שבת , אפריל 20 2024
דף הבית / “גם לחלשים מגיע” – התכנסה ועדת הגבולות בנושא נתב”ג

“גם לחלשים מגיע” – התכנסה ועדת הגבולות בנושא נתב”ג

השבוע התכנסה לראשונה ועדת הגבולות בראשות גבי מימון, אותה הקים שר הפנים, אריה דרעי, לדיון ראשוני בנושא צדק חלוקתי מהכנסות נתב"ג. פורום ראשי הרשויות של עוטף נתב"ג: "המאבק שלנו לצדק חלוקתי הוא על הרווחים העצומים שיש לרשות שדות התעופה מידי שנה.. עדיין נשארים כמיליארד שקלים בקופה. הגיע הזמן לצדק".

נתבג

השבוע התכנסה ועדת הגבולות לדיון ראשוני על בחינת מעמדו המוניציפלי של נתב”ג וצדק חלוקתי לחמש הרשויות הסמוכות לו. במהלך הדיון, הציגו ראשי הרשויות, עו”ד ליאת שוחט, ראש העיר אור יהודה, עו”ד יעלה מקליס, ראש העיר יהוד-מונוסון, עו”ד יאיר רביבו, ראש העיר לוד, מר דוד יפרח, ראש מועצה אזורית עמק לוד, ומר שמעון סוסן, ראש מועצה אזורית חבל מודיעין את הנתונים המקצועיים בדבר הפגיעה המתמשכת בערים שלהם.

כבר שנים שהרשויות סובלות רבות מסמיכותן לנתב”ג, דבר המשפיע במישרין על יכולות ההכנסה שלהן ועל אופק התפתחותן הכלכלי והחברתי. הסבל הזה בא לידי ביטוי לא רק בנזקים סביבתיים (רעש, איכות אוויר, עומסי תחבורה ועוד) אלא גם בהגבלות בניצול קרקע והגבלות בנייה לגובה. אלו, טומנים בחובם איבוד הכנסות ענק שמביא לכך שהפוטנציאל באזור כולו לא ממומש כפי שאמור היה להיות באזור כה מרכזי בארץ. בדרך זו הלכה למעשה, החלשים נשארים חלשים.

 איבוד ההכנסות והנזק הכללי שנוצר מובילים לכך שבסופו של יום הרשויות נמצאות במצב שבו הן לא יכולות להעניק לתושביהן את רמת השירותים שהיו רוצות. בעייתיות נוספת שעלתה היא היכולת של הרשויות לקיים את הסכמי הגג השונים במצב זה. שאלה מרכזית שעלתה בדיון היום הינה ההשוואה לאילת, הרצליה, שדה דוב, מחניים ועוד – מדוע בזמן ששדות אלו אינם מקבלים שירות מהרשויות הסמוכות להן, הן עדיין משלמות ארנונה? זה נכון גם לגבי הקריה למחקר גרעיני בדימונה. “נדמה שבנושא נתב”ג מישהו כאן התבלבל”, מוסרים ראשי הרשויות, “הגיע הזמן להגיד די, גם לחלשים מגיע”.

ליאת שוחט יוזמת פורום ראשי ערים עוטפי נתב”ג

את הדיון פתחה עו”ד ליאת שוחט, ראש העיר אור יהודה. כאמור, אור יהודה סובלת רבות מהקרבה לנתב”ג, והדבר החריף בהרבה לאחר כניסת מדיניות “השמיים הפתוחים” של שר התחבורה, ישראל כץ. בקיץ פקדו את נתב”ג כ-18 מיליון נוסעים. מדובר בהמראה ונחיתה בכל שלוש דקות בממוצע בלילות ובסופי שבוע. אתם יכולים לדמיין את זה? ובכן, כדי שכולם יוכלו לדמיין זאת, במהלך דבריה הושמע קול נחיתה והמראה בכל שלוש דקות, ובכך שוחט העבירה מסר ברור ומהדהד לגבי אורח החיים הבלתי נסבל של תושבי האזור כולו ותושבי השכונות הדרומיות בעירה בפרט.

בחירות 2013 יהוד, יעלה מקליס, יובב גוניקמן, חיים כחלון, בני רזניק
צילום ארכיון, יעלה מקליס

יעלה מקליס, ראש העיר יהוד מונוסון: “מעבר לנזקים הסביבתיים ולפגיעה בהתפתחות הכלכלית של העיר יהוד-מונוסון, רשות שדות התעופה פוגעת במישרין ביכולת של העיר לפתח איזור תעסוקה בהיקף של 600,000 מ”ר. התעקשות נתב”ג לבנות את כביש 46 בלב ליבו של איזור זה תפגע באופן אנוש בהכנסותיה העתידיות של העיר וביכולתה לשפר את השירותים הניתנים לתושבי העיר”.
מפורום ראשי הערים עוטף נתב”ג נמסר: “הגיע הזמן כי המושג צדק חלוקתי ייצא מהשם אל הפועל. 250,000 תושבי עוטף נתב”ג צריכים לקבל פיצוי על שנים של סבל. אנו מודים לשר הפנים, אריה דרעי, ושר האוצר, משה כחלון, על העמידה האיתנה בפני הלחצים שרשות שדות התעופה ניסתה להפעיל בשבוע החולף. אנו דורשים את המגיע לתושבים שלנו אך ורק מעודפי הרווחים האדירים של רשות שדות התעופה העשירה הנהנית לבדה מעושר מוניציפאלי מבלי לשלם אגורה. אנו נמשיך להיאבק בכל הדרכים עד אשר תתבצע הלכה למעשה חלוקת רווחים צודקת מבלי לפגוע בעובדים, בתנאי השכר שלהם ובכל אפשרות פיתוח עתידית של נמל התעופה, בדיוק כמו שרש”ת עושה בנמל התעופה בתל אביב, חיפה והרצליה”.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@ononews.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

השריפה בדירה בגבעת שמואל. צילום: דוברות כיבוי אש

גבר נספה בשריפה שפרצה בדירה בגבעת שמואל

תפריט נגישות