב בה”.

ראש עיריית קריית אונו ישראל גל אמר: “אסור שיתקיים מצב בו רשויות מקומית מטרפדות דרכי תחבורה אשר יש להן יכולת השפעה על איכות חייהם של מיליוני אנשים וכרוכות אף בהצלת חיים, והכל בשל שיקולים צרים”.

ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני אמר: “אני שמח על החלטת בית המשפט אשר קבע באופן חד-משמעי כי אין מקום לביטול או לדחיית ביצוע הכביש והוא חיוני לסלילה מיידית. סלילת הכביש, שיחבר את צומת בר אילן עם דרך רפאל איתן ברמת גן לכביש אחד והמשך הקו הסגול של הרכבת הקלה, חיוניים והכרחיים להתפתחותן של ערי בקעת אונו וצפויים לשפר משמעותית את איכות חייהם של כל תושבי האזור, כמו גם לפתור את בעיות התחבורה ופקקי התנועה וזאת על אפו ועל חמתו של ראש עיריית ר”ג כרמל שאמה, אשר ניסה לטרפד את סלילת הכביש”.

תגובת עיריית רמת גן תובא כשתתקבל.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

תיכון מקיף יהוד. צילום אונו ניוז

עקב חוסר המיגון בבית הספר: הורי מקיף יהוד השביתו את הלימודים הבוקר לשעה

תפריט נגישות