יום רביעי , ינואר 22 2025
דף הבית / עמוד הבית ראשי / תשע שנים של חיבור בין דורי בתיכון מקיף יהוד

תשע שנים של חיבור בין דורי בתיכון מקיף יהוד

דמיינו לכם בני 70 ו-80 עם בני עשרה לומדים ביחד את אותו שיעור. בתיכון מקיף יהוד זה קורה מדי שבוע

סליחה על השאלה- תלמידי כיתת י' עם הוותיקים. צילום: מקיף יהוד

בחמישי האחרון נאספו 25 תלמידי כיתת י' מב"ר בתיכון מקיף יהוד ביחד עם 38 תלמידי כיתת הותיקים לפעילות משותפת לרגל יום הקשיש בסגנון סליחה על השאלה.


  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של אונו ניוז

רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


התלמידים הכינו שאלות כגון: בני כמה אתם? איך זה לחיות/לגדול בלי פלאפון? על הקשר עם הנכדים שלהם, ואיך זה להיות בגיל השלישי – מהי חוויית החיים ואיך זה עובד?

"השיעור שנערך הוא חלק מסדרת פעילויות משותפות בין כיתת הותיקים לבית הספר, מיזם שפועל בבית הספר זו השנה התשיעית.

בחמישי האחרון לפני חופשת החנוכה למשל, נאספו 30 תלמידי כיתת יא, ביחד עם 38 תלמידי כיתת הותיקים, לשיעור בכימיה, אותו העבירה לאה קבלי מכיתת הותיקים", מספרת לנו  ד"ר עופרה הפנר רכזת כיתת הותיקים בתיכון מקיף יהוד.

לאה קבלי 72, תושבת יהוד, עבדה במשך 45 שנה במערכת החינוך כמורה למדעים, ביולוגיה פיזיקה וכימיה.

כיום מתוך הפנסיה היא משתתפת במיזם כיתת ותיקים. "השיעור הזה היה גדוש בניסויים לחנוכה" משתפת קבלי וממשיכה: "הייתה הערכות רצינית להכין כל כך הרבה ניסויים וכל דבר מדויק… אז הגענו עם שני סלים מהחטיבה והבאנו את הכל לכיתה, גם את הלבורנטית שעבדה איתי 25 שנה – יפה בקשי שגם היא כבר בפנסיה והיא הכינה ביחד איתי את הניסויים.

השיעור היה מופלא. אנשים יצאו מופתעים ובהרגשה שהם למדו משהו שהם לא ידעו. הייתה אווירה מדליקה כשנערים ומבוגרים כאחד שואלים שאלות.

לאה קבלי בפעולה. צילום: מקיף יהוד
לאה קבלי בפעולה. צילום: מקיף יהוד

אמרתי לכולם – לא צריך לפחד מטעויות. המדע עצמו התחיל לא נכון. תמיד תגידו מה שעל ליבכם כי לא חייבים לדעת הכל, שאלות וחיפוש אחר תשובות מובילות לחקירה וכך נוצר נתיב וכך המדע מתקדם" מסבירה קבלי. "חשוב לי שהילדים יבינו שיש לוגיקה, שיש טעם לדברים, יש משמעות".

"מאוד התעניינתי בשיעור שלאה קבלי העבירה" מספר לנו עמית טסטסה תלמיד שכבת יא' ממקיף יהוד "השיעור היה חוויתי מאוד בהיבט של הניסויים שהיו מרתקים והסבירו על החוקיות של יסודות ואני תלמיד כימיה מוגבר אז בכלל נהניתי מכל רגע.

המיזם הזה של הותיקים בכלל כולו הוא הזדמנות לגלות משהו חדש איתם. אתה מגלה שחלק מהם גאונים בתחומים מסוימים אחרים מרשימים ביכולות אחרות ופתאום אני מגלה שאני יכול להיות בקשר טוב עם אנשים בני 70 ו-80 ואפילו להנות מכך ולהתרם".

עמית טסטסה בשיעור כימיה אצל לאה קבלי. צילום: מקיף יהוד
עמית טסטסה בשיעור כימיה אצל לאה קבלי. צילום: מקיף יהוד

"המטרה היא פיתוח קשר בין דורי והעברה בינדורית של ידע בדיוק כפי שעשתה לאה בשיעור ביום חמישי" מסבירה ד"ר הפנר: "הם נהנים מאוד להגיע לתיכון, 38 ותיקים בגילאי 70,80 וצפונה.

