יום שלישי , אפריל 16 2024
דף הבית / האם למטפלת של התינוק שלכם יש הסמכה?

האם למטפלת של התינוק שלכם יש הסמכה?

העלייה בקרב מקרי ההתעללויות של מטפלות וסייעות בבתים או מעונות פרטיים, מעלה את המודעות בקרב ההורים לדרוש אישורי הסמכה עבור המטפלות. במכללת אור יהודה קיימת כבר מספר שנים תוכנית הסמכה למטפלות

ילדים

מי שומר על התינוק שלכם? – זאת שאלה שמדאיגה ומעוררת חרדה הורים רבים, שמשאירים את היקר להם מכל אצל אישה זרה למשך מספר שעות. אם פעם היו בוחרים את המטפלת רק כי היא אישה מבוגרת ויש לה ניסיון עם ילדים.


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


היום ההורים מבינים כי גם שיש בבית מצלמות התינוקות יכולים להיות חשופים להתעללות. הורים, בדקתם אם המטפלת שלכם עברה תוכנית הכשרה אם יש לה תעודות על קורסים מקצועיים שעשתה בתחום?, אם לא הגיע הזמן שתדרשו זאת.

משרד החינוך מאפשר לקלוט ילדים במסגרות עירוניות רק מגיל 3, אך מה קורה לתינוקות הרכים, שרובם נמצאים עם מטפלת או בפעוטון אצל השכנה מלמעלה? והרי המציאות מוכרת: הורים צעירים רבים נאלצים לחזור לעבודה מיד בתום מספר חודשים אחרי הלידה, ואז מתחיל המרוץ למצוא את המטפלת הכי חמה, טובה ואמינה, זו שאפשר להפקיד אצלה ליום שלם את היקר מכל. נתון אחד מפספסים ההורים: האם למטפלת יש הכשרה מקצועית לטפל בתינוקות?

במכללת אור יהודה מקדמים בשנים האחרונות קורסי הכשרה של מחנכות לגיל הרך, והמסלול הייחודי הכשיר מאות מטפלות שנמצאות בשוק העבודה עם תעודת הסמכה של משרד העבודה ומכללת אור יהודה.

רונית דהאן קאשי, אשת חינוך בכל רמ”ח אבריה, מרצה במסלול ההכשרה לגיל הרך במכללת אור יהודה, מספרת על החשיבות של הגיל הצעיר ועל הסכנות הצפויות במטפלת לא מוסמכת. קאשי, בעלת תואר שני בחינוך ומנחת הורים בגישת אדלר, מביאה ידע מקצועי של 20 שנה בתחום הגיל הרך.

רונית קאשי

לדבריה, “במכללת אור יהודה מובילים שינוי, יוצרים ממש תחום מקצועי חדש מחנכות של הגיל הרך, כי השוק היום פרוץ מאוד וחייבת להיות הכשרה מתאימה ומחייבת בתחום. בפועל, כל מי שמעוניינת יכולה לעבוד במסגרות הגיל הרך, גם ללא הכשרה וכך מחליטה לה השכנה בקומה חמש, כי היא רוצה להתחיל לטפל בילדים, מפרסמת בקרב החברות ובעקבות מצוקות ההורים, תוך מספר ימים היא כבר תעבוד בפועל, ללא שום הכשרה מינימלית. האם ייתכן שהורים יפקידו את היקר להם מכל בידיים לא מקצועיות?

מה כוללת הכשרתה של מטפלת?

קורס המטפלות במכללת אור יהודה, אורך שמונה חודשים עם מפגשים שבועיים. המטרה שלו: להעניק הכשרה יסודית, מקיפה ומתקדמת שרלוונטית לעבודה במעון/משפחתון לגילאי 0-3 שנים.
מקצוע המחנכת לגיל הרך משתווה בחשיבותו לתפקיד של הגננות לגילאים הבוגרים יותר ושל המחנכות בבתי הספר. לכן, חשוב לקיים קורס מקיף ומקצועי.”

הרי מדובר בתינוקות, מספיק אוכל, שינה וחיתולים, לא?

“כאן בדיוק טמונה השגיאה הגדולה, בזה שאומרים ‘הם רק תינוקות וצריך מטפלת חמה ואימהית לשלב הזה. בדיוק בגיל הכל כך רגיש הזה יש השפעה מכרעת לדמות שנמצאת עם התינוק, חלון ההזדמנויות הראשון ברצף ההתפתחותי של האדם והילד הוא ‘אדריכל חייו’. על המבוגרים מוטלת האחריות לסייע בעזרת תיווך הולם, לערוך את מסעו בעולם, לגלות ולממש את הפוטנציאל הטמון בו, תוך כדי בחירה אישית. כאן ניבנה האמון עם העולם: עם הקשבה לצרכים, חשיבות המגע, הקשר בין התינוק, ההורים והדמות המטפלת.”

