יום שבת , דצמבר 14 2019
דף הבית / חדשות חמות / בלוג – גישור: הקסם שבחיבור מחדש

בלוג – גישור: הקסם שבחיבור מחדש

שנים רבות של עבודה כעורכת דין, ניהול תיקים והופעות בבתי המשפט, הובילו אותי למסקנה שפסקי הדין הטובים ביותר, הם אלו שהצדדים כותבים בעצמם.

גישור

זוכרים את המשחק "טלפון שבור"?
מישהו לוחש משהו לאחר, השני לוחש את מה ששמע לשלישי, השלישי – לרביעי וכך הלאה. האחרון
אומר בקול מה ששמע, ואז למרבה הצחוק, מתברר שאין כל קשר בין מה שאמר הראשון למה ששמע
האחרון.
כשמדובר במשחק ילדים זה משעשע, מהנה ומבדח. אבל כשזה קורה בחיים האמיתיים, זה הרבה פחות נעים, ולפעמים אלו בדיוק המצבים, שמובילים
אותנו למשבר.


  יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "אונו ניוז" info@ononews.co.il


פעמים רבות, אני פוגשת בחדר הגישור צדדים לסכסוך, שמגיעים מלאי כעס ואכזבה כלפי הצד השני,
באופן שמונע מהם אפילו לרצות להתבונן זה אל זה או לשוחח ביניהם. הם מגיעים טעונים, כעוסים,
לאחר שספרו את סיפורם כבר המון פעמים לחברים ומכרים, ובכל פעם הוזנו בעוד קצת כעס כלפי
הצד השני.
כך קרה במקרה של רונה – בעלת מכון קוסמטיקה ושירה – לקוחה שלה, שלאורך השנים נוצרו בין
השתיים יחסי חברות ואמון.

לאחרונה, הכניסה רונה למכון טיפולי יופי מיוחדים, ומטבע הדברים, שווקה הטיפול גם לשירה,
שרכשה מנוי לסדרת טיפולים. לאחר הטיפול השני, סבלה שירה מסימני צריבה וגרד בפנים, וכעבור
כמה ימים התייצבה במכון, כדי לעדכן במצבה. רונה לא הייתה במכון, והיא התקבלה על-ידי אחת
העובדות, שבעיני שירה לא התייחסה לתלונתה ברצינות. שירה בקשה שרונה תתקשר אליה, אך גם
אחרי הודעות חוזרות, רונה לא התקשרה, ושירה התאכזבה מאד. חשה שמזלזלים בה. לא לזה
ציפתה מרונה, שעל מקצועיותה סמכה וראתה בה חברה.

שירה שלחה למכון בקשה לביטול יתרת הטיפולים, ולהחזר כספי, והמכון דחה את בקשתה ללא
הסבר. בכעסה שירה פרסמה פרסום שלילי על המכון.
השתיים הגיעו לפגישת הגישור, וכבר בכניסתן הורגש באוויר הכעס ההדדי; הן ישבו במרחק זו מזו
ובקושי החליפו ביניהן ברכת שלום.
בחדר הגישור, ניסינו לעצור, לשמוע ולהשמיע בדרך אחרת.

ניסיתי לעזור להן בכל זאת לדבר. להבין את מערכת היחסים שלהן, על כל נדבכיה – עבר הווה
ועתיד, לסמן את נקודת המשבר, ולנסות להתחקות אחר מה שגרם לה, כשהמטרה היתה לסייע להן
לשוחח מחדש – לבנות יחד גשר, עליו יוכלו להפגש ולהדבר.
לעיתים, התהליך הזה דורש "קילוף" של כמה וכמה שכבות שכל צד עוטה על עצמו במהלך הדרך,
כדי לשמור על עצמו, כדי לשכנע את עצמו )ואת סובביו( בצדקתו, ובעצם כדי לוודא )בינו לבינו(,
שאינו האשם במשבר.

אבל כשזה מצליח – אנחנו מגלים את הקסם.
אני אומרת "קסם", כי זו בדיוק התחושה של היושבים בחדר בעת התרחשותו. לפתע פתאום נאורים
פניהם של הצדדים, שמגלים זה את זה (לפעמים גילוי מחדש) ומבינים מה קרה ומה הביא אותם
למשבר בו הם מצויים. פעמים רבות, ברגע הזה, מכה בהם ההבנה שלא היה כל מזיד בהתנהגותו
של האחר, וכי הדברים פשוט התגלגלו מעצמם אל השבר הזה. ממש כמו במשחק "טלפון שבור"..
לאחר שיחה ארוכה עם שירה ורונה, במהלכה קילפנו יחד את השכבות של הכעס והאכזבה אצל
שתיהן, נוצר ה"קסם" – הן הצליחו להפגש מחדש, ולנהל שיחה "נקייה" ועניינית על מה שבאמת
קרה.

רונה הסבירה שעקב בעיות אישיות נאלצה להעדר רבות מהמכון, מה שגרם ליציאת הדברים
משליטה. התנצלה על כשלון הטיפול, ועל היחס שקבלה שירה.
שירה מצדה, התנצלה על הפרסום השלילי, והסבירה שפעלה מתוך כעס ואכזבה.
מכאן קצרה היתה הדרך לכך שהן גבשו את ההסדר שהתאים להן ויצאו יחד לשתות קפה.
אני מצדי, שמחתי ש"הקסם" פעל גם הפעם; עזרתי להן לבנות את הגשר, לאחות את הקרע
ולהחזיר אותן למסלול של שיתוף וחברות.

אני מאמינה, שהגישור הוא האמצעי הנכון הטוב והמיטיב עבור צדדים, המבקשים ליישב מחלוקת ביניהם ושמחה להיות המגשרת, המסייעת להם לבנות את הגשר. לחדר הגישור אני מביאה את ניסיוני הרב כעורכת דין ואת מומחיותי בניהול קונפליקטים, גישור ובניית הסכמות.

אורית גרין-מאירוביץ, עורכת דין ומגשרת
Orit@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

מסעדת ריבר

השינוי של הטרמינל – המטבח האסייתי קופץ לאור יהודה