יום חמישי , מרץ 28 2024
דף הבית / המלצות מד”א לקראת צום ט’ באב

המלצות מד”א לקראת צום ט’ באב

השנה, צום תשעה באב יחל במוצאי שבת (6.8) עם שקיעת החמה ויסתיים למחרת ביום ראשון בערב. מדי שנה, נערך ארגון מד"א באמצעות חובשים ופרמדיקים אשר יפעלו באופן מתוגבר עם מערך אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, אופנועים וכלי חירום נוספים ברחבי הארץ

צום ט באב צילום: דוברות מד”א
צילום: דוברות מד"א

מדי שנה, מטפלים צוותי מד”א בקריאות רבות של נפגעי התייבשות, חולשה, התעלפויות ותשישות, כתוצאה מהצום ומהחום הכבד השורר בעונה זו.


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


בשנה שעברה, טיפלו החובשים והפראמדיקים של מד”א במאות בני אדם שנזקקו לסיוע רפואי במהלך הצום, בהם סובלים מחולשה וסחרחורות, התייבשות, או התעלפויות.

מנכ”ל מד”א, אלי בין: “אנו קוראים לציבור הצמים – אנו הקפידו לשמור על הכללים ולדאוג לבריאות שלכם ושל סביבתכם – בעיקר של קשישים ומבוגרים אשר זקוקים לסיוע. אנו ממליצים לציבור להקפיד על שתייה מספקת טרם כניסת הצום ולשהות ככל האפשר במקומות מוצלים וממוזגים. החובשים והפראמדיקים של מד”א עומדים לשירות הציבור, כבכל יום אחר בשנה, ויגיעו לטפל בכל חולה או פצוע, במהירות ובמקצועיות”.

המלצות מד”א – כך תעברו את הצום בשלום:

ארוחה מפסקת: יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום, ולהפחית בשתיית משקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, משקאות אנרגיה, תה). כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא, ולהימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, דוגמת חמוצים ופיצוחים, הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא. על ילדים שאינם רגילים לצום ואינם נחים מספיק במהלך הצום, להקפיד על שתייה מרובה טרם הצום, ושהות באזורים מוצלים במהלכו. בארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מכל קבוצות המזון, בהן פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות, היוצרות תחושת שובע לזמן רב יותר.

חולים וקשישים: מד”א ממליץ לחולים ולקשישים להתייעץ עם הרופא המטפל לפני הצום. על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, מחלות לב, טרשת עורקים, בעיות בעורקים כליליים, חולי סרטן, מושתלי כליות, לב או כבד להמשיך ליטול תרופות כבשגרה, בשל החשש שהמחלה תחמיר עקב הפסקת נטילת התרופות. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה ופעילות יתר או חוסר של בלוטת התריס.

נשים בהריון: מד”א ממליץ לנשים הרות להיוועץ עם הרופא המטפל טרם הצום, ולפעול עפ”י המלצתו.

פגיעת תפקוד כליות: עקב הימנעות משתייה במהלך הצום, עלולות להיווצר בגופנו אבנים בכליות. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר בנוזלים, הם כאבי ראש, טשטוש ראייה, ובשלב חמור יותר קשיים במתן השתן, ופגיעה במערכות בגוף האחרות. בכל מקרה חירום רפואי יש להזעיק מיד את החובשים והפראמדיקים של מד”א במוקד 101 או באמצעות יישומון “מד”א שלי” .

התייבשות: צום תשעה באב חל במהלך חודשי הקיץ החמים, לפיכך טמפרטורות גבוהות, שהייה בחום והימנעות משתייה ומזון, עלולים לסכן את הצמים. יש לשים לב במיוחד לילדים ולקשישים, ובכל צורך רפואי יש להזעיק במהירות את מד”א. במגן דוד אדום קוראים לציבור לשמור על קשר עם בני משפחה מבוגרים, על מנת לוודא שהם מרגישים טוב לאורך הצום.

יציאת הצום: מומלץ לשבור את הצום בארוחה קלה. יש להתחיל בשתייה פושרת (לא חמה מדי) מלווה בפרוסת עוגה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@ononews.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

סיוע באיתור נעדר-יעקב אסרף בן ה-67 מאור יהודה

סיוע באיתור נעדר: מי ראה את יעקב אסרף בן ה-67 מאור יהודה?

תפריט נגישות