יום שלישי , נובמבר 26 2024
דף הבית / הסוף לפקקים? קריית אונו למשרד התחבורה: נתיב התחבורה הציבורית הופך לנתיב 2+

הסוף לפקקים? קריית אונו למשרד התחבורה: נתיב התחבורה הציבורית הופך לנתיב 2+

לאחר יותר משנה לפתיחתו של נתיב התחבורה הציבורית בדרך דורי ובשדרות בן גוריון בקריית אונו אישרה מועצת העיר את הפיכתו לנתיב לרכב רב תפוסה. בעירייה מסבירים את המהלך: משרד התחבורה לא עמד בהתחייבויותיו ותדירות האוטובוסים נמוכה ביותר ובמקביל נוצרו עומסי תנועה כבדים. משרד התחבורה: "המשרד קורא לכל ראשי הרשויות ולראש עירית קריית אונו להמשיך ולשתף פעולה עם אחד הפרויקטים הגדולים והחשובים בתחבורה הציבורית ולפעול לקידום כמה שיותר נת"צים"

הנת”צ בקריית אונו. צילום: באדיבות עיריית קריית אונו
הנת"צ בקריית אונו. צילום: באדיבות עיריית קריית אונו

כבר יותר משנה שנתיב התחבורה הציבורית (נת”צ) בדרך דורי ובשדרות בן גוריון בקריית אונו, שאורכו כ-3 קילומטרים, ריק במשך רוב היום ותדירות האוטובוסים שמשתמשים בו נמוכה מאוד – כך טוענים בעיריית קריית אונו. לעומת הנת”צ השומם, בנתיב היחיד שנותר ומשמש את כלי הרכב הפרטיים נוצרו עומסי תנועה כבדים ותושבי העיר והסביבה התלוננו על כך. בישיבת המועצה שהתקיימה בחודש שעבר אישרה מועצת העיר פה אחד את המלצת ועדת התנועה של העירייה לבטל את הנת”צ ולהפכו לנתיב לרכב רב-תפוסה (נר”ת), נתיב רב משתמשים המיועד לכלי רכב שבהם שני נוסעים ויותר.


  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של אונו ניוז

רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


ראש עיריית קריית אונו ישראל גל אמר בישיבה: “כשאנחנו הלכנו לשיתוף עם נת”צים עם משרד התחבורה, הבטיחו לנו תגבור של קווים בצורה משמעותית ביותר. עד היום הם לא עמדו בתוספת קווים, כתוצאה מכך שאמרו שאין תקציב, אין ממשלה, אין משרדים, אין ראש ממשלה. גם עכשיו אין עדיין תקציב. ורק אחרי שיהיה תקציב, הם יוכלו לספק את זה. אנחנו כבר שבעים, כבר שנה וחצי מאז שהנת”צ הזה פתוח. מחכים לתוספת תגבור, ואנחנו המלצנו לבטל את זה ולהעביר את זה לנר”ת. כשיהיו את כל קווי האוטובוסים שהבטיחו, מחזיר את זה לנת”צ”.

הוא הוסיף: “אנחנו מחויבים כמועצה, אנחנו חתומים על הסכם על הנת”צ. אבל מאחר ומי שלא עמד בצד של ההסכם זה הצד השני שזה מדינת ישראל, ולא עושים… ואנחנו כבר שנה וחצי רוויים הבטחות שייכנסו הקווים, אמרו אנחנו חוזרים בנו גם מההסכם. אני אדם שמכבד הסכמים. בסופו של יום, אם הם יספקו את הכל, נצטרך להחזיר את זה לנת”צ”.

ב-6.10 שלח ראש עיריית קריית אונו מכתב בעניין ליוסי אמגר, המפקח על התעבורה מחוזות ת”א והמרכז, רשות תימרור מרכזית. במכתב מבקשים מהעירייה את אישורו להפוך את הנת”צ לנר”ת המשמש כלי רכב עם שני נוסעים ויותר וכן אופנועים.