מיזם הותיקים פועל בבתי ספר נוספים ביהוד, הם נרשמים לשיעור בתחילת השנה דרך המחלקה לשירותים חברתיים בעיריית יהוד מונסון וצריך להודות ליהודית שורק מנהלת האגף לשירותים חברתיים ולאיתן בן שושן רכז וותיקים יישובי שאיתם אנו עובדים על שיתוף הפעולה המוצלח הזה.

אצלנו במקיף נפתחת מדיי שנה כיתה אחת או שתיים לותיקים. הם מגיעים אחת לשבוע ליום לימודים בתיכון. היום מתחיל ב-9:00 ומסתיים ב-12:30 ותכניו מועברים ע״י צוות המורים בתיכון. יש גם פעילויות משותפות עם תלמידים ויש הרצאות אורח".

"החיבור המרגש בין בני הנוער לוותיקים מחזק את התחושה הקהילתית ברבדים נוספים", אומר לנו אריה ברנע, מנהל תיכון מקיף יהוד, ומסביר: "אנחנו רוצים שהנערים יחזקו את שמחת החיים של הוותיקים, ושהוותיקים יעשירו את הנערים באמצעות ניסיון חייהם.

קהילה נוצרת לא רק מתוך החלטה – אלא מתוך רקמת חיים, מחוויות משותפות, מהיכרות עם פלחים ומגזרים שלא תמיד מוכרים לנו מהבית.

התיכון צריך לתפקד כאחד מעוגני הקהילתיות, ולכן חובתנו היא לייצר את המפגשים הלא שגרתיים במרקמים וצבעים נוספים, דקה לפני שהם יוצאים לחיים הבוגרים. אם לא עכשיו, אימתי? זו חובתנו המוסרית והחינוכית".

ודומה שהקו הזה של ברנע מחלחל פנימה והפנר הרכזת מספרת לנו "השנה אנו מציינים את יום הקשיש באמצעות מערך פעילות בינדורית מגוונת שמשתלבת בתכנית הלימודים של הכיתה ולא מעגנים אותו ביום אחד.

התחלנו בנובמבר, בסיור גיאוגרפיה במסגרתו יצאנו ביחד ותיקים ותלמידי מוגבר גאוגרפיה לסיור בחברת חשמל בנושא סוגי אנרגיה ולקינוח טיילנו לאורך נחל אלכסנדר שם דגמנו את המים,ובדקנו את רמת הזיהום בהם.

לאחר מכן בתחילת דצמבר נערך שיעור משולב עם תלמידי כיתת יא של המחנכת מירי פרימו בנושא משמעות במסגרת לימודי לוגותרפיה ושיעור בכימיה לפני החנוכה ובחמישי פעילות עם תלמידי מב"ר שלי בסגנון "סליחה על השאלה?" שבה כאמור שאלו התלמידים את הותיקים שאלות בנושא זקנה ומנגד הותיקים שאלו את התלמידים, על חיי היומיום שלהם, כנערים בעידן הפוסט מודרני.

מדובר במערכת יחסים מרגשת שנרקמת מדיי שנה בין הותיקים לתלמידי התיכון. שני הצדדים נתרמים. הילדים מגלים פתאום שהם הקשישים מגניבים.

ניסוי בכימיה. צילום: מקיף יהוד
ניסוי בכימיה. צילום: מקיף יהוד

הסטיגמות מתפוררות, הם אפילו עשו סרטון טיק טוק ביחד, רקדו יחדיו, יצאו לטיולים ולפעילויות ונוצרות חברויות שמגשרות מעל פער השנים והזמן כמו פעילויות, שסבתא ונכד חווים יחד, מרגש לראות את הרגעים הקסומים האלה, ולחוות את הערכיות המתהווה מתוך המיזם ואני מודה על הזכות להיות מובילת הפרויקט בתיכון מוסיפה הפנר ומסכמת: "השנה אני גאה במיוחד בפעילות, כי אנו פועלים בתת תקציב.

