תופעת התאגדות תושבים אשר באים בטענות כנגד חיובים המופרזים של תאגידי המים לא פסחה גם על גני תקווה. מזה תקופה ארוכה, מתלוננים תושבים רבים במועצה על חשבונות מים גבוהים שמגיעים עד מאות שקלים יותר מהחשבון הממוצע.
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של אונו ניוז
הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז
לפני פחות מחודש ראש המועצה ליזי דלריצ’ה פרסמה כי פנתה ל-‘מי תקווה’ בנושא וכי נמסר לה מטעמם שהנושא בבדיקה. עוד הוסיפה, כי ‘מי תקווה’ מסרו שבתחילת השנה העלתה רשות המים את התעריפים, אלה יחד עם מזג האוויר החם בקיץ והקורונה היו הגורמים לעליית המחירים.
בנוסף, אמרה ראש המועצה כי לתאגיד או למועצה אין השפעה או יכולת לשנות את תעריפי המים שנקבעים ע”י רשות המים והביוב הממשלתית.
הפרסום של ראש המועצה לא הניח את דעתם התושבים, שנאלצים לשלם חשבונות בהיקף מאות אחוזים יותר ממה שהורגלו, בטח ובטח, כאשר צריכת המים שלהם לא השתנתה והם גם לא סבלו מנזילות בביתם.
אחת התושבות ציינה כי בחשבון המים האחרון שלה הייתה חריגה של 300 ש”ח, בעוד תושבת אחרת סיפרה כי קיבלה מכתב מ-‘מי תקווה’ בגין צריכה מוגברת של 300% בצריכת המים, על אף שלא היה שינוי בצריכת המים בביתה.
יניב שחר חבר מועצת גני תקווה, פעל אף הוא בנושא: “סוגיית חיובי המים בגני תקווה אכן מעסיקה מאוד תושבים רבים ביישוב. גם אני פניתי למנכ”ל תאגיד המים, אך תשובות לגבי העלייה בצריכה, בעיקר בצריכה המשותפת, לא היו בידו לספק.
לכך מתווספת בעיה נוספת, והיא שאגב העתירה שהוגשה על ידינו בעניין התאגידים העירוניים, התברר שדירקטוריון התאגיד חסר קוורום כבר תקופה ארוכה מאוד, ולכן לא יכול לפי דין לקבל החלטות. כולי תקווה שהמועצה תטפל בנושא הדירקטוריון בהקדם האפשרי, כדי שיתקיים פיקוח אפקטיבי ונאות על התנהלותו”.
פנינו למנכ”ל ‘מי תקווה’ רונן פיפאנו לקבל תשובות והסברים על חיובי המים, וכמו כן, להבין ממנו מדוע תאגידי המים סובלים מתדמית ציבורית שלילית, שלא כמו תאגידים אחרים.
מדוע יש קונצנזוס של אנטי כלפי התאגיד, יותר מכל תאגיד אחר?
“אני חושב שזו הזדמנות מצוינת להבין את התנהלות משק המים בישראל. תאגידי המים הם “קבלני ביצוע” של רשות המים, אשר מכתיבה את הרגולציה בתחום. תאגידי המים ובהם “מי תקווה” נותנים את שירות הקצה לתושבים ואינם קובעים את מחירי המים, חלק ניכר מטענות התושבים כלפי התאגיד הכוללים עליית מחירים וגבייה “מופרזת”.
בנוסף, כיישוב הנמצא בתנופת פיתוח, משק המים מושפע רבת משינויי לחצים ומפגיעת קבלנים בתשתיות המים. עקב כך, התאגיד מקבל פניות רבות מתושבים ביישוב, ואספקת המים נפגעת.
בנוסף, לצורך שיפור השירות מוחלפים בתקופה זו מדי המים למדי מים חכמים – פעולה אשר מפגישה את התושבים עם התאגיד בצורה תכופה יותר מאשר בתקופה רגילה ומעוררת את התנגדות התושבים עקב עבודות תשתית הנתפסות בעיניהם כ”מיותרות”.
מאידך, בתקופת הקורונה נאלצנו לצמצם את כוח האדם בתאגיד ולעבוד מרחוק ללא קבלת קהל, הדבר הקשה על היכולת שלנו לתת מענה רציף בשירות הלקוחות לתושבים. בנושא זה חשוב לומר כי אנחנו עובדים על שיפור השירות לתושבים ועושים את כל המאמצים לחזור במהירות האפשרית לכל הפניות שמגיעות אלינו.
כאשר לוקחים את כל הדברים הללו בשקלול – אני לא חושב שיש “קונצנזוס” של אנטי כלפי התאגיד, התאגיד הוא תאגיד יעיל ו”רזה” וככזה בחר להימנע מהשקעת כספים מיותרים ביחסי ציבור, אך כעת אנו מבינים שנושא השירות דורש בחינה מעמיקה, שיפורים ושינויים.