השימוש בנתיבי הנת”צ שבדרך בן גוריון ודורי, הינו מינימלי עד כדי זניח”, נכתב, “במצב הדברים המתואר אין כל הצדקה עניינית או אחרת שלא לאפשר שימוש לרכבים ציבוריים ופרטיים (2+ ואופנועים) וזאת לעת הזאת, כאשר מדוברת בתקופת ביניים בלבד, עד אשר תהיה הצדקה לשימוש ציבורי נרחב. הנני סמוך ובטוח שכולנו שותפים לרצון לקדם את איכות חיי התושבים להקל על עומסי התנועה ולהביא לשימוש נרחב באמצעי התחברה הציבורית. יחד עם זאת במסגרת שיתוף הפעולה ראוי שתעשה חשיבה משותפת והתאמה לצורכי החיים של התושבים ולמשתמשים בדרך, שכן סגירה של נתיב אחד שאינה מוצדקת בעת הזאת מביאה לעומסי תנועה כבדים וגורמת מטרדים מיותרים לעיר וסביבתה”.

מרב מיכאלי וישראל גל. צילום: דוברות מועצת גני תקווה
שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש עיריית קריית אונו ישראל גל. צילום: דוברות מועצת גני תקווה

“שיתפנו פעולה לאורך כל הדרך עם משרד התחבורה והנת”צ, שהוא חלק מהנת”צ הכולל שבין בר-אילן לצומת סביון, נפתח באוגוסט 2020”, מספרת מנהלת הבטיחות בדרכים, תנועה, תחבורה ונגישות בעירייה אפרת מועלם לאונו NEWS. “הסיכום היה שתוגבר התדירות של האוטובוסים ויתווספו קווים חדשים ליעדים שביקשנו והביצוע היה צריך להיות עם פתיחת הנת”צ”.

מה נעשה בפועל?

משרד התחבורה ביצע יחד אתנו סקר שנה לפני כן לגבי יעדי תעסוקה ובילוי של תושבי קריית אונו. נכון שאולי נוספו שני קווים חדשים לחלוטין, אבל פה זה נגמר. אין מספיק קווים ותדירות בשעה על הנת”צ וזה גרם לפקקים בעיר מכיוון שאנשים לא נוסעים על הנת”צ אלא על נתיב אחד שנותר לכלי רכב פרטיים. פנו אלינו מאות תושבים שמתלוננים על כך שהנת”צ ריק ואילו הם נאלצים לעמוד בפקקים ממושכים. זה כביש שמשרת לא רק את תושבי קריית אונו אלא גם את תושבי הסביבה, למשל כאלה שבאים לבקו”ם ולתל השומר”.

אתם לא רוצים תחבורה ציבורית בעיר?

“אנחנו מאוד רוצים תחבורה ציבורית, לא סתם הצטרפנו לפרויקט הזה, אבל שהוא יהיה יעיל. התדירויות של האוטובוסים מאוד נמוכות כמו שלוש פעמים ביום ויוצא שלא מעט אנשים מפספסים את האוטובוסים הבודדים שעוברים ומי שמפספס אוטובוס פעם אחת כבר לא ינסה עוד פעם. לא ייתכן שהנתיב הזה ריק. ברור לנו שבסוף אנשים יעברו לתחבורה ציבורית אבל צריך בשביל זה תפעול נכון של האוטובוסים”.

פניתם למשרד התחבורה בעניין?

“נפגשנו עם נציגים ממשרד התחבורה בשטח לפני כחצי שנה, ספרנו יחד איתם בשעת שיא כמה אוטובוסים עוברים בנת”צ. הראינו להם ושום דבר לא זז בעניין”.

אז מה קורה עם הנת”צ עכשיו?

אנחנו כרגע לא מתחזקים את הנת”צ מבחינת צביעה ואנחנו לא מבצעים אכיפה. אם התדירות של האוטובוסים תגדל כפי שביקשנו ויתווספו קווים חדשים בהתאם לצרכים של התושבים – מבחינתנו, נחזיר את הנתיב לפעול כנת”צ“.

