יום שישי , מרץ 29 2024
דף הבית / תחקיר – שיטור עירוני מעל החוק

תחקיר – שיטור עירוני מעל החוק

ימים רעים עוברים על השיטור העירוני באור יהודה, פיטורי שוטרים, ציטוטים והאזנות, הסעות של ילדי שוטרים ברכבי עיריה לבתי ספר, תחרות דוחות לתושבים. מהמשטרה והעירייה נמסר - "באותם מקרים שהדבר נדרש ניתן טיפול רציני וענייני (כולל פיטורים)"

שיטור עירוני אור יהודה
צילום: אונו ניוז

שיטור עירוני אור יהודה היה עד לפני שנה, אחת היחידות הבולטות בישראל עם עשייה מוכחת בשטח, מעצרים, נוכחות בעיר וירידה ברמת הפשיעה ותלונות התושבים. היחידה הפכה להיות שם דבר בקרב יחידות השיטור העירוני ברחבי הארץ, עם מבצעי תנועה, פשיטות על אתרי בנייה ומסעדות ומעצרים של שוהים בלתי חוקיים, אכיפה של חוקי הרעש ומניעת אירועי קריוקי שהיו נהוגים באור יהודה כולל החרמות של ציוד הגברה מבתים, בקיצור, עד לפני שנה השיטור העירוני היה גאוות יחידה לפקחים ולשוטרים ששרתו בה.


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


בעקבות מאבקים וסכסוכים פנימיים בתוך תחנת  מסובים, החלפתו של מפקד התחנה, ודרישות מהשוטרים והפקחים לעמוד ביעדים חודשיים וכמות דוחות וקנסות, החלה האווירה בשיטור העירוני להיסדק, מפקד השיטור העירוני, מי שהקים והיה הרוח החייה, ביקש לעזוב את תפקידו במיידי מה שהוביל לשרשרת של כישלונות ומינוי גורמים לא מנוסים לתפקידים.

מפקד השיטור שהוזעק למלא את מקומו נאלץ לקבל אחריות גם על הקמתו של השיטור העירוני ביהוד, מה שהוביל לכאוס בשיטור של אור יהודה, בשנה האחרונה עזבו מספר רב של פקחים מטעם העירייה את עבודתם, שוטרת עם בעיות משמעת הועברה לשיטור העירוני ביהוד, ממלא מקום מפקד הועבר לתחנה אחרת, ומפקד השיטור מטעם העירייה הועבר תפריד בעירייה.

אחד הפקחים אשר סיים עבודתו כפקח בשיטור העירוני מספק הצצה לנעשה בתוך תחנת המשטרה העירונית באור יהודה אצל אלה שאמורים לאכוף את החוק ולתת דוגמא אישית לציבור – “מאז שהמפקד עזב, המקום הפך להיות שכונה, כל אחד מה בראש שלו, יש אחראי מטעם העירייה שמטפל בפקחים וקצין משטרה שאחראי על השוטרים ועל הפעילות של השיטור.

התחילה אווירה רעה וסכסוכים בין חברי היחידה, התחלנו להרגיש בכל תדרוך שמה שמעניין זה לעשות דוחות ולספק מספרים לקצינים למעלה, היו אומרים לנו בכל תדרוך תעשו כמות של דוחות בכל משמרת וכל השאר לא חשוב, אז היינו עומדים ליד צומת אחת בעייתית ונותנים דוחות לכל תושב, כל הזמן עשו לנו שטיפות מוח להביא כמות של דוחות, כי יש יעדים וצריך להגיע אליהם. חילקו את העיר לפוליגונים, אלה האזורים הבעייתים, והיינו עומדים רק שם במשך שעות לא היינו מסיירים בכל חלקי העיר ומראים נוכחות, הכל לפי מדדים ויעדים, כמו רובוטים, היה קצין בתחנה שזה תפקידו לאסוף כל הזמן נתונים, כמה התקשרו למוקד 100, כמה דוחות נתנו, זה הפך להיות העיקר, ובגלל שלא היה מפקד, כולם חגגו.

שוטרת אשר היתה מסיעה כל בוקר את ילדיה לגנים ולבתי הספר עם רכב  עירייה  שמיועד למשימות ביטחון וחירום, הסעות של שוטרים ופקחים עם רכבי העירייה לבתיהם בסיום משמרות לפנות בוקר בערים רחוקות”.

ממשיך פקח אחר שסיים  תפקידו בשיטור העירוני – היתה  תחושה ששכחנו שאנחנו נציגי החוק וצריכים להראות דוגמא חינוכית וערכית, בתחנה היו משחקים עם אזיקים, קושרים אחד את השני, מתיזים גז פלפל, והיה שוטר אחד שהיה מעשן נרגילה בתוך משרדו בתחנת המשטרה, הפקרות מוחלטת. לא היתה מוטיבציה לעבוד ולשרת את הציבור, היתה אווירה של פחד, אנשים היו מקליטים שיחות ומצוטטים אחד לשני, היו כאלו שהיו מדווחים למנכ”ל העירייה כל צעד, שוטר מאוד וותיק ותושב העיר היה כלבן עם כלב משטרתי שתפקידו להרתיע במקרים אלימות, הכלב הזה היה נוכחות מאוד חשובה בעיר, יש מקרים של אלימות קיצונית באור יהודה, זה תרם לביטחון ברחובות, ואז החליטו לקחת את הכלב מהעיר, בגלל תקציבים.

רוצים מקסימום דוחות וקנסות, לא מחפשים להביא לפתרון בעיות ולמצוא רגיעה בשטח, אלא מחפשים את התושבים”.



שוטרים ופקחים שסיימו את תפקידם
מספרים על שימוש ייתר ברכבי עירייה ולא ברכבי משטרה – “כולם ידעו כי בניידות המשטרה יש מעקב, על מספר הקילומטרים ויש מכשיר איתור שמציין היכן נמצאת כל ניידת, אז כמעט לא היינו משתמשים בנידות משטרה אלא ברכבי עירייה, יש שני רכבים כאלה, בהם היו עושים המון הסעות פרטיות, תחילת כל משמרת היתה בקפה בנווה מונוסון שם היו יושבים הפקחים והשוטרים בתחילת כל משמרת, במקום לסייר בתחומי אור יהודה.

עוד מספרים פקחים שסיימו את עבודתם על איסור חלוקת דוחות לעובדי עירייה או תושבים מיוחסים, אשר נקראו המקורבים, משחזר אחד הפקחים – “ראיתי אדם עושה עבירת תנועה, יצאתי מהניידת לכתוב לו דוח ואז השותף שלי אמר, מה השתגעת, זה מקורב להנהלת העיר, מה את רוצה להסתבך לחינם, אז חזרתי חזרה לניידת והבנתי את המסר, יש אנשים באור יהודה שהם מעל לחוק. זה עצוב, אבל זאת המציאות וזה קרה יותר מפעם אחת.

פקח אחר מספר – “הכי אהבנו לתת דוחות, בעיקר בנווה רבין ובנווה סביון, שם היו הרבה תלונות של תושבים, אז היינו עושים התערבויות כמה דוחות עושים בכל משמרת לתושבים, היו מקרים שיכולנו להעלים עיין, אבל התגאינו בכל משמרת איך דפקנו אותם. היינו עושים תורות עם השוטרים, כל פעם מישהו אחר היה יוצא מהניידת ועושה דוח, פעם הכסף הולך לעירייה ופעם למשטרה. זה היה המרכז של המשימות שלנו”.

הדיווחים על התנהלות הבעייתית בשיטור העירוני הגיעה להנהלת העיר כבר לפני חצי שנה ונערכו נספר פגישות הבהרה בין ראש העיר ליאת שוחט עם מנכ”ל העירייה ומפקד משטרת מסובים, בעקבות הפגישות הוחלט לפזר את צוות הפיקוח ולקלוט פקחים ושוטרים חדשים, לפני ארבעה חודשיים נקלט קצין משטרה חדש למלא את תפקיד מפקד השיטור העירוני אור יהודה, והרבה תקוות תלויות בו להרים מחדש את היחידה המפוארת שהתרסקה.

תגובת עיריית אור יהודה ומשטרת ישראל – “מערך האכיפה העירוני הנו כוח משולב המורכב משוטרים ופקחי עירייה ומטרתו מניעה ואכיפה כנגד עבירות בתחום איכות החיים, אלימות והתנהגות הפוגעת בסדר הציבורי. תכלית פעילותו של השיטור העירוני להביא להגברת הביטחון לתושבים תוך יצירת סביבת חיים מוגנת ואיכותית במרחב העירוני.

הטענות שהועלו בפניה נבדקו לפני כחצי שנה ע”י פיקוד היחידה ובאותם מקרים שהבר נדרש ניתן טיפול רציני וענייני (כולל פיטורים) כדי להביא למימוש מיטבי של מטרות ומשימות מערך השיטור העירוני לטובת כלל התושבים. יודגש כי נכון להיום, יחידת השיטור העירוני של אור יהודה עובדת ומתפקדת באופן מקצועי ומיטבי וממוקדת למימוש מטרות היחידה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@ononews.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

יו”ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס וליזי דלריצ’ה. צילום: דוברות גני תקווה

גני תקווה: ליזי דלריצ’ה נבחרה לכהן כיו”ר ועדת החינוך ותייצג את השלטון המקומי

תפריט נגישות