חשוב לציין בהקשר זה, כי תפקידו של התאגיד לוודא כי הכספים שמוציאים התושבים עבור מים וביוב יושקעו חזרה בתשתיות המים והביוב ביישוב, בהינתן העובדה שאנחנו תאגיד בלעדי של גני תקווה – אני לא מכיר דרך אחרת לוודא שאכן זה המצב מלבד קיומו של תאגיד יישובי עצמאי שזוהי מטרתו”.
איך אתה מסביר את הקפיצה הגבוהה בחשבונות המים של כלל התושבים, בחלקם אף 300% יותר מהממוצע?
“הכללה של התלונות ו”הקפיצות” בחשבונות המים אינה נכונה. התאגיד מקפיד, כי בכל תקופה שגרתית שבה חווה הצרכן קפיצת חשבונות בקנה מידה של מעל 50% ביחס לתקופה מקבילה אשתקד, נבחן השינוי על ידינו ומטופל – הן בהתראה יזומה לתושב וכן בביקור נציג התאגיד אצל לקוח הקצה.
במהלך תקופת הקורונה חלה עלייה כללית בצריכת המים אשר עיקרה בהישארות הצרכנים בבתים בתקופת הסגרים והיעדר נסיעות לחופשים בתקופת הקיץ כפי שנהוג בבית ישראלי ממוצע. נוסיף לכך את הקיץ החם מאוד שעבר עלינו ושינויים בכמות ימי הצריכה לחשבון, ונגלה כי גם בגני תקווה כמו בשאר חלקי הארץ ישנה עלייה ממוצעת של כ-11 עד 15% בממוצע בצריכת המים.
חשוב להבין, שעלייה כזו בצריכת המים מובילה לעלייה גבוהה יותר בחשבון הסופי, שכן עיקר העלייה מתבטאת בצריכה שאינה מסובסדת. סבסוד המים למשפחה מוגדר על ידי מספר קוב מים לנפש שהוגדר בחוק המים – כך שככל ומתקיימת חריגה מההקצאה, תעריף המים עולה בצורה משמעותית, לכן גם חשבון המים לתשלום עלה בצורה משמעותית אצל מרבית הצרכנים.
חשוב להוסיף, כי עדכון מספר דיירי הבית בהתאמה לכמות האנשים המתגוררים בו דרך קבע יגדיר את ההקצאה למשק הבית בהתאם לחוק המים, לכן חשוב לוודא שכמות הנפשות בבית מעודכנת תמיד.
אציין כאן, כי השר הממונה פעל בעניין מול מועצת רשות המים לצורך הגדלת סך ה”קובים” המתוקצבים שהוגדלו מ-7 קוב לנפש לתקופה ל-8 קוב לנפש לתקופה, שינוי שאנו מקווים שישפיע ויקטין את החשבון הסופי אותו מקבל הצרכן”.
מדוע חוזרות התשובות הקבועות שלכם – כי החיובים נגרמים עקב נזילות ותקופת קורונה?
“התשובות הניתנות לתושבים הינן ביחס לפנייה פרטנית של כל צרכן, מי שחווה עלייה חריגה בצריכה נשלח ראשית לוודא שאין אצלו נזילת מים סמויה מצב בו, לפי כללי רשות המים, התאגיד נותן מענה בהפחתות חיוב במצב כזה. לעניין הקורונה, כפי שציינתי תקופה זו הינה ייחודית וגורמת לשינויים בהרגלי הצריכה של כולנו, ולכן מוסבר לתושב שייתכן וזהו חלק מהשינוי.
חשוב לי לציין, שעקב ריבוי התלונות, לאחר תקופת החשבון האחרונה החליט דירקטוריון החברה לקיים בדיקות מקיפות לכלל התלונות והטענות ותוצאות הבדיקה יובאו לידיעת הציבור לכשיסתיימו, אנחנו גוף שמאמין בשקיפות ולכן בודקים את עצמנו בכנות רבה ומתוך מחויבות לציבור”.
תקופת קורונה מעל חצי שנה, אנשים בחל”ת, חלקם ללא עבודה/מפוטרים. מה מידת ההתחשבות של התאגיד לגבי האנשים האלה, האם יש קריטריון מקל שכזה?
“כל צרכן שייפנה לתאגיד ויבקש עזרה יקבל יחס אישי. אנו רגישים מאוד לתקופה המורכבת הזו, גביית תעריפי המים נקבעה בחוק ואנחנו מחויבים לחוק – בכל מה שתלוי בתאגיד אנחנו משתדלים לבוא לקראת הצרכנים.