לצערי, בגלל המלחמה הוסטו תקציבי עירייה לפעילות תומכת עורף, תושבי העוטף וחיילי מילואים. כמו כן המשרד לשוויון חברתי קיצץ תקציבים שגם הם פגעו בפרוייקט, וכרגע כל המורים עובדים בהתנדבות, מתוך אהבה גדולה לפרויקט. אני מספרת על כך, כי החלום שלי הוא להוציא את כיתת הותיקים לטיול עם התלמידים וכרגע אנו עסוקים במציאת תקציב לכך".

"זו השנה השניה שאני במיזם הותיקים" ממשיכה לאה קבלי: "אנו לומדים תנ"ך ובלשנות, שומעים הרצאות בכימיה על רדיואקטיביות וכימיה בבישול ואפייה. ואף זוכים לשמוע הרצאות אורח בהסטוריה, בשפת סימנים ובמגוון נושאים מרתקים נוספים. דרך סיפורים ושירים בשיעורי הביבליותרפיה עם ד"ר עפרה הפנר הצלחנו להביע רגשות מורכבים וזה חיבר אותנו למצב היום וזו הייתה חוויה כל כך משמעותית, שלדעתי כל אחד במדינה צריך לעבור את הונטילציה המקסימה הזו לרגשות. מירי פרימו עושה איתנו שיעורי לוגותרפיה מרתקים שמעוררים אותנו, שעוסקים בשאלות כמו מהו אושר? מה גורם לי הנאה?

ובסופו של יום כיתת הותיקים זה מפגש חברתי שלנו עם עצמנו, עם מורים. אנו לומדים דברים חדשים שלא בהכרח נתקלנו בהם. אנו משתתפים, מביעים את דעתנו. המפגש עם התלמידים מדהים. השיתוף בינינו מופלא, כל אחד מאיתנו מקבל אנרגיה וכח זה מזה. נפגשים עם המנהל ועם מורים נוספים. אם יש טיול או הצגה שהילדים עשו אנו מוזמנים ואנו זוכים לקחת חלק במרקם הבית ספרי ולו במקצת. והקצת הזה מצטבר להרבה מאוד חוויות שבפנסיה היא חוויה קלילה, נהדרת ומצעירה" מסכמת קבלי.

מירי פרימו מורה ומחנכת כיתת יא' מספרת לנו על שיעורי הלוגותרפיה שהיא מעבירה אחת לשבוע במיזם הותיקים: "היום אולי יותר מתמיד צפות ועולות שאלות כגון – מה זה אומר לחיות חיים מלאים ומשמעותיים? מה משמעותי עבורי? איך אני רוצה לחיות?  גישת ה"לוגותרפיה" ( לוגוס – משמעות, תרפיה – טיפול), שייסד ויקטור פרנקל, מציעה עקרונות מנחים וכלים יישומיים לחיים בכלל ולתקופה הנוכחית בפרט.

במסגרת שיעורי הלוגותרפיה, אנו דנים במושגים בסיסיים אודות החיים. משמעות דורשת התבוננות מעמיקה על חיינו, על הערכים שמובילים אותנו, על המטרות שהצבנו לעצמנו ועל הזכות שלנו לחופש הבחירה לאור נסיבות חיינו. וכך הלמידה עבור הלומדים היא חווייתית משום שהיא נוגעת בעולמם הפנימי ויוצרת אצלם פשר וערך לאמונות שלהם, לתפיסותיהם וכן להחלטותיהם השונות בחייהם, על ציר זמן של עבר, הווה, עתיד. עוצמת חווית הלמידה אצל הלומדים מתבטאת בהתפעמות, שמחה, התרגשות, הזדהות וכן תחושת סקרנות גדולה.

ואולי מציעה פרימו, אפשר לסכם את חוויית הלוגותרפיה במשפט המקסים הזה של פרוסט "המסע האמיתי של הגילוי, מורכב לא מחיפוש ארצות חדשות, אלא מהתבוננות עם עיניים חדשות", (מרסל פרוסט).

אולי יעניין אותך גם:

הורוסקופ/אסטרולוגיה: תחזית שבועית 12.1-18.1.2025

שני שב"חים נעצרו בחשד לניסיונות גניבת רכב ופריצה באזור יהוד וגני תקווה

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

תחנת אוטובוס. צילום אילוסטרציה canva

ארבעה נערים נחקרו בחשד לתקיפת נער בתחנת אוטובוס בצומת סביון

תפריט נגישות