לרה פארן מנכ”לית 15 דקות: “ישראל בכלל וגוש דן בפרט נמצאים במשבר תחבורתי עמוק שרק ילך ויחריף בגלל שימוש היתר ברכב הפרטי והשימוש הדל בתחבורה הציבורית. לפני מספר שנים דרך קשיים מרובים מאד משרד התחבורה הצליח לשכנע 16 עיריות בגוש דן להצטרף לתוכנית המהפכנית מהיר לעיר שמרשתת את גוש דן בנתיבי תחבורה ציבורית. לשמחתנו גם עיריית קריית אונו הצטרפה לתוכנית. החשיבות של תוכנית זו היתה שנתיבי תחבורה ציבורית נותנים העדפה לתחבורה ציבורית כך שהיא יכולה לנסוע ללא פקקים וכך יכולה להוות אלטרנטיבה לרכב הפרטי.

“החשיבות של התוכנית היא גם שמדובר ברשת של נתצים שחוצה ערים, כיוון שתושבי מטרופולין גוש דן מתניידים בכל המטרופולין ולא רק בעיר שלהם. משרד התחבורה גם הבטיח במעמד החתימה שעירייה שתצטרף למהיר לעיר תקבל תוספות שירות של אוטובוסים בנת”צים החדשים שייפתחו. לצערנו בגלל שלא היה תקציב מדינה מספר שנים, הבטחה זו לא עוגנה בתקציב כלשהו. אנו, ב-15 דקות, מצרים מאוד על החלטתה של עיריית קריית אונו לבטל את הנת”צ. ישראל כאמור נמצאת במשבר תחבורתי חמור שרק ילך ויחריף וכולנו מחויבים להירתם לפתור את הבעיה. יחד עם זאת, אנו מבינים את התסכול של עיריית קריית אונו מכך שהבטחת תגבור השירות לא קוימה. אנו מוכנים לסייע לעירייה ולפנות במשותף למשרד התחבורה ולדרוש את הבטחות תוספות השירות שהובטחו לה ובלבד שהנת”צ לא יבוטל“.

15 דקות היא עמותה שמטרתה לקדם תחבורה ציבורית מהירה, זמינה ואיכותית, לשפר ולהוסיף קווי שירות ציבוריים, כך שמערכת התחבורה הציבורית תהווה חלופה ראויה לשימוש ברכב הפרטי ולעמידה בפקקים.

ראש עיריית קריית אונו אמר: “מדובר בהחלטה דרמטית של מועצת העיר, שכן היא אינה מתיישרת עם מדיניות משרד התחבורה לקידום נתיבי תחבורה ציבורית. משרד התחבורה לא עומד בהתחייבויותיו לספק תחבורה ציבורית הולמת וראויה כפי שהובטח לנו ואנו נפעל לאפשר לתושבי קריית אונו לשוב ולנסוע בנתיב שהוקצה לטובת העניין”.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: “משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מקדם הקמת נתיבי תחבורה ציבורית (נת”צים) בכל הרשויות המקומיות בארץ, במטרה לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי. במסגרת זאת, הוכשר גם נת”צ בדרך דורי ושדרות בן גוריון בקריית אונו וסופקו כלל השירותים התחבורתיים, ויתרה מכך, שנדרשו להפעלת הנת”צ בדרך היעילה ביותר. מהרגע שהעירייה החליטה על ביטול הנת”צ נציגי המשרד פנו לראש העיר בהצעה לפגישה כדי להגיע להסכמות וזו נקבעה רק לעוד כחודש. המשרד קורא לכל ראשי הרשויות ולראש עירית קריית אונו להמשיך ולשתף פעולה עם אחד הפרויקטים הגדולים והחשובים בתחבורה הציבורית ולפעול לקידום כמה שיותר נת”צים. המשרד ערוך ומוכן להעמיד את השירות הנדרש כפי שעשה עד היום“.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

תיכון מקיף יהוד. צילום אונו ניוז

עקב חוסר המיגון בבית הספר: הורי מקיף יהוד השביתו את הלימודים הבוקר לשעה

תפריט נגישות