לדוגמה, בתקופה זו אנחנו לא מעקלים חשבונות בגין חוב ומאפשרים פריסות תשלום. מקרים חריגים מקבלים מענה נקודתי ובהתאם להחלטת דירקטוריון החברה אנו לא מבצעים אכיפה מנהלית כנגד תושבים.
מה עשיתם בשנה אחרונה או תרמתם בנושא המים ליישוב?
“ראשית, אנחנו בתהליכי החלפת מדי מים, כאמור, למדי מים חכמים המאפשרים קריאה מרחוק – יש כבר כ-500 מדי מים מותקנים בשטח של קריאה מרחוק ועד סוף חודש מרץ 2021 אנחנו נסיים את ההחלפות של כלל המדים ביישוב. בכך ניתן לכל תושב ותושב את האפשרות לראות את התנהגות הצרכנית שלו ברמה יומית, מד מים שיתריע לתושב ולתאגיד בעת זיהוי נזילה וקריאה מדויקת יותר של החשבונות.
בנוסף, יש פרויקט משותף למועצה ולתאגיד המים לשיפור תשתיות הניקוז ברחוב הרמה וביישוב כולו – במסגרתו מעתיקים ומגדילים את קו הביוב הראשי, דבר אשר ימנע את מראות החורף האחרון בו השכונה הוותיקה הוצפה על ידי גשמים מכל היישוב. בימים אלה ניתן לראות את החלפת קו המים גם ברחוב רב און כחלק מאותה עבודה לשיפור תשתית הניקוז היישובית.
זאת ועוד, הוקמו תשתיות המשרתות את הישוב הקיים, שוקמו קווי ביוב ברחובות בקעת הירדן + עין גנים + הרי יהודה בשיטות ללא חפירה תוך התחשבות מרבית לשמירה על שגרת חיים ואיכות החיים של התושבים בסביבת העבודות. בשנת 2020 התחלנו בהכנת תשתיות לגוש הצפוני החדש במסגרת העבודות בדרך התקווה, כמו כן שופצו מתקני המים והביוב של התאגיד והוחלפו כל הרכיבים האלקטרו-מכאניים כך שנקבל יתירות גבוהה באספקת המים – מה שבא בסופו של דבר לביטוי בניצול טוב יותר של הקצאות המים ביישוב ולכן לצמצום חריגות.
נוסף על כך, בתקופה בה מדינת ישראל מותקפת מדי יום ביומו בהתקפות סייבר, הוקשחו כל מערכות המחשוב והגענו לכדי עמידה בדרישות הסייבר למניעת פריצה של גורמים עוינים.
תגובת מועצת גני תקווה: “בהתאם לחוק תאגידי מים וביוב וההחלטות ממשלה בנושא, רשות מקומית נדרשת להקים תאגיד מים וביוב או להצטרף לתאגיד קיים.
לאחר פניות של רשות המים לגני תקווה ודרישה, כי תפעל בהתאם לחוק, התעקשה המועצה כי אם תידרש להקים תאגיד, יהיה זה תאגיד חד רשותי ולא באמצעות קבלת שירותים מתאגוד אזורי/אחר, זאת על מנת לשמור על מירב האינטרסים של היישוב – בכלל זאת, השקעת כספי הצרכנים ישירות בתשתיות המים והביוב ביישוב גני תקווה.
ניהול משק המים והביוב בגני תקווה היה מיטבי באופן שבו המועצה הצליחה לעמוד בתנאים קשוחים של רשות המים להקמת תאגיד חד רשותי, כל זאת באמצעות תאגיד רזה בעל כוח אדם מצומצם”.
יש לציין, כי בגבעת שמואל השכנה אין תאגיד מים, והעירייה היא האחראית הבלעדית בנושא. בגבעת שמואל אמרו, כי הם גאים בכך ששירותי המים אינם בידי תאגיד, וציינו כי התושבים נהנים משירות טוב וכמעט נטול תלונות בנושא חיובים גבוהים.
מדוע שגני תקווה לא ילכו לפי המודל בגבעת שמואל?
תגובת מועצת גני תקווה: “גבעת שמואל הפועלת נגד החוק כמו גם יתר הרשויות שלא התאגדו חייבות בכל מקרה להתאגד, יש תכנון לכך במתווה התאגוד האזורי אשר נמצא בתהליכים מתקדמים.
יצוין, הגם שרשויות אלה אינן מאוגדות כיום תחת תאגיד מקומי או אזורי, אין בסמכותן לקבוע תעריפי מים, כיוון שהן כפופה לחקיקה בנושא במסגרת חוק ‘תעריפי שירותי מים וביוב ברשויות מקומיות ללא תאגיד’, תעריפים אלו נקבעים על ידי רשות המים בלבד”.
מעיריית גבעת שמואל לא נמסרה תגובה לדברים
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]