יום שלישי , אפריל 16 2024
דף הבית / חדשות חמות / ההליך המשפטי בבית המשפט – מדריך

ההליך המשפטי בבית המשפט – מדריך

יש אנשים שלא פנו כלל לעורך דין בחייהם, אחרים כלל לא יודעים כיצד מתנהלים בבית המשפט. לעומת זאת, עבור רבים מושגים כמו הוצאה לפועל, בית משפט לתביעות קטנות, וכתב אישום פלילי הוא חלק מעולם המושגים שלהם. עורך הדין זוהר כורש עם מדריך קצר על ההליכים של בתי המשפט בישראל

הליך משפטי

כאשר אדם אשר אינו מורגל בחיי בית המשפט, פוגש את בית המשפט במסגרת ההליך המשפטי לו הוא נדרש, הוא נדהם לעיתים מהפער בין הדימוי שדימה את בית המשפט בעיני רוחו לבין המציאות בפועל. לפעמים נדהמים לנוכח הסרבול והבירוקרטיה של טחנות הצדק ובו בזמן נחשפים לעשרות מושגים שאינם מוכרים לו. אדם כזה, אשר אינו מכיר את תחילתו, מהלכו וסופו של ההליך המשפטי נוטה לעיתים, כתוצאה מחוסר הבנה, לאבד את אמונו בבית המשפט, ובעיקר לאבד את אמונו בהליך עשיית הצדק אשר אליו שואפים.
מדריך זה מתאר בקווים כלליים ביותר את התהליך שעובר התיק המשפטי בבית המשפט.


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


שלב א’ – כתבי הטענות
לאחר שישבתם עם עורך הדין, מסרתם לו את כל המסמכים שנדרשו מכם ואף סיפרתם לו מי הם העדים אשר עשויים להעיד לטובתכם במשפט, מנסח עוה”ד את כתב התביעה ויוצק לתוכו את הטענות המשפטיות אשר בפיכם. בתשובה לכתב התביעה מגיש הצד המתגונן את כתב הגנה ובו טענות ההגנה שיש לו כנגד התביעה. הגשת כתב ההגנה אמורה להתבצע בדרך כלל תוך 30 ימים מיום הגשת כתב התביעה. לאחר הגשת כתב ההגנה שמורה לתובע הזכות להגיש כתב תשובה ובו התייחסות לנקודות שהועלו במסגרת כתב ההגנה של הנתבע.

שלב ב’ – השלב המקדמי
השלב הבא נקרא “שלב קדם המשפט”. זהו שלב שבו מנסים הצדדים, באמצעות הכלים המשפטיים שעומדים לרשותם, לחלץ מן הצד השני עובדות הנדרשות להם לצורך הוכחת טענותיהם במשפט. מס’ הליכים קורים במקביל והם מכונים הליכים מקדמיים. כל צד רשאי לבקש מן הצד השני פרטים נוספים בנוגע לדברים שנכתבו בכתב הטענות שלו והבהרות לגביהם. במהלך שלב זה מנסה בית המשפט לקרב בין הצדדים באמצעות הפניית הסכסוך לגישור או פשרה בין כתלי בית המשפט. לאור המורכבות של שלב זה ומגוון הבקשות שניתן להגיש בו, עשוי שלב זה לארוך פרק זמן לא מבוטל (אפילו שנה ויותר).

שלב ג’ – העדויות וההוכחות
בחלקו הראשון של שלב זה כל אחד מן הצדדים מגיש לבית המשפט תצהיר ובו תיאור מפורט של סיפור המעשה. לתצהירים מצורפים כל המסמכים שבכוונת בעל הדין להציג לבית המשפט, תוך שהתצהיר מצביע על הקשר שבין אותו מסמך לבין סיפור המעשה ועל משמעותו של אותו מסמך. בשלב זה מגישים הצדדים חוות דעת של מומחים בנוגע לנושאים שבמחלוקת.

שלב הכנת התצהירים הוא למעשה שלב קריטי בהליך המשפטי, עורך הדין מוודא שאין סתירות משתמעות בין עדותו של בעל הדין לבין המסמכים או העדים הנוספים ובמידה ויש כאלה הוא מבהיר את הסתירה האפשרית ע”י הסבר שמספק בעל הדין. לפעולה זו של עורך הדין חשיבות עליונה שכן על תצהיר זה יחקרו בעלי הדין והצלחת התיק או כישלונו מושפעים במידה רבה מתצהירים אלו. חלקו השני של שלב זה הנו “שלב ההוכחות” ובמרכזו החקירה של בעל הדין, העדים והמומחים על תצהיריהם וחוות הדעת שלהם בבית המשפט. זהו שלב מהותי שבו נבחנת הגרסה העובדתית שסיפק כל אחד מן הצדדים בפני בית המשפט והיא נבחנת  ונבדקת בחקירה הנגדית.

החקירה הנגדית היא הכלי שעומד לבעלי הדין על מנת לקעקע ולסתור את מהימנות הגרסה הנגדית. בית המשפט מתרשם לא רק מן התשובות שמשיב בעל הדין על דוכן העדים אלא גם מהאינטונציה של דבריו, התנהגותו הבעות פניו וכד’.

שלב ד’ – הסיכומים
לאחר שנשמעו העדויות בבית המשפט זכאי כל צד להציג את טענותיו, שהם מגובים בעובדות שהוכחו/הופרכו בבית המשפט ומגובים בפסקי דין של ערכאות גבוהות יותר וחקיקה.

שלב ה’ – פסק הדין
זהו התוצר הסופי של ההליך המשפטי. למותר לציין כי שלב זה אינו מוגבל בזמן והוא כפוף ללוח הזמנים הפנימי של בית המשפט ולעומס התיקים המונח בפניו. במידה ואחד הצדדים אינו שבע רצון מתוצאות פסק הדין, הרי שפתוחה בפניו הדרך להגיש ערעור על פסק הדין.

משרד עורכי דין זוהר כורש מיהוד – עוסקים בדיני משפחה הכוללים את הליכי הגירושין, צוואות ירושות והסכמים והוצאה לפועל.
האמור להלן אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@ononews.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

הובלות 4 בסט לינקס צילום pixabay

הובלות משרדים וארגון המשרד מחדש. כנסו וגלו איך תעשו זאת נכון

תפריט נגישות