יום שלישי , אפריל 16 2024
דף הבית / “מדובר בחוב מוסרי לעיר”: תושב אור יהודה יזם פרויקט ארון קהילתי

“מדובר בחוב מוסרי לעיר”: תושב אור יהודה יזם פרויקט ארון קהילתי

תושב העיר הרים פרויקט חסר תקדים במטרה שכל אחד שנזקק לבגד ימצא את מבוקשו בארון קהילתי ללא עלות. אוזן: "ערבות הדדית היא לא רק סיסמה". עיריית אור יהודה הייתה שותפה לדרך: "

צילום: עמית אוזן
צילום: עמית אוזן

עמית אוזן תושב אור יהודה, בן 26, עומד מאחורי המיזם הייחודי שנקרא ארון קהילתי, פרויקט שאין לו אח ורע בארץ.


  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של אונו ניוז

רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

  הצטרפו לעמוד הפייסבוק של אונו ניוז


לאחר עבודת מחקר רצינית ועם הרבה שיתוף פעולה מצד גורמים שונים בעיר, לאוזן, איש שיווק במקצועו, היה חשוב שלאיש לא יחסר בגד ומלבוש בתקופה כזו, בה אנשים רבים מתמודדים עם חוסר.

“אני גר 17 שנה באור יהודה, גדלתי והתחנכתי בעיר. ההחלטה להקים את הארון דווקא בעיר בה גדלתי לא מקרית. בעיניי מדובר בחוב מוסרי לעיר. הקורונה לא הקלה על העיר והחלטתי להחזיר להחזיר לה”, הקדים לספר אוזן.

 כפי שסיפר לאחרונה בפוסט הוויראלי שגרר מעל 300 תגובות ויותר מ-250 שיתופים, המחשבה להרים את פרויקט ארון קהילתי נולדה לפני מספר חודשים קצת אחרי הגל הראשון של הקורונה, אז נתקל עמית בבחור מרים חולצה מהרצפה. זה הספיק עבורו כדי לנסות לשנות את המצב.
ארון קהילתי באור יהודה (צילום: עמית אוזן)
ארון קהילתי באור יהודה (צילום: עמית אוזן)
“מאז התחלתי לפעול למען זה, לחשוב איך נכון להקים ארון קהילתי. שיעמוד ברחוב ויהיה נגיש לכולם ויאפשר לאסוף בגדים בכבוד ללא עלות, הזדהות או ביורוקרטיה. הכל בהתנדבות”, סיפר אוזן.
“זה תפס אותי כשהייתי בין עבודות, התחלתי לפתח את זה, לחקור, לתכנן, להגיע לגורמים הרלוונטיים לאישורים והוצאה לפועל”, הוסיף איש השיווק הצעיר מאור יהודה.
אוזן, לא נותן לדבר לחלוף לידו, והלך עם הפרויקט עד הסוף. “אני משתדל להצטיין בכל דבר שאני עושה, זה גם היה חשוב לי מאוד שזה יצליח, כי הרגיש לי שיכול להיות שיש פתרון שבאמת יכול לעשות טוב. שווה להשקיע כמה שיותר בשביל לעזור לכמה שיותר אנשים. אפשר להגיד שזה הארון הקהילתי הראשון בארץ, שפועל במנגנון הזה“, הדגיש.

אוזן, בהיותו איש שיווק, השתמש בכישוריו לעבודת המחקר המקיפה לפני שיצא לדרך עם הפרויקט החברתי: “הבגדים מגיעים מתושבי העיר. הסקר שביצעתי מוכיח שישנה תחלופה מאוד גדולה של בגדים – 47% מהאנשים זורקים בגדים פעם בשנה, כאשר 57% מהאנשים מפנים לפחות 2 שקיות בגדים. 83% מאנשים מדרגים את הבגדים שמוסרים באיכות גבוהה בציון של 7 ומעלה מתוך 10.

כל נתוני הסקר האלו אפשרו לי להאמין שיש היתכנות והביגוד שנמסר אכן במצב טוב. עוד נתון שתרם להיתכנות הרעיון היה ש-75% מהאנשים מעבירים בגדים באופן מקופל, מה שאפשר לי לחשוב ולהאמין שארון בגדים בדומה לזה שבבית רק ברחוב, הוא בהחלט משהו שהוא אפשרי.
אז כן, בהתחלה, שלבי הפיתוח התכנון המחקר והוצאה לפועל, אכן השקעתי בזה לא מעט זמן, אפשר להגיד שזה היה מירוץ של כחודש ימים שכלל פגישות, סיור לוקיישנים בעיר, עיצוב ומחקר”.
ארון קהילתי אור יהודה (צילום: עמית אוזן)
ארון קהילתי אור יהודה (צילום: עמית אוזן)
כעת, מתברר, אור יהודה היא הסנונית הראשונה של המיזם החברתי, ולא ירחק היום ועוד ועוד ארונות קהילתיים יצוצו ברחבי הארץ. “הנה היום, אחרי 3 ימים שזה פורסם והושק , החזון הרחב יותר מתממש, אני רואה המון תגובות להקמה של הארונות האלו בעוד ערים ויישובים, פונים אלי אנשים כיצד לבצע את זה. זה היה בדיוק החזון, להגיע לפריסה ארצית. היה לי חשוב מלכתחילה לייצר מנגנון פשוט וישים, שיהיה קל להעתיק עוד לעוד יישובים ברחבי הארץ“, ציין עמית.
“מאמין גם שאם הביקוש יגדל, אעשה מפגש זום מסודר בו אספר ואפרט על כל השלבים ביצירת הארון. יש תכניות עבודה מסודרות. מקווה שבימים הקרובים הוא לא יהיה האחרון”, הוסיף.
הארון הקהילתי ממוקם בסמטה ליד רחוב לו סקלאר בקרבת אגף הגביה והמוקד העירוני מול בריכת אור יהודה. “מדובר בשני ארונות צמודים סטנדרטיים לחלוטין. כל ארון ברוחב של 1.20 וגובה של 1.80”, תיאר אוזן.
לעמית היה חשוב לציין את הקשר עם עיריית אור יהודה וגורמים מטעמה שסייעו לו לכל אורך הדרך. “שיתוף הפעולה עם העירייה היה פשוט מדהים. הם היו שם מהרגע הראשון שהתחלתי בתכנון. הביעו אמון מלא. זה התחיל ממרכז קזז לצעירים. מתן ארז שעובד שם בקשר איתי בשנה האחרונה וראה שפרסמתי וסקר ומיהר לסייע.
נפגשנו והצגתי לו את הרעיון, הוא מיד התלהב והיה נכון לסייע ולתמוך בכל הקשור לתכנון של זה והחיבורים הנכונים.
לאחר מכן נפגשתי עם גל עוזר ממחלקת הנוער בעיר, שקידמה עוד כמה שלבים קדימה והציעה שהנוער בעיר יהיה מי שיסייע בתחזוקה של הארון, היא חיברה אותי לאור בן צור שמנהלת את תחום המעורבות החברתית בעיר, שליוותה את התהליך בצורה יוצאת דופן עד להשקתו.
העירייה הביעה תמיכה מדהימה, פרסמה ומלווה. מאמין שזו רק התחלה ועוד נתייעל ונשפר את המיזם בעבודה משותפת כפי שיש היום. מעורבות העירייה מתבטאת ותתבטא הן בתחזוקה של המיזם והן בפרסום בקרב תושבי העיר להכרתו – אלו שמוסרים הבגדים ואלו שידם אינה משגת שיכירו בו וייגשו לאסוף בגדים שתושבי העיר מסרו”.
במסגרת שיתוף הפעולה עם מחלקת הנוער ב”נפגשים” מרכזים קהילתיים, הוחלט כי בני הנוער יהיו שותפים לתפעול הפרויקט. תלמידי בית הספר ברנקו וייס ידאגו לשמור על הסדר, הארגון והנראות של הארון לאורך השנה במסגרת פרויקט כיתתי של התוכניות להתפתחות אישית ומעורבות חברתית, ובכך למעשה יאפשרו גישה יעילה ונוחה לאלו שיעשו שימוש בארון.
כאמור, הפוסט שסיכם הכל והיווה את נקודת הזינוק למיזם, גרף מאות תגובות ושיתופים ולא הותיר כמעט מישהו אדיש. “פשוט וואו, מאות תגובות ואני לא מגזים, רובן באמת מפרגנות ותומכות. הרבה אנשים באמת רוצים לראות את זה גם קורה בעיר שלהם, מתעניינים איך נכון להעתיק לשם גם. זה החזון הרחב יותר”, שיתף בהתרגשות עמית.
ארון קהילתי אור יהודה (צילום: עמית אוזן)
ארון קהילתי אור יהודה (צילום: עמית אוזן)
אוזן אומנם רק בן 26, אבל באמתחתו משנה סדורה עם מסר חזק שתקף מאוד לימים האלה ובכלל. “אני מאמין שבסוף עם ישראל בהחלט מאוחד ופועל אחד למשנהו. ערבות הדדית זו לא רק סיסמה. הסיבה היותר רחבה ועמוקה לעשייה הזו שלי, היא שבעיניי המוצר “ישראל”, המדינה שלנו, היא עדיין בהקמה. כחברה אחת עלינו לפעול למענה, להמשכיות ולפיתוח. בדיוק כמו בימי תקומתה.
בייחוד בימים אלו עלינו לפעול יחד, להיות עזר למשנהו, לחזק ולחשוב על האחר. כל אחד ואחת יכול לעשות את זה בדרכו שלו, לתרום לחברה שאנו חיים בה, וזה המסר שאני רוצה להעביר בפעולה הזו. אני מאמין שיזמות חברתית, עשייה למען החברה, זה משהו שהוא חלק ממני. זה התחיל בבחירה של שירות קרבי צבאי והתעצם ב-3 שנים האחרונות, כשהחלטתי לפעול יותר למען החברה בדרכים שאני יכול”.
אם חשבתם שעמית אוזן יסתפק בארון קהילתי אחד באור יהודה,אתם טועים. “אמשיך להשתמש בכישורים המקצועיים שאני רוכש בקריירה השיווקית ואנתב אותם גם לעשיית טוב לחברה, יש כבר כמה רעיונות די מבושלים, מאמין שבהמשך אוכל לקדם אותם ועוד מיזמים ורעיונות. אני יכול לגלות לך שמעבר לפריסה הארצית, בשלבים המתקדמים של הארון אני מתכנן שיהיה בצמוד לארון שיכיל בגדים גם ארון שיכיל מוצרי טקסטיל כמו ציפות שמיכות כריות וכו’, אולי גם מוצרי בית נוספים לשימוש חוזר כמו צלחות, כוסות, פריטי נוי ועוד.
בוא נגיד ש”הארון הקהילתי” עוד לא אמר את מילתו האחרונה, ואני מקווה שניפגש שוב לשוחח על ההתפתחויות שלו.
לאור ההצלחה של הפרסום, עמית מקבל פניות רבות מתושבים מעוד ערים ויישובים בארץ ששואלים כיצד ניתן לבצע פרויקט ארון קהילתי גם אצלם בעיר. “אם הביקוש יגבר אקיים מפגש זום ואספר על כל השלבים, על התהליך וכיצד נכון להעתיק אותו לעוד ערים ברחבי הארץ”, סיכם אוזן.
ראש עיריית אור יהודה, ליאת שוחט, התייחסה ליוזמה: “כשנחשפתי ליוזמה המדהימה של עמית אוזן, זה רק חידד לי עוד יותר את הערבות ההדדית שאנו יודעים שקיימת באור יהודה ובמיוחד עכשיו בולטת הנתינה והעזרה לאלו שזקוקים לכך.
היוזמה של עמית, תושב צעיר מהעיר, מחממת את הלב ומגיעה בטיימינג הכי נכון מבחינתנו. דאגנו לכך שמחלקות העירייה השונות יתגייסו לטובת הפרויקט ואין לי ספק שהוא יהפוך למודל לחיקוי לערים נוספות”

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@ononews.co.il

5 תגובות

  1. רעיון מדהים ואיזה בחור מקסים

  2. כל הכבוד אבל..
    ארון עץ אינו עמיד לפגעי מזג האוויר הוא צריך להיות מקורה.
    ניתן גם ארון פח אבל גם אז הבגדים ירטבו.

  3. איך יוצרים קשר עם עמית? אני מתל אביב ומעוניינת למסור בגדים. רק שאין לי יכולת להביא את זנ לאור יהודנ

  4. רעיון מקסים!!אשמח לבצע אותו בעיר מודיעין…למי צריך לפנות??

  5. רעיון מעולה! אני מעוניינת להקים מיזם כזה בחולון… איך יוצרים קשר עם עמית?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

מבזק-משטרה-אונו-ניוז (1)

רימון נמצא ברחוב צה”ל ביהוד מונוסון- אין חשד לפח”ע

תפריט נגישות