ילדים

האם הורים לתינוקות צריכים לבדוק מהי ההכשרה של המטפלת?

“חד משמעית – כן. הרי את המכונית אנו לוקחים למוסך מורשה ולא נעז לעבור ניתוח אצל מי שלא רופא מומחה. כך גם בבחירת מטפלת לילד. תפקידנו הוא להעלות את המודעות להורים. יש היום קורסי הכשרה למטפלות עם מבחני סיום ותעודות הסמכה. כל מי שעובדת עם תינוקות עד גיל 3, חייבת לגלות אחריות מקצועית ולעבור הכשרה”.

מה לומדים בקורס?

הקורס במכללת אור יהודה אמנם מיועד למטפלות ומחנכות לגיל הרך, אבל בהחלט נותן כלים מקצועיים, לאימהות, סבתות והורים. מלאכת החינוך בגיל הרך מושתת על תקשורת של ‘המשולש הקדוש’: הילד במרכז העשייה החינוכית, כשההורה ואיש החינוך מהווים צלע תומכת שאמורה לעבוד בשיתוף פעולה. בקורס לומדים על התפתחות הילד, ארגון הסביבה, משחק ולמידה, תנועה ומוסיקה, תקשורת ועוד”.

איזה נזק עלולה לגרום מטפלת לא מוסמכת?

“כמובן, שכל הורה מרגיש באינטואיציה שלו, האם המטפלת שמולו עונה לסולם הערכים והתחושות. אף אחד לא ישאיר את היקר לו מכל במקום קר ומנוכר. אך לצד זה, מי שלא עברה הכשרה ופועלת על סמך עולם האמונות והתבניות שהיא מכירה – עלולה להעביר הלאה לתינוק מסרים מעוותים בהתפתחות שלו. מטפלות רבות מנסות לרצות את ההורים על חשבון הצרכים האמתיים של התינוק”.

לדבריה של רונית, “יש היום המון התערבות ולא מעורבות הורית בעולם החינוך. המטפלת חייבת לתפוס את עצמה כאשת מקצוע עם עולם ידע וניסיון, והיא צריכה להנחות את ההורים-ולא להיגרר אחריהם.

מטפלות רבות עסוקות בנושאי אוכל וגמילה, יש עיסוק כמעט אובססיבי בנושא האוכל: כמה אכל, איך אכל, אולי תאכילי עוד. במסלול ההכשרה שלנו לומדות המטפלות כיצד להקשיב לתינוק, לקלוט מתי הוא שבע והאם יש צורך בתוספות. בנוסף, הן לומדות להרגיע את ההורים, להרגיע את החרדות ולא להיסחף אחריהן. כך גם בתחום הגמילה מחיתולים.

לעיתים מלחיצים ודוחפים תינוק לגמילה מחיתול או מוצץ ולא מקשיבים לתינוק. הגמילה היא אחד השלבים בהתפתחות התינוק, שבו הוא מגלה את השליטה על עצמו. אם כועסים או מתזכרים אותו כל הזמן על הגמילה, זה עלול ליצור חרדות ולחצים פנימיים אצל התינוק. גמילה הוא תהליך טבעי שאי אפשר לכפות אותו!”

ילדים

מהן ההמלצות שלך להורים צעירים?

“כאשר מגיעים לבחור מטפלת או פעוטון או מעון, לא להתבייש ולשאול את הצוות מה ההכשרה של המטפלות. זו אפילו חובה של ההורים: לדעת מי באמת מטפלות בתינוקות ומה הידע המקצועי שלהן, צריך לזכור, שהתינוקות נמצאים בשלב שגם לא יכולים לספר. לצד ההכשרה, צריך לראות מה האינטליגנציה הרגשית של הדמות המטפלת, אם היא אדם חם ולבבי, כזה שמחבק ונוגע, מה קווי המזג, האם היא נוטה להתפרץ, האם המקום משדר חום ומשפחתיות, האם יש צעצועים המתאימים לשלב התפתחותי, מה הניסיון המקצועי?

בעידן הטכנולוגי הורים מעדיפים לצפות במצלמות במעגל סגור ולהיות בחרדות במשך כל היום, במקום לשאול את השאלות הנכונות, ובעיקר- הם נוטים להקשיב לעצמם”.

גלית ששון, מנהלת מכללת אור יהודה: “המכללה שמה בראש סדר העדיפויות שלב לקדם ולהעצים את הלומדות במסלול הכשרת מחנכות/מטפלות לגיל הרך ולהעניק להן כלים מקצועיים לחינוך וגידול הילדים. בשנים האחרונות הפכנו להיות מובילי ופורצי דרך בתחום ההכשרה, ומגיעות אלינו בתחום זה סטודנטיות מכל רחבי הארץ.”

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@ononews.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

ירידה במחירי השכירות ביהוד מונוסון. צילום אילוסטרציה canva

“צניחה חופשית” במחירי השכירות ביהוד-מונוסון

תפריט נגישות