יום רביעי , אפריל 17 2024
דף הבית / חדשות חמות / פירוק שיתוף במקרקעין

פירוק שיתוף במקרקעין

פעמים רבות מוצאים עצמם בעלי נכס, (דירה, קרקע, וכו') שותפים בעל כורחם בנכס. חשוב לדעת כי אין מדובר בגזרה משמיים וניתן לפרק את השותפות בנכס.

למי יש זכות בקרקע?
למי יש זכות בקרקע?

בסיטואציות מסוימות, שותפים בנכס עלולים להפוך להיות שותפים בעל כורחם, על אף שברצונם למכור את חלקם ולהשתחרר מהבעלות שנכפתה עליהם.
עורך הדין זוהר כורש, מיהוד עם טיפים על שותפים, בעלי נכס והסכמים – “אם יש הסכמה של כל השותפים, הרי שלא מתעוררת כל בעיה. הבעיות מתחילות כאשר אין הסכמה מלאה, ואחד השותפים מוצא עצמו “שבוי” ברצונם של האחרים, שכן על פי החוק נדרשת חתימת כל הבעלים על הסכם מכר, ואין בכוחו למכור את הנכס בחתימתו בלבד. ישנן דוגמאות רבות לשותפות שאינה מרצון למשל: כאשר מדובר בבני זוג אשר יחסיהם עלו על שרטון, אך אחד מהם מתעקש למכור את הנכס המשותף, והשני, מתעקש דווקא להמשיך ולהחזיק בנכס”.
זוהר כורש


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


דוגמא נוספת היא של שותפים אשר בתחילה הכל התנהל על מי מנוחות, אך לימים הסתכסכו, ואחד מהם חפץ להמשיך להחזיק בנכס, בעוד השני מעוניין לפלס דרכו החוצה מהשותפות. או למשל כאשר מתקבל נכס בירושה, ומספר אחים נכנסים בנעלי הוריהם, כשכל אחד מהם הופך להיות בעלים של חלק מהנכס. אולם, בעוד אח אחד זקוק לשווי חלקו בנכס מיד, אח אחר אשר מצבו הכלכלי טוב יותר, מעוניין להותיר את חלקו בנכס כהשקעה, ומתנגד למכירתו. כמובן שישנן דוגמאות לרוב אך היריעה קצרה מלהכיל.

גם החוק וגם בתי המשפט קבעו שכל שותף במקרקעין משותפים זכאי בכל עת לדרוש את פירוק השיתוף אופן הביצוע של פירוק שיתוף בפירוק מקרקעין יש שתי דרכים עיקריות בהן ניתן לפרק את השותפות.
פירוק בעין – במקרקעין הניתנים לחלוקה, למשל – כאשר מדובר על שתי דירות בבניין, המוחזקות על ידי שני אחים במשותף, ניתן יהיה לחלקן בעין, כך שכל אחד מהאחים יקבל לחזקתו דירה בבעלות מלאה ובלעדית.
חלוקה בשווי – במקרקעין שאינם ניתנים לחלוקה, או אם נוכח בית המשפט כי חלוקה בעין תגרום הפסד ניכר לשותפים, יהיה פירוק השיתוף בדרך של מכירת המקרקעין וחלוקת התמורה בין השותפים.

החריגים שבכוחם למנוע פירוק מקרקעין
חוסר תום לב – בית המשפט לא יקבל תביעה לפירוק שיתוף, אם יתרשם כי הוגשה במטרה בלעדית להציק ליתר השותפים, שכן המעשה הינו בגדר “שימוש לרעה בזכות”.
אם נחתם הסכם השולל או מגביל אפשרות לפירוק שיתוף – אם נחתם מראש הסכם זה, הרי שלא ניתן להגיש תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין, אלא בחלוף שלוש שנים, שזה המועד אשר גם אם לא נכתב בהסכם, לאחריו יתערב בית המשפט.

הליך ניהול תביעות לפירוק שיתוף, מצריך ידע וניסיון לצורך השגת התוצאה הרצויה במהירות וביעילות. משכך, מומלץ לבצע הליכים אלה על ידי עו”ד המתמחה בתחום.

אין במאמר זה להוות ייעוץ משפטי.
משרד עורכי דין זוהר כורש מיהוד
0545992399

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@ononews.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

ירידה במחירי השכירות ביהוד מונוסון. צילום אילוסטרציה canva

“צניחה חופשית” במחירי השכירות ביהוד-מונוסון

תפריט